AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.701

Tips med AC o kylarproblem?

pa
6
pabr
BMW 318i -99
Behöver tips från veteraner!

För snart två månader köpte jag min första BMW, en 318i-99.

Den har varit helt toppen, precis som man tror en BMW ska vara...MEN för ca två veckor sedan började vissa konstiga saker hända:

AC-
Fungerar aldelles utmärkt till EN BÖRJAN men slutar fungera efter ett tag. Det kommer ytterst lite luft från utblåsen men det låter som den jobbar på för fullt inifrån instrumentpanelen. Om jag slår av ACn och låter den gå som fläkt kommer plötsligt luften stigande till fullt blås! Sätter jag på ACn igen blir det sktkallt! Så håller den sig i tio min-en kvart till jag får göra om proceduren.

Kylare-
Körde häromdagen på motorvägen med normal kylartemp när gul varningslampa för låg kylvätskenivå tänds, så jag åker till närmaste mack och fyller på. Efter några minuters körning på motorväg tänds den igen, och jag fyller på en gång till. Jag fortsätter så här tills jag kommer hem.

Så vitt jag kan se:
Ingen olja i vatten, oljan smakar inte sött, övre slangen är under mycket tryck och är jättevarm; den undre ljummen och lite tryck, det förekommer ganska mycket ångbildning. Bilen verkar läcka vatten vid svängar efter att jag kört ett tag..

Jag har försökt lufta ett par gånger som det står beskrivet här Länk

Hur ska jag fortsätta?

Tack på förhand!
/Patrick
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
1. Angående AC:n, läs xxargs inlägg:

Länk

2. Jag tippar på att din vattenpump har pajat?

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk
pa
6
pabr
BMW 318i -99
Vattenpump beställt! :)

Glömde en sak ang kylaren: när jag trycker på slangarna hörs ett metalliskt ljud inifrån termostaten?? Jag har värme i kupen dock..
pa
6
pabr
BMW 318i -99
hmmm jag har i dagarna bytt vattenpump, men felet kvarstår. Termostat bytte jag idag, men felet kvarstår.

en liten notering om termostaten: jag råkade pilla bort den lilla mässingstuben i mitten av termostaten, efter att jag tagit bort fjädringsmekanismen...(jag skulle testkoka den) det verkade finnas någon sorts elkontakt längst ner i lilla "pluppen" den stod på? viktigt eller inte? hursomhelst fungerar det lika bra/dåligt som förut.

Försökt lufta som en dåre de senaste dagarna men det felet kvarstår. Vattnet verkar inte kunna flyta igenom som den ska...verkar fastna vid termostaten, j-vligt varm övre slang, sval undre. Kylaren sval likaså.
Idag fick jag dock den undre slangen att hetta till lite, körde den på tomgång en kvart med följd att både slangar blev ungefär jämnvarma (övre slangen var fortfarande varmare) MEN de båda blev jättehårda? Öppnade luftningsskruven och det riktigt fräste ut icke kokande vatten..? ska det vara så?

Lät den svalna nån timme, körde ca 3-5 km och tillbaks till ruta 1: övre slangen hård som en fryst falukorv o varm som in i hlscke, undre + kylaren sval som in i norden.
Om/När jag fortsätter köra hoppar till slut den övre slangen ur och varningslampa indikerar för för låg kylarvätskenivå. Tempmätare är stabil som en sten o visar på mitten..........

vad göra..?
ex
20
extemp
328i e46 -99
Jag har precis bytt hela kylsystemet själv efter att exp-kärl o kylaren har exploderat.

0. Slangarna SKALL vara hårda, men inte som en sten. Trycket i kylsystemet är ca 2 bar, detta är för att höja vattnets kokpunkt.

1. Mät kompressionen med t ex Biltemas komp. mätare om du kan inte få tag på en hemma (kostar ca 200 SEK). Komp. ska vara jämn i alla cylindrar, och vara nånstans 10-15 bar. Du kanske får kompressionen pumpat från cylindrar till kylsystemet, då är det topplockspackning som bör bytas.

...MEN

2. Även om du får för högt tryck i kylsystemet, ska den gå ut genom kylarlocket. Byt den också. Kostar MINDRE på BMW än på t ex Mekonomen (180 SEK på BMW).

