AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.527

Hemma med nya bilen, en E46 316 Compact. Två "fel" på den!

Ja, en bekväm och tyst liten bil har jag köpt idag.
Två grejer påkallar min uppmärksamhet dock.

1) Klonkande ljud när jag kör över ojämnheter i låg fart. Vet inte så specifikt vart det kommer ifrån än.

2) Fläkten! Den fungerar bra, men den låter! Brummar och lever rövare. Inte överdrivet mycket, men mer än den borde göra.

Bilen har gått 13600 mil och är besiktigad för en månad sedan. Inga noteringar om några glapp eller liknande finns.
Kan det klonkande ljudet vara de berömda silentblocken?
Fläkten, är det röv och elände att byta själv?
A&
105
A&A
M-sport 328, 99
Ang, klonket, titta på den här; Länk
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
ursäkta mig men när jag såg dedär blev jag en aning fundersam. är de nått som släppt/gått av helt eller är de bara "slappa" bussningar typ?

BMW ownz
Oj, inte måla f..n på väggen än..

Det kan vara något så enkelt som glapp i lederna på pendelstagen. Öppna en dörr och använd dörren som hävstång och gunga bilen i sidled, lyssna efter ett knackande ljud.
Ah, så min nya bil håller enligt expertisen på att falla i bitar.. ;)

Har fått tips om pendel/krängningshämmarstagen. Verkar påfallande vanligt och enkelt att åtgärda. Håller tummarna. Antingen är det det, eller en totalhavererad bil.... :)
Inget metalliskt klingande. Mer ett metalliskt klonkande. ;)

Tror inte att fjädern är av, det borde SBP ha klagat på. Tittar främst efter saker som SBP missar/inte bryr sig om. De där krängningshämmarna verkar vara ett bra tips som jag skall kika närmre på.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.