AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.736

Vinande / morrande och varvtalsberoende missljud - E39 540

He
32
Henkman
540iA -98
Jag undrar om någon på forumet varit med om följande ljud som uppkommer
i samband med körning och rattrörelser. Ljudet är lite som ett vinande/morrande, låter lite som om jag hade en kompressor.

- varvtalsberoende, om jag gasar så ökar ljudet
- ratten rakt fram och ljudet försvinner
- rattutslag åt höger och ljudet kommer, något mindre när ratten svänger vänster
- ingen skillnad om AC är av eller på.
- servoolja finns i rätt nivå, men ej bytt senaste åren

Misstanke: servopump

Bör jag låta bilen stå eller går det att köra ett tag med detta problem?

Vore ytterst tacksam om någon kan dela med sig av idéer, erfarenheter och tankar kring detta!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Rent gissningvis så gissar jag att någon av servopumpens bultar är lös så den vibrera /skorrar. Hade ett liknande ljudfenomen när min satt löst, kolla alla infästningar även det övre fästet på baksidan,Är kontramuttern lös så bryter det på dom andra fästen som sedan går av.

Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
He
32
Henkman
540iA -98
Tack för tipset Hasso! Har nu varit under bilen och dragit i alla bultar, och tråkigt nog var ingen av dem lös, och hittade inget annat heller som satt löst. Problemet kvarstår. :( Servopumpen är dock fortfarande misstänkt.

Om det nu är servopumpen, vad riskerar jag om jag kör bilen tills jag får tid att fixa till problemet och den havererar fullständigt?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Tja du blir väl stående förmodligen om den skär tex. men är ju inte så svårt att byta den och det finns ju en del på skroten tex.
har du kollat remspännarna och brythjulen så det inte är lagerfel i dom tex.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
He
32
Henkman
540iA -98
Ja, har tittat på de delarna också efter bästa förmåga. Blir till att ringa runt lite imorgon. Att byta pumpen såg inte ut att vara överdrivet komplicerat. Ska leta efter mektips eller liknande beskrivning av jobbet, känns bra att ha en sån vid sidan om något trilskas.

Tack för din hjälp och att du tar dig tid!
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Henkman, jag har samma ojud på min 728. Har precis bytt ut remmarna mot nya eftersom de gamla var ordentligt trötta och spruckna (tack för tipsen Hasso!). Tänkte att ljudet var en form av slirning mot remhjulen, men så var det inte. Behöver förvisso inte innebära att ett rembyte inte skulle lösa dina problem.

Har läst någonstans om att servoljan kanske behöver bytas. Hade en E24 där även filtret till servoljan skulle bytas. Beroende på var filtret sitter kan det ge upphov till ett litet skrikande ljud (pumpen kaviterar). Tittade på Realoem efter filter till min men kunde inte hitta något... Länk

Hmm, blir nog ett oljebyte i alla fall...
He
32
Henkman
540iA -98
MikaelE60: Har bytt remmar på min för inte alltför längesen, och de ser väldigt fräscha ut. Därför uteslöt jag dem tidigt.

Filter kan ju vara en idé, om det fungerar på liknande sätt som på E24. Får titta på den möjligheten.

Har inte helt släppt tanken om servooljebyte heller. Kan inte minnas när det senast gjorts, och oljan ser inte allför rolig ut, och luktar ganska illa. Hur ofta ska man i regel byta servoolja?
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Vet faktiskt inte hur ofta servooljan ska bytas. Hoppas länken fungerade, jag kunde inte hitta något filter på Realoem. Kanske Hasso vet?
He
32
Henkman
540iA -98
Problemet löst. Var helt fel ute =). Båda hjullagren fram gav i från sig missljudet och är nu bytta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.