|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har ett problem som är lite svårt att beskriva. Jag låter bilden tala för sig själv: Länk Framvagnen är nyss igenomkollad, allt såg fräscht ut. Hardyskivan ser oxå fin ut. Stötdämparna är nybytta med nya fjädrar. Så jag antar att något börjar bli slitet i bakvagnen? Eller kan det bero på kassa motorkuddar? Växellådskuddarna såg iaf fräscha ut, men motorkuddarna vet jag ej.. /Jonas | |
|
Denna länken kanske funkar bättre Länk /Jonas |
|
|
Det är alltså när drivlinan blir o-spännd som bilen inte svänger lika mycket, men när nästa växel läggs i och jag ger gas igen (spänner drivlinan) så svänger det som vanligt igen. Det är så jag upplever problemet. /Jonas |
|
|
Kan ej svara utifrån det du beskriver i bilden, men: Om bilen "slingrar" sig bak vid hård acceleration (1-2:an) så kan det vara dags att byta bakre bärmarmarnas främre bussningar. mvh Conan |
|
|
Var ut på en kurvig väg ikväll, och det var riktigt läskigt att köra fortare än 150!! Bakvagnen liksom "kastade" i kurvorna. Jag vet inte alls vad det kan bero på. Samma sak när man växlar i en kurva så "hoppar bilen till".. en studs lixom. Jag vettekatten vad som kan vara fel. Inga andra här på AP som kan peka mig åt rätt håll i felsökningen? =( /Jonas |
|
| Jag tycker att Conan (och din rubrik) pekar i rätt riktning... | |
| kolla bakvagns bussningarna.. garanterat någon dålig. | |
|
måste vara dessa Länk :) |
|
|
Kul clip där med Bosse ! Undrar om inte diskmedel funkar som "glidmedel" ochså :) |
|
|
Conan, jag håller på att ska byta dom bussningarna nu, men satan vad dom sitter hårt! Jag fick med nöd och näppe bort bulten, och nu är det bussningen kvar. Jag bankar som en tok men den vägrar lossna! Hur ska man bära sig åt? Snabba svar tack då jag måste bli klar så fort som möjligt.. =( /Jonas |
|
|
Nya tag idag, men eländet fortsätter. Efter ha rådfrågat en bilmekaniker så förstod jag att jag va tvungen att en gasolbrännare, och på så vis bränna bort bussningarna. Det tar sjukt långt tid (har aldrig gjort nåt liknande förut) men jag hoppas att det blir bra i slutändan!.. Om någon känner sig kunnig i detta ämne så får han/hon gärna dela med sig av sina egna erfarenheter! /Jonas |
|
| jag pressa ut mina bussningar... med ett verktyg som en polare gjorde åt mig :) lång bult med en stor bricka och ett stort rör och sen en stor bricka igen gick prima.... tar år att försöka bränna bort gummit.... går också att ta en tigersåg och skära gummit i 2 delar på plats och sen slå ut skiten med en hammare! | |
|
Har inget sånt specialverktyg, så jag eldade dom istället. Bra drygt, men det funkade! :P Bara montera tillbaks allt nu.. jippi.. /Jonas |
|
|
Om man kör på 1ans växel och "gungar" på gasen, då klonkar/dunkar det ganska högt från bakvagnen. Jag vet inte om det är diffen som är lite glapp eller om det kan vara silentblocken som börjar bli dåliga. Det känns lite tråkigt att inte veta vad det kan vara för fel.. och lämna in på verkstad för felsökning är inget min plånbok prioriterar.. =/ har ni några tips? /Jonas |
|
| casy det är precis samma på min bil om man gungar på 1an klunkar som fan så ja bad en kompis ligga under bilen när jag gjorde så och han sa att diffbussningarna rörde sig rätt mycket så blir att byta dom i vinter har inte tiden nu.. | |
|
Okej! Hur många diffbussningar finns det? Lika bra att byta ut alla när man ändå är där och river menar jag ;) /Jonas |
|
| vetej hur det är på 3.0an olika upphängningar på dom och min 3.2a jag har 3 bussningar iaf om jag minns rätt kika realoem | |
| vanlig med främre diffbussningen på m3. glöm inte byta ut bulten också. vanlig att den ryker av. har bytt på ett par stycken. fins o köpa på bmw. bulten kostar typ 20 kr så det är inga stora problem. | |
|
jimsan: har du nån länk till nån bild på realoem där man kan se exakt vad för nummer de bussningarna har? mvh //Tommy |
|
| nej tyvärr har jag inte det. den sitter precis ovanför kardanen. lite snett åt höger . får släppa en skruv till värme plåten och vika ner den för o få lite plats. jag har sågat sönder dom för och få ut dom. e lite trångt o så men e man lite händig går det fint. | |
|
Har du använt ett sågblad eller en liten maskin till att såga? Har diffbussningen ett ytterhölje av aluminium? /Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.