3. Lufta systemet ORDENTLIG. T ex som besriven här Länk

4. När du har luftat systemet konstatera att termosen har öppnat sig, öppna kylarlocket och låt luften från andra cirkeln (kylaren) gå ut.

5. På tomgång gasa lite och kontrollera att temp stiger ej, samt termosen öppen och fläkten säts igång när den ska. Ta en provtur 1-3 km.

Sä gjorde jag när jag bytte kylsystemet.

Pumpen behövde du inte byta egentligen, man kan kontrollera att den är OK genom att gasa lite och om det rinner vatten in (eller t o m ut om för mkt vatten) under kylarlocket, då det pumpas in vatten som det ska.
pa
6
pabr
BMW 318i -99
Hej och tack för svar!

Har testat kompen nu och fick följande värden: (jag testade på tomgång också för att jag var lite osäker hur processen skulle se ut...halv förgasare står det i manualen?)

i Bar:
men på tomgång:

1. 8.5
2. 8
3. 8
4. 8.5

testade fler gånger:

1. 8
2. 7.5
3. 7.5
4. 9

en gång till:

1. 9
2. 8
3. 8.8
4. 9

en gång till:

1. 7.5
2. 8
3. 8.8
4. 9

en gång till:

1. 8
2. 7.5
3. 8
4. 8

en gång till:

1. 9
2. 10
3. 8.5
4. 8

en gång till:

1. 8
2. 8
3. 9
4. 8.5

när jag höll halv gas med foten blev det från 15-16 Bar

Vill tilläga att jag har fått stor läcka vid expansionskärlet...så den ska jag ju fixa men vad tycker ni om värdena?
ex
20
extemp
328i e46 -99
Komp. bör testas på kall motor, med alla tändstift utskruvat. Då varvar du startmotorn i 3-5 sekunder medan du trampar på gaspedalen. Du bör få ngn mellan 10-15 bar (bensin), men det vektigaste är att kompen är jämn i alla cylindrar.

Jag hade jag en 318 -98 innan och då hade den läckage ifrån exp-kärlet och fick den bytt.

Varifrån läcket det vid exp-kärlet? Det kan vara så att trycket i kylsystemet är för stor pga trasig kylarlock.

Om det läcker stort, då är det sannolikt att luften igen har tagit sig in i kylsystemet, då börjar man om med luftningen efter att man har åtgärdat läckagen.
pa
6
pabr
BMW 318i -99
jazzzzåååå...är det så man gör!

ok då får jag börja om =)

läckaget från exp. kärlet är väl ca 1.5-2 liter per 3 km..

men tack, jag ska se hur bilen reagerar!
ex
20
extemp
328i e46 -99
1.5-2 liter per 3 km är mycket.

Du bör lokalisera läckaget. Det kan t ex handla om en dålig pådragen slang under exp-kärlet eller exp-kärlets undre luftskruv är inte tight, exp-kärlet kan ha spruckit.

TIPS: Om kylsystemet släpper vatten/luft så kokar vattnet efter tomgångskörning i ngra minuter på höga RPM. Det betyder inte att motorn överhetas.
ex
20
extemp
328i e46 -99
PS. På varm motor bör du få mer precisa värdena, med det är skillnaden i kompressionen mellan cylindrar som är viktigt.
pa
6
pabr
BMW 318i -99
så nu så:

expansionskärlet hade spruckit så den blev bytt, samma med kylarlocket. Det blev lite bättre. Korde 5-6 mil utan problem förutom vid koer. då ville tempen stiga men gick att hejda genom att blåsa in varm luft i kupen. Fick hålla på så ett tag.
Kommer till min destination, lyfter huven, hör ett pysande ljud bakifrån motorn, pillar lite på en slang och poof försvinner en del av kopplingsstycket.
Får försoka bäst jag kan att täta med tätande tejp, och fylla på med vatten 7-8 gånger på vag hem.
Byter kopplingsstycke 88kr, allt frid och fröjd! Joy-ridar mig fram hela dan och allting perfekt, inte en läcka, inte ett pys.
Kommer idag och kör, ingen läcka -va bra- MEN nu går det inte att stänga av värmen i kupen????????? blåser alltså ENDAST varm luft.....
Detta var inte så fallet igår, kallt med ac och allting....suck.....
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Ja, allt på en gång - så brukar det vara!

Vet inte om E46 har liknande värmeventiler som E32/E34 - de brukar kunna kärva ihop till slut, och ger full värme...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.