|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Alltså hur ny BMW kan man köpa/köra om man vill åka på Villaolja. Florerar en massa ryckten om man kan åka/eller inte på Nya BMW bilar med VillaOlja. Står inför ett köp av en Nyare BMW 320-07:a,och vill då vet svar på detta spörsmål. Commonrail motor eller inte om det går bra ändå. Verkar ibland att man får lika många svar som man frågar. Finns det någon som har erfarenhet ell kunskap om detta. Mvh jenza | |
|
E du go eller? Surf Or Die!!! |
|
|
Menar du att du tänker köpa en bil för 300.000kr men har inte råd att tanka med avsed diesel????? Mitt förslag är att du köper dig en äldre Volvo och tankar den bilen med vad den bilen vill ha... |
|
| Ingen som vet? Klart intressant fråga. | |
|
Jag menar, har man möjlighet att köpa "fuldiesel" för halva priset eller mindre, så är det klart att man sneglar efter bil som har de möjligheterna, speciellt om man kanske ska pendla långt med den, många sköna slantar att spara. Inte värre än alla som helt plötsligt blev miljöbitna och köpte miljöbil för att det var billigare bränsle. Då. Gissar att 99% åker med bensin in sina miljöbilar idag. |
|
|
Villaolja är diesel. Problemet är att den kan vara ganska skitig, och faktiskt finnas en del vatten i den. Har en bekant som jobbade med att ta ut oljetankar, blev rätt många ett tag, tyvärr har det minskat radikalt. Det bästa är att låta oljan stå i ett ouppvärmt utrymme invänta vintern och hoppas på minusgradet. Eventuellt vatten och skit har då sjunkit till botten, pumpa nu över oljan till ett nytt fat, kvar blir vattnet som frysit till is och samtidigt bundit skiten.Pumpa gärna oljan genom ett filter och du har prima diesel i nya fatet. Lite arbetskrävande förståss men får du olja till rätt pris kan de ju vara värt det. Men att tanka orenad villaolja i en ny BMW skulle jag aldrig göra. |
|
| Du kan säga hej då till alla garantier vid motorproblem iaf :) | |
|
Åtminstone tidigare hade mackarna "vinterdiesel" på vintrarna norr om Gävle. Vanlig diesel/villaolja fäller ut paraffin i kristallform vid för låg temperatur. Det är också ett bekymmer man kan få om man tankar olja avsetdd för inomhuscisterner. |
|
|
ska nog inte vara några problem behöver ju inte precis vara villaolja kanske men kan ju köra på farmardiesel utan problem gör jag, vet tom dom som kör bmw 320 och 330 på fotogen dock med reedline olja i samtidigt isf. somsagt min går fint på farmardiesel slår i lite reedline ibland för att ge henne lite kärlek |
|
|
Ser inga problem med detta förutom att den kommer att ryka som en gammal T-34. Under kriget, i Sarajevo, tankade alla lyckligt lottade sina diesel Golfar med just motsvarande villaolja, och det var inte heller världens bästa villaolja. Lukten och röken kommer för alltid att förfölja mig! (kan förklara varför jag hatar dieslar som pesten) Men, som någon sa - varför utsätta bilen för detta? Vorsprung durch freude am fahren |
|
| Ställ frågan här i stället: Länk så får du ett mera relevant svar | |
|
Det finns flera exempel på folk som har tankat från andra ställen än macken med mer eller mindre lyckat resultat. Ofta är det inte dieseloljan som ställer till problem utan förvaringen i tex farmartank eller villacistern. Vatten och andra föroreningar funkar nog i en gammal virvelkammardiesel men kan ställa till mycket stor skada i en modern dieselmotor, t ex kan det mycket höra insprutningstrycket få helt andra användningsområden (t ex vattenskärning) när det kommer vatten i systemet. Vill det sig illa ryker bränslepump, insprutningssystem och turbo, kostar sisådär 50'-70' att byta ut. Generellt verkar det som om folk är rätt ologiska i sitt förhållande till macken. Köpte en Audi i utmärkt skick för ett halvår sedan med 23.0000 mil på mätaren. Den tidigare ägaren (som hade haft bilen i 8 år) hade aldrig tankat bilen för mer än 200 kr per tanktillfälle. Vad är poängen med det? Bilen har 80-liters tank - varför tanka varje vecka när man kan tanka en gång i månaden och spara en massa tid? Eller den här - hade en kollega som envisades med att köra sin nyare bensinbil på etanol, trots att jag påpekade att motorer som körs på etanol behöver tätare serviceintervaller. |
|
|
