AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
871

Kylarvätskan försvinner! Kan det vara toppen?

Visa användare
184
Beemer-Tompa
525ia Touring-01
Hej!

Det här gäller min Bmw 525 ia-01 som nu gått 155xx mil. Svensksåld så jag hoppas milen stämmer.

Nu till problemet, kylarvätskan försvinner men jag hittar inga läckage.

Det är inget konstigt klegg kring oljepåfyllningslocket, oljan på oljestickan är det heller inga vita kläggiga inslag på, dock verkar det som om det kanske är lite högt tryck i kylsystemet då slangarna jag kommer åt blir väldigt varma och hårda, dock inte stenhårda. Kylfläkt och ac fläkt verkar sammarbeta och bilen har mig veterligen inte kokat, iaf inte under mina knappa 6 veckor som förare. Bilen ryker inte vitt och verkar gå och må bra förutom det faktum att kylvätskan gömmer sig.

Bilen är köpt hos en bilhandlare och enligt deras protokoll som man för med så står kylsystemet som "Normal".

Någon som vet vad det kan kosta och fixa om det är topplocket/packningen som dragit sin kos??

Jag befarar det värsta.

Beemer-Tompa
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Hur mycket vattten försvinner ?? och hur mycket fyller du på ??
Överfyller du över nivån för kall trycker den ofta ur sig vatten när vattnet expanderar efter att du stängt av motorn genomvarm.
Det låter fullt normalt för övrigt med slangtyck enligt din beskrivning så du ska nog inte oroa dig för mycket. Kylarlocket har en "säkerhetsventil" som lättar på trycket när det blir för högt över 2 bar, dock ska den ju fungera, ide kan vara att byta locket för att vara på den säkra sidan.
Vattenpumpsaxeln kan läcka när bilen är kall och täta när det blir tryck i systemet eller när det sjunker när bilen svalnar, det kan vara små sprickor i termostathuset som förångas ganska snabbt eller nått smått som är svårt att upptäcka, det gäller att kika hela tiden från att bilen är kall till att den kommer upp i fullt tryck och är genomvarm-.
Samtidigt är det ju trångt och bökigt att se och komma åt, men 4a ögon ser mer än två.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

testa att byt kylarlocket, eller o-ringarna i detta. Det kan ånga ut kylarvätska vilket inte lämnar några spår.

//Håkan
Visa användare
184
Beemer-Tompa
525ia Touring-01
Hej Hasso!

Hitills så har jag fyllt på ca 2st pet flaskor med kylarvätska 50cl varje gång, så det är kanske inget större läckage? Jag har fyllt på tills dess att flotören har tittat upp straxt förbi kanten på påfyllningsröret som skisen på expansionskärlet visar. Om inte jag fått allt om bakfoten så skall max nivån vid kallt ligga så att toppen på flotören tittar upp lite.

Tack för svaret.

Beemer-Tompa
ej
108
ejla
850 E31 -91
523 E39 -96
635CSi E24 -83
Kolla termostathuset (den svarta plastgrej som kostar ca. 140 kr...) att det inte finns några sprickor! Jag hade en sån som var svårt att se. Dock, när trycket ökade i systemet så läckte den lite. Speciellt när man körde med höga motorvarv.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.