|
|
|
|---|---|
|
Tänkte höra om nån vet vad det är för någon serviceintervall på automatlådan på en 330D -02? Det var ca 6000 mil sedan den servades sist. Vad görs/byts förutom olja, filter samt ev. pris? | |
Bayer_Aleks |
Sådana frågor med pris kan du aldrig få svar på här för allt beror på hur din bil ser ut och om du har eventuella fel som måsteåtgärdas. Vad gäller automat bil så har den inte en en annorlundare serviceintervall mot en manuell. Kolla i serviceboken så får du dina svar ;) Prisfråga, ring BMW eller Wölkes om du bor i Gbg så får du garanterat svar på frågorna |
| På en del lådor är det lifetime olja, dvs den ska aldrig bytas enligt BMW. | |
|
mr.ozz: molle325 här på forumet rekomenderar byte var 10-15.000:e mil, är det något problem med lådan eventuellt? Mvh |
|
|
Nu var det bara fråga om AUTOMATLÅDESERVICE. Motorolja/filter byter jag var 1500/mil. Automaten funkar klockrent, men vill serva den i förebyggande syfte då automatlådan på dessa bilar har en tendens att ge upp efter 12-20.000 mil. Får väl ringa till BMW o höra då. |
|
| Men vilka symptom brukar uppstå när det faktisk är dags att byta olja då? | |
|
När den krånglar :) Skämt åsido, den kan sega på växlarna o.d. En renoverare av BMW lådor i GBG trakten som vi hänvisade en kund till sa till oss häromdan att på en BMW ska man byta olja var 6.000mil. Sen om han sa så för att BMW.s lådor inte håller bättre om man inte byter då eller om det är en personlig åsikt vet jag inte men jag byter ju hellre var 6.000mil än att göra som BMW säger och aldrig byta. |
|
|
Vilka symtom brukar uppstå när man faktiskt behöver byta olja i motorn? Vem ställer sig de frågan? Får man ett symtom på att man borde byta olja i automatlådan är risken stor för att det är för sent. Självklart skall man byta olja i automatväxellådan! Lifetime olja till växellådor är bara en skrivbordsidé som i verkliga livet visat sig ha stora brister. Kanske drivs biltillverkaren också av en önskan (av konkurrensskäl) av att vilja uppvisa så långa serviceintervall som möjligt. Annars framstår bilen som "sämre" jämfört med andra bilar. Tex kan det i en biltest stå "dåligt att serviceintervallen är 1500 mil" Tex SAAB har i många år tyckt att man bara behöver byta olja i växellådan vid isärtagning som tex en renovering. Många är dom SAAB-ägare som också upptäckt att ett renoveringsbehov inträffat tidigare än man anat. Sist jag bytte olja i automatlådan på en VOLVO fick jag reda på av den auktoriserade VOLVO-verkstaden att dom rekommenderar att man byter olja med jämna intervall. Biltillverkaren VOLVO tycker dock inte att det behövs utom för "bilar som går i taxitrafik eller som i huvudsak körs med släp". Dessa skall byta var 7000:e mil. Per L |
|
|
mr.ozz: Automatoljan i din bil byttes för 6000 mil sedan, så ytterligare ett byte behövs knappast än - men ett delbyte med nertag och rengöring av tråg och magneter + nytt filter skadar knappast och du får sinnesro. ;) Läs gärna inläggen av molle325 i dessa trådar: Länk Länk Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.