AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.435

Byte från Xenon till vanliga 30-45 000 kronor?

Hej!
Jag har ett problem som värkar helt sinnesjukt och jag ber om er hjälp och idéer.

Jag har tagit hem min bil från USA, en 2004 325ci cab och nu menar bilprovningen att jag inte får ha Xenon-lampor om jag inte har strålkastar spolningen. (vilket jag inte har)

Bmw Solna säger att det kommer kosta 30-45 000 för att bygga till det och för att byta till vanliga strålkastare kommer det landa runt 30 000.

Kan man söka någon dispens för det är ju en fjärdedel av bilen värd och jag skulle ALDRIG tagit hem den om jag visste att det var tvunget att bytas.

Snälla jag är helt uppgiven på att betala det för mina lyktor, det är ju en bättre jordenruntresa för samma pengar?

Tack!
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Köp begagnade strålkastare på skroten @ 2000:- och byt själv! Det är så pass enkelt att du kan byta tillbaka efter besiktningen utan att våndas över det. Bilar från USA har ju fått undantag för avsaknaden av strålkastarspolare så det kan ju finnas en möjlighet att få dispens.
Kan du inte bara göra en fuling och koppla slangar från vindrutespolningen. Köp slang samt t-kors samt spolmunstycken på biltema, kompletera med plast-strippor samt lite tejp, huxflux så har du eftermonterade spolarmunstycken, ta sen bort allt efter bes.
Är det någon som vet om man kan få dispans för det här eftersom bilen byggdes såhär och att det är flyttgods och inte import?

Tack för alla svar!!
Dum fråga kanske, men försöker du regga den som flyttsak? Som flyttsak kan man få vissa lättnader på tekniska krav. Men du får kontakta bilprovningen för att få ett säkert svar. Dom har väl en teknisk support man kan prata med. Men det krävs alltså att man har fått fordonet godkänt som flyttsak vid ursprungskontrollen hos transportstyrelsen. Har du det?
GE: Ingen dum fråga alls. bilen är godkänd som flyttsak vid ursprungskontrollen, därför är jag så frågande!

Har du varit med om något liknande?

Nej jag har personligen inte varit med om något sånt. Kan ju vara så att belysningen anses så viktig så inga avsteg godkänns där. Men kontakta bilprovningen och ta reda på vad som verkligen gäller. Har man otur så kan man ju faktiskt råka ut för en bilprovare på besiktningsstationen som inte riktigt vet vad som gäller med...
Pratat med en kille på transportstylesen, han sa att jag skulle skicka in en ansökan "dispens_undantag_krav_fordon_ansokan.pdf" Han kunde inte svara på om jag hade någon chans även om det var han som beviljade sådan ansökningar.

Då är frågan är det någon som skickat in en sån här ansökan och har ni tips?
Titta lite i den här pdf blanketten till ansökan. För mig var det ju inte helt självklart om du isf skulle behöva betala 600kr eller 2000kr för att ansöka om dispens. Samtidigt finns ju risken att du blir nekad dispens och då har du kastat pengarna i sjön så att säga.

Vad är det som skulle kosta 30 - 45 000 kr? Det du behöver för att komplettera med strålkastarspolningen är själva motorn, lite slangar och munstyckena samt listen under strålkastarna. Eventuellt saknas det lite kablage till spolarmotorn och/eller torkarspaken inne i bilen. Du skulle ju kunna sätta lyktspolningen på en egen liten knapp i mittkonsollen framför växelspaken/växelväljaren. Då kan du komponera ihop ett eget kablage.
Ett annat alternativ är ju att försöka fixa fram kablage och delar på skroten. Finns säkert en hel del att hitta där. För det precis du har fått låter som ett ocker pris enligt mig.
Intressant detta, jag ägde en E46 325i som vad importerad från just USA. Denna hade xenonljus, men ingen lyktspolning och var godkänd som sådan. Jag vet att bilen fick xenon eftermonterade någon gång, men inte om det var innan eller efter importen. Hade i alla fall inga problem den enda gången jag besiktigade den. Kan det vara så att rutinerna är annorlunda på olika bilprovningsställen?

Vorsprung durch freude am fahren
BMW i solna skriver om att sätta dit strålkastarspolning:
"Vid tex. modifiering av bilens belysning behövs generellt alltid en förändring av bilens kabelhärva samt en modifiering av bilens bilspecifikationen (FA). En sådan omkodning kommer även att påverka andra aspekter så som V-max, säkerhetssystem, motor och växellådans prestanda samt emissionsvärden.!

Så det verkar ju så in bängen besvärligt. Jag ska försöka få dispens om jag inte får det vet jag nte vad jag ska göra, det ser ju inte så bra ut att göra en egen annordning och hitta två nya lykter på en bilskrot och installera själv tror jag blir svårt då jag har noll erfarenhet av bilmeck...

Men Jasko att din gick igenom, när var det här, har för mig att jag läste att det var nya regler 2007?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Finns en gammal tråd om flyttsaksfordon, Transportstyrelsen har tagit bort mycket text av oklar anledning, på vv.se fanns tidigare en mycket mer detaljerad beskrivning, dock inget specifikt om xenon:

Länk

Mvh
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
För att bilen ska gå igenom som flyttsak måste man ha ägt den en längre tid i USA (reggad på dig). Uppfyller du det kravet? Tror det är 6 månader man måste ägt bilen.

Om du inte gör det så blir det ju värre. Att importera från USA är inte alls som att göra det från EU där reglerna är harmoniserade.

Men 30-45 tusen låter som något de drog till med bara för att de inte är sugna på jobbet. Kanske vet de inte hur de ska göra och istället för att säga det drar man till med en avskräckande prislapp. Har hänt förr.

Att montera xenon på en bil med halogen brukar man tala om kanske 15000 för att få det ordentligt gjort med originaldelar. Att det skulle vara dyrare åt andra håller låter knas.

Förslaget från mig (och andra ovan) är att leta upp ett par begagnade Halogenstrålkastare och besikta med. Då kan du strunta i strålkastarspolningen och kommer garanterat undan med ganska vettiga pengar.

Begagnade delar hittar du bland annat på Ebay.de och Bildelsbasen.se

--------------------------------
//Lövet
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Länk

--------------------------------
//Lövet
lil_bastard

Jag hade bilen i ett år ungefär och besiktigade den i april 2008, i Hässleholm. Inga kommentarer angående ljusen, eller något annat på bilen.

Vorsprung durch freude am fahren
Hur lätt tror ni det skulle vara att koppla till hemmagjorda strålkastarspolningar från vindrutespolarslangen, göra en en t-korsning så när man aktiverar vindrutespolarna så går en del av spolningen ner till strålkastarna och sen bara fästa med dubbelhäftande tejp, bara för att ta bort skiten när man är klar sen. Jag kommer ändå inte köra bilen på vintern så jag tycker inte jag behöver ha det.

Hur lätt tror ni det är om man hittar vanliga halogenstrålkastare till E46:an, att montera dit innan besiktningen då jag inte direkt har någon meckvana?

Tack!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.