|
|
|
|---|---|
|
Har en fin 540 -99 som jag gärna vill ha men det är ett stort problem med bilen, den knackar i motorn som en diesel när den står på tomgång och motorn är varm. Det upplevs som om knacket kommer från övre delen och vänster sida på motorn. Tidigare ägare säger att det knackat så länge han haft bilen utan att det blivit värre. Vad är det som kan låta? Hoppas på svar! /Tewe | |
|
Hej, är svårt att säga, men det kan vara en, kammaxel, lamkedja eller... Finns många bilar på marknaden, tycker att du skall leta vidare. Eller kalkylera med ett motorbyte/renovering på i runda slängar 25-30000:- Detta beroende på hur mkt du kan göra själv. Lycka till! |
|
|
Har funderat på kammen jag med men samtidigt om det är den så tycker man att den borde blivit sämre på de 6000 mil förra ägaren kört bilen. Den blir även tyst när man ökar varven på motorn. Kamkedjan då, är det hydraulisk sträckning på den och vart sitter den tro? Kanske jag ute och cyklar… Aros Auto har tydligen letat felet tidigare men inte hittat vad det beror på. Själv hoppas jag verkligen på nått fjantfel för jag skulle vilja ha den. /Tewe |
|
540iA ///M |
Förmodligen "vanosknacket" du hör. Brukar låta lite dieselknack på tomgång men skall definitivt försvinna när du varvar upp bilen. Finns några trådar om detta här på forumet. Enligt BMW-verkstad och de flesta insatta här på forumet, endast en skönhetsfläck. Har lyssnat själv på olika E39 540 med vanos och visst låter de olika. En del knackar högre och en del lägre. Vissa knackar inte alls. Hoppas detta kan vara till nån hjälp iaf. mvh Kent |
|
Tack Kent! Ditt svar är som ljuv musik i mina öron! Där vägde nog pendeln över mot ett bilköp ändå. Jag kommer nog att lämna in bilen till min duktiga BMW-mek så får han kolla upp saken han med utifall det skulle vara något annat men jag känner mig lugnare nu. Mvh. Tewe |
|
|
Jag är nästan säker på att det är de hydrauliska ventillyftarna. Min 540 hade samma tickande när jag kollade på den när jag skulle köpa den. Jag byte olja så försvann oljudet. Lycka till! Mvh. Richard |
|
|
Jag hade samma tickande i min 540, bytte olja men det hjälpte inte. Testade Oktan booster, då försvann det helt och har inte kommit tillbaka heller! |
|
Conan999 |
marine of sweden: Hur kommer det sej att Oktan Booster tar bort knackandet? Kan det varit en tillfällighet? Conan999 |
|
Conan999: Ingen aning, det stod på flaskan att den tog bort avlagringar som kunde orsaka knackningar så jag gav det en chans |
|
|
Kan inte vara lösa bultar till oljepumpen som orsakar lågt oljetryck med ventiltick som följd? Fast du skriver iofs att den knackar.. __ /Chrille |
|
|
Att det inte blivit värre på 6000 mils körning skulle jag ta med en stor nypa salt. Det kan vara att säljaren inte märkt det eftersom det sker gradvis och väldigt sakta, eller så är det en liten överdrift för att släta över problemet inför en köpare. ______ Foto Länk |
|
|
Hej alla! Bilen har gått via bilfirma så jag tvivlar inte på förra ägaren. Han berättade mycket om bilen som jag inte ens frågat efter så jag har fullt förtroende för honom. Nu har jag trots allt köpt bilen för den var väldigt fin och utrustad med allt jag ville ha (krok, bensinvärmare, nav mm.) och knackar gör den. Det är väl inte så högt att det hörs inuti bilen men öppnar man motorhuven så låter det tydligt. Olja och filter är nytt i samband med köp och jag tror inte på lyftarna för det borde vara ett mer tickande ljud. Oktanbooster tror jag inte så mycket på heller, åtminstone inte på det här felet. Vanos kom först 1999 på V8 så om det skulle vara den som låter så är det omöjligt att hitta ett liknande ljud på en äldre utan Vanos naturligtvis. Jag har tidigare haft en 740 -95 så jag vet hur tysta dessa motorer kan vara. Hursomhelst så kommer jag att lämna in den för en kontroll hos min favoritmek och förhoppningsvis får jag veta hur allvarligt det kan vara då. I väntan på att hans semester ska ta slut så åker jag i bilen och myser mest hela tiden trots allt :) |
|
|
Oktanboostern kan väl mycket väl ha hjälpt marvin_of_sweden om det var tickande spridare han haft. Tewe. Om det är en lyftare som tickar/knackar kan ett oljebyte hjälpa. Se till att få en esterförstärkt. Funkade på min gamla 525i (24V med hydrauliska lyftare) jag hade för länge sedan. Bilstein Engine Flush verkar också kunna hjälpa, finns en del nöjda kunder i alla fall. Har dock inte provar själv. ------ BMW CS #04839 |
|
|
Om det är en tyskimport så kan det vara en specialmodell som är försedd med tysk knackwurst från fabrik. Knackwursten var tänkt som ett trevligt tilltugg om man ville stanna och ta sig en öl på resan. Kolla upp knackwurstbehållarna, dom sitter under kupefiltren på både höger och vänster sida om du dubbel knackwurst. Eller lyssna på vilken sida som knackar mest, så vet du vilken sida du behöver fylla på med knackwurst. Se Wikipedia: Länk :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.