AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Oldtimer
3.970

Motorbygge m10 frågor!?

wi
43
widell1111
E36 328ia M Touring -95

Passat 1,8t 3bg -01(Familjebilen)
Hejsan, har nu funderat länge på att dra igång ett motorbygge till min 02a...

har då lite frågor....

Nu tänkte ju jag slå till på ett 2liters block i lovande skick. Enbart block ingen topp osv.
Vad kan jag montera för topp? har en e12 topp och en e21 topp och ska ha en 1,8i topp... ska även ha några vassare kammar liggandes, men dom passar ju i alla nämnda om jag fattat rätt?

Men blir så himla osäker då jag läst runt om att vissa toppar inte går ihop med vissa kolvar .. hur kollar jag sånt ? blocket kommer ifrån en e21 iaf om det hjälper. tanken är att köra med förgasare så mekanisk pump är att föredra, så då kanske 1,8i toppen går åt skogen..

Vill ju veta om jag kan få ihop en rolig motor framöver om jag handlar blocket, då jag har mkt grejjer som ligger i bra skick och sämre, som ett borrat 2liters block till 2,2liter om jag inte missminner med volvo b21 kolvar... dock behövs en ny vev och en kolv så det får ligga ett tag till=) vill helt enkelt få lite mer fart på min 02a till vettiga pengar... helst använda det jag har liggandes. tänkte använda min weber 36a tills vidare iaf.. så lägg gärna upp ett bra recept på ett e21 block. kan kolla graderna på kammarna som ligger vill minnas att ena va på 316grader iaf.

tack på förhand.

Recept M10 motor.
2liters Tii block
Tii kolvar "raised grand piano" Högkomp
2 x Weber 45dcoe
Skärkantspackning
Matchportade insug
Ansa Extraktor 4-2-1
E12 topp
Schrick 292gr kam
Schrick ventilfjädrar
Nya Vippor
Nya kolvringar
Nya lilländsbussningar
Nya Lager
Justerbart kamdrev
Viktade stakar
Ny koppling 228mm
Svarvat svänghjul
Facet solid state pump
Filterking regulator
Brytarlöst tändsystem
Högeffektspole

Denna motor hade jag i en malagaröd 1602 som jag ångrar att jag sålde, men den krämade nånstans mellen 160-180 friska kusar. Detta är nåt att gå efter, sen är det väl inte fel med en turbo blir billigare hästar så.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.