|
|
|
|---|---|
jalle |
Hej! Undrar om X5.or av första generationen är lika lättsålda som glass i öknen? Har funderat på en 4,4 ett tag nu , men i väntan på "rätt" bil. Smolket i glädjebägaren är bara att dom verkar stadigt ticka uppåt i pris. Sen Januari verkar 20k mil 4,4 ökat 40-50 tusen i pris. Är dom så lättsålda lr är det nån effekt av att "jag såg en sån för ditt å datt " på blocket som styrt upp priset? Nån som har nån förklaring?? Mvh |
|
Vad jag har förstått är X5 eller SUV:ar överlag i princip osäljbara idag. Den enda SUV:ar som verkar sälja ok är XC60 och 400h. Prisdumpningen du pratar om kanske har sin förklaring i den panik många kände när vi gav oss in i lågkonjunkturen? Min E91 sjönk 30% på 8 månader och då var det ändå en "lättsåld modell". __ Min bil: Länk |
|
jalle |
Tjena! Det är möjligt! Det märkliga är att en bil som min 330 ci m-tech II också sjönk efter lågkonjunktur svängningen. Det tråkiga är att det låga priset står kvar ungefär lika. Men däremot X5 annonseras ut dyrare för var dag som går på blocket. Såg tex en 4,4 -00 i dag för 149 000 . Med 20k mil. Och det var inte direkt att man hoppade jämnfota över utrustningen på den. Är det realistiskt för en sån bil? Jag har åkt Bmw i 15 år och prisutveckligen på större serier typ 7:or har alltid varit att dom tillslut blivit billigare än 3 serien. Aldrig har jag varit med om att dom blivit dyrare! Mvh Håkan |
|
Ja jag har då inte märkt att dom blivit dyrare...var ser du det? Frasse |
|
|
I vintras fanns det både X5 och Volvo XC90 för runt 100.000 och uppåt på blocket, och nu ett drygt halvår senare börjar priserna på dessa bilar i regel på 120-130.000 kr. Förklaringen i detta ligger att väldigt många bilar av dessa modeller har exporterats ut ur landet då våra begpriser i början av året var bland de lägsta i europa. Tänk också på att törstiga Suv:ar som börjar bli riktigt gamla verkar väldigt oattraktiva i våra ögon så finns garanterat köpare ändå, när priset är lågt, inte minst i andra delar av världen. Jag vet inte vad en BMW X5 00-01 är säljbar för idag, men generellt får man säga att dom haft ett väldigt bra andrahandsvärde och då speciellt dieslarna, om man jämför med 5- och 7-seriebilar med liknande nypris. BMW CS #5139 |
|
|
Jag har nyss köpt en X5 4.4 -01 och har följt priserna ett tag. Och jag håller med jalle att priserna har ökat på annonserna men det betyder inte att den sålts till det priset. Jag tror mer på att säljarna har för stor övertro på köparna att dom är beredd att betala högre pris. Sen verkar vissa säljare inte ha en aning om vad som är gångbart utan dom smaskar på med ett pris som bara skrämmer bort köpare eller dom är helt omöjlig att pruta med. |
|
jalle |
Ja , den billigaste 4,4 an jag sett såldes för 65 tusen i höstas. Det förklarar ju en del om dom går på export. Får se hur det blir med x5 köpet. Känns som att blir det nån mer svängning med bilbranschen så ligger nog x5:orna lite pyrt till. Dom kan bli svindyra av miljöskäl osv. Med tanke på sådant känns det ruttet att betala multum för en gammal V8 bil. |
jalle |
Lappen , hann inte läsa ditt inlägg innan jag postade mitt!=) Tror oxå mycket på det sista du skriver med att vissa smaskar på för att någon annan prissatt si eller så. Följer alla med å folk köper en eller annan bil så har man dragit upp priset. Tror jag skall skapa en egen trend på gamla 330 ci å skicka ut den för 300 000 kr! Hakar resten på så=) |
|
Haha...det är nog lite väl ambitiöst men du kan prova. Jag har varit med om säljare som blivit arga när man prutat eller påpekat att priset är för högt. Men en kille var väldigt angelägen att sälja bilen så han ringde t.o.m upp men problemet att den hade inte den utrustning jag vill ha så jag tackade nej. |
|
jalle |
Ja ,lyckas jag är det juh iaf värt ett försök! Är du nöjd med bilen du köpte? Bmw cs #2957 |
|
Såg för nån månad sedan en Porsche Cayenne och en Range Rover som ett gäng Östeuroper köpt, En kompis var i Ryssland tidigare i år där anser dom att man är knäpp för att välja en Golf R32 framför en XC90. Alla skulle välja en SUV framför en vanlig person. Så det är stora skillnader i världen. Stephan |
|
|
Jag är väldigt nöjd med bilen men visst drar den en hel del bränsle. Totalt har jag kört upp för 6500:- den här månaden men då har jag åkt mycket. Från Falun till Piteå,Piteå -> Falun, Falun-> Landskorna, En kort sväng i Danmark,Landskorna -> Falun. Vet inte exakt hur många mil men på den sträckan har bilen dragit 1.2L/mil i snitt. Men det är nått jag hade räknat med...fan det är en V8 och jag skulle bli mer förvånad om den drog under liter milen ;) |
|
jalle |
Tja , dom tar väl vad dom vill ha helt enkelt. hur är den annars, komfortmässigt osv. Min enda erfarenhet hittills av X5 , är 5 varv runt Knutstorp i baksätet på en 4,4 . Dom hade precis kommit ut då. Jag var mest intresserad av att försöka överleva resan , då piloten var ganska gasglad=) Valet står mellan en E60 eller X5. Men det är fyrhjulsdriften ihop med markfrigången som lockar. inte för att åka offroad , med dra i och ur båten osv. Börjar bli tjatigt att låna brorsans xc70 jämt. Bmw cs #2957 |
|
Min bil har sportstolar och sport fjädring så den känns som en vanlig personbil i uppförande. Kanske lite stötig men det beror till stor del på däcken också. Hade en 523 Touring -99 förut och X5 har mycket bättre komfort. I högre hastigheter går den som tåget inte svampig eller så. Visst det känns att det är en stor bil man kör men jag älskar den...hoppas bara man slipper större reparationer :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.