|
|
|
|---|---|
|
Hur fixar man att få loss en insexskruv som blivit "rund" i hålet? Går det med torx? Såg att det finns ett litet hål i mitten av insexskruven. Ska det vara nån speciell insex till denna? Insexskruven fäster rotorn i fördelarlocket till kamaxeln på M70. "Nöden är uppfinningarnas moder." | |
| Borra ett litet hål i skallen och knacka in en passande Torx i hålet | |
| Lånade ett mycket bra verktyg av en bekant bilmek när jag skulle