|
|
|
|---|---|
|
Vad kostar en ny vanosenhet inkl. byte FÖRE ett ev. ras ?? ...det har på sistone börjat "morra" från vanosen, och undrar om det kan vara en idé att byta vanosen i samband med kamkjedjebyte ?? ...det måste vara bra mycket billigare än att fixa efter ett ras.. Eller räcker det att byta (de omtalade) bultarna som var jag förstått det, brister och orsakar haveriet???.... mycket tacksam för svar...MVH Philip | |
|
Vet ej vad det kostar att byta vanos... Men enligt BMW ska bultarna vara utbytta på samtliga E36 M3. Kan vara värt att kolla upp om det är gjort på din bil. Själv skulle jag också låta en duktig BMW-mekaniker titta/lyssna på motorn innan jag bestämde mig för att byta vanos-enhet... /Fredrik |
|
|
tack för svaret, men hur menar du att bultarna ska vara bytta ?? att de ska ha gjort det automatiskt vid service eller ?? Min är importerad från tyskland-00, om det kan ha med saken att göra.... jag har frågat på BMW, i Solna säger det att det inte är nån fara alls, att det "ska" låta så, Men på Lidingö sa de att det var ett visst missljud, som KAN vara ett tecken på att vanosen kan vara på upphällningen, men att det inte var nån panik.... Har dock lite svårt att lita på mekarna på Solna, som tittade och lyssnade på min M5a för ca. ett år sedan, när jag sa att jag tyckte att ventiltickandet blivit värre, men gav mig svaret att det var lugnt, "låt det bli nästa ägares problem"...ca.160 mil till körde jag ,sen totalhaveri med motorbyte som följd ( 35.000:- :( så det känns som det kan vara värt att lägga ut "lite pengar i onödan" för att slippa större kostnader senare, bilen är ju "mintcondition" för övrigt... MVH Philip |
|
| Bor nästan bredvid blombergs och brukar springa där från och till. Killen (mauritz?) tysken iallafall som brukar titta på M-bilarna är enormt duktig erfaren som fan, litar mer på honom än meckarna på solna. Enda felet med blombergs är att dom e så jävla duktiga på att ta betalt, men det dom gör blir ordentligt gjort. | |
|
///Peter! Han heter Marek, kul att fler har insett hur duktig den killen är, otroligt kunnig. |
|
|
Ringde till bmw, tekniska avdelningen förra året med samma frågor om vanos, och fick svaret att missljud och rasade vanos gäller -96 och tidiga -97. De delar som var bristande byttes senare ut till hållbarare grejer. Även min -98 morrar något runt 1700 varv, men detta är tydligen helt normalt. /Marcus |
|
|
Om bultarna byts vid service eller om en speciell kallelse skickades ut vet jag ej. Men du kan kolla upp vad som är gjort med din bil i Tyskland genom att kontakta BMW i Sverige. Eventuellt är det som molsson skriver, dvs att det bara är på -96 och -97 som bultar behövde bytas. /Fredrik |
|
mackan325 |
Det är alltid billigare att underhålla än att köra tills det rasar..... (Jobbar med management kring underhåll av kraftverk) |
|
ok, tack för alla svar,jag kanske är lite nojig, men om man älskar någonting så blir man lätt orolig... ;) ska iaf. i till Blombergs på oljeservice den 12/6, så då kan jag höra med Marek vad han tror... ha det bra, MVH Philip |
|
larsaxel |
vad jag har hört så är vanos skramlet inget farligt,och det är inget som kan gå sönder, eller få andra saker att gå sönder. det missljudet som alla pratar om kommer ifrån ett drevglapp( kammkedjan driver vanosdrevet och i vanosdrevet går det ett mindre drev ut och in, svårt och förklara, här uppstår det ett glapp och också ett missljud.) det låter mycket tråkit, men man får leva med det eller byta dreven. jag bytte dreven på 96:a och nu är den helt tyst!!( man vill ju inte ha en skramlande M3:a).kostnad för dreven ska vara runt 4000 pengar st + arbetskostnad = runt 15-17tusen. bultarna som det också pratas mycket om har inget med missljud att göra men dom ska DOCK vara utbytta till nya starkare bult. ( innanför locket som bultarna håller sitter magnetventilerna som slyr vanosen, om o-ringarna som tätar magnetventilera börjar läcka får man ett mycket stort olje tryck som kan spränga dom ganmla bultarna och där av ett olje läckage). M Power make you smile!!!!! /// Magnus LaRsAxEl |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.