Jag måste nog lägga till en kommentar här. Villaoljan vet jag inget om, men alla nya traktorer har commonrail-motorer, och dom verkar ju gå bra. Och jag tror att alla lantbrukare har en tank hemma istället för att tanka på macken... Alltså är det ingen fara att köra på diesel från en farmartank! |
|
|
Skillnaden är att nya traktorer varnar och stängs av om det är vatten i bränslet. Denna funktion antar jag finns för att det ofta är vatten i farmartankar. Bilar saknar detta då tanken är att de ska tankas på "bensin"-stationer. Men med en vattenavskiljare monterad bör det gå bra. |
|
| I ett gammal nummer av teknikens värld eller likande läste jag om en herre som tankade sin X3 från sin farmartank (var inom åkeribranschen) det funkade inte, det kostade 70 000 att laga den. Herren vägrade hämta ut den, den har nu stått på BMW sedan dess och troligtvis fortfarande | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Kan bekräfta Niklas inlägg, X3an var den första jag tänkte på när jag såg frågan. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Har också läst om X3:an, bränslefiltreringen är inte tillräcklig på vanliga dieselbilar. | |
|
Dieseln som finns i farmartankar är av samma typ och kvalisort som den på macken. Skillnaden är att bonden kan dra av momsen på farmar soppan (kan han kanske iofs på macksoppan med om man sparar alla kvitton) men fördelen är att just ha den hemma på farmen! Villaoljan är inte riktigt av samma kvalite, dessutom är den färgad och blir man stoppad med villaolja i tanken så åker man på straffbeskattning där ett minimibelopp ligger runt 10 tusen om jag inte är helt fel i minnet! Sen är det som redan nämnt, risken med att villaoljan fäller ut parafin vilket inte är riktigt bra i dagens moderna dieslar! Funkar faktiskt inte så bra i gamla dieslar heller för även där är toleranser i pump och framförallt spridare väldigt liten! Men på sommaren, med väl renad olja så skulle säkert villaolja funka lika bra! Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Villaoljan är inte färgad och det finns inte någon straffbeskattning att köra på villaolja heller eftersom priset på dessa produkter är detsamma. Personligen tror jag att det numera är samma produkt. Tror den var färgad förr som Rickard nämner men då skiljde också priset. |
|
|
Pratade med farsgubben lite om detta igår och han nämnde nåt om att det finns olja för inomhustank och utomhustank.. Den för inomhustank är billigare då det är mindre fotogen i den, som behövs för att förhindra utfällningen av parafin i tankar som står utomhus. Fast det har kanske hänt en del på bränslefronten sen han uppdaterade sig själv då han åkte gammeldiesel på 80 och tidiga 90 talet.. Däremot nämnde kompisen som kapade ner sin villatank förra året att den olja var färgad, visserligen var det gammal olja i tanke och jag vet inte vilken färg det var heller, men som sagt så har det förmodligen hänt en del på några år! Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Ja vad skall man säja,vet inte om jag skall skratta eller gråta av dom kommentarer som kommit in på den Seriösa fråga om VillaOlja i Nyre dieselbilar(oavsett märke). Enda som verkar förstått frågan är Robert Lundberg någolunda,sedan verkar det som en massa svammel rent ut sagt(Hoppas att ni Ursäktar kritiken). Och ingen verkar veta något men att slänga ur sig en massa skit om att jag skulle varen en j***a idiot som ställde en sådan fråga gör ju inte dett Forum direkt seriöst,Sandlåde nivå kan man kall detta,Eller vad tycker ni själva???. Alltså Jag har nästan obegränsat med VillaOlja,givetvis renad,inget skit och vatten i,(men det förutsätter väll i ALLA dieselbilar Inte sant)gammal som nya. Men vad händer om jag tankar en nyare bil med VillaOlja,alltså rent mekaniskt??????????. har hört tokiga historer om att bilen skär ihop till att man Inte kan åka med Turbobilar,men det är bara nonsens har åkt både BMW E34,MB VW Tdi:er utan problem. teorier om att Nya Commonrailmotorers spridare jobbar under ca:16-1800 bars tryck gör att spridarnas munstycken tätas om man har för hög olje% i drivmedlet,och att man får en ojämngång i motorn. Men Nya Tyska bilar då??? dom har "fetare"diesel i Tyskaland och det fungera hur bra som helst. ja vad tror ni om dessa teorier??,rätta mig gärna om jag har fel. Men bespar mig från en J***a massa svamel Tack. Mvh Jenza |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.