|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Du har ju själv svarat på frågan. Är bränslet rent så går det bra. | |
|
Skratta eller gråta får du välja själv, jag anser att kommentarerna som kommit in har bollat frågan fram och tbax för att reda ut frågan och komma fram till ett svar som är så nära sanningen som möjligt! Att du anser att Robert är den enda som förstått är förmodligen för att han är den enda som uttryckligen nämnt samma tanke som du har, att spara in pengar! Jag tar gärna kritik om den är befogad, visserligen har du inte klankat ner mig bokstavligen och kanske tar jag åt mig en smula i onödan....? Att du skulle vara en idiot är heller ingen som påstått, däremot ifrågasatt din tanke med att köra snålsoppa i en finbil. Generellt anser jag själv att köper man en bil i den prisklassen för surt förvärvade pengar och tar risken med att tanka "fuldiesel" vilket förmodligen skulle påverka garantierna, så har man gjort sig en björntjänst! Dessutom är det du själv som startar sandlådenivån i denna tråden med att införa "j***a idiot", "en j***a massa svammel" osv.. ingen annan har nämnt en svordom. Du har i dina egna uttalanden svarat på din egna fråga/fundering tex. att spridarna sätts igen av för hög oljehalt i drivmedlet, men att tyskarnas fetare diesel funkar.. Rent mekaniskt vet jag inte vad som skulle kunna hända, men som du säger så finns ju risken att tex bilen skär ihop (antar du syftar på pumpen) om det nu skulle vara så att villaoljan är torrare (min fundering), eller nån annan anledning. Detta är mina funderingar, ifrågasätt dem gärna, men kasta inte sten i glashus! Är du inte nöjd med de svar du får här så skulle jag rekommendera dig att maila BMW direkt Länk och fråga. Återkom isåfall gärna med svaret då frågan trots allt intressant för en del andra oxå. Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Jag har pratat med Novation (BMW Uppsala) ang detta som i sin tur tog upp det med BMW centralt. De bekräftar att Alla BMW även nya med P-filter tål MK1, MK3, D10 samt D32 (vinterdiesel). För säkerhet skull har jag även snackat med en Bosch-representant som även han intygade detta. Vad som får högtryckspumpen på fall är vatten i dieseln, då pumpens smörjning uteblir rasar den i princip direkt. Biologisk tillväxt (geléklumpar) i dieseln är ett annat problem som mest uppstår vid långtidslagring av diesel, undvik därför RME-diesel om den ska lagras länge då den lättare blir utsatt. Bäst går min 530d -05 (med P-filter) på D10 viket är helt naturligt då den är mest ren (störst andel diesel) och har högsta verkningraden, på vintern är dock D32 eller MK3 att föredra. Att villadiesel skulle vara lika dyrt som mack-diesel är nonsen. För långpendlare finns det mycket pengar att spara. no more: Ford, Hyundai, Audi, Volvo, Saab |
|
| Vilka bolag har vilken diesel? | |
|
Hehe! Jag tänkte precis samma tanke som tarzan325. Ingen som ens nämnt en svordom eller idiotförklarat någon och dessutom har du svarat på frågan själv. Är det diesel så är diesel. Är den ren så är den ren. Men de olika kvalisorterna påverkar såklart verkningsgrad. /Stefan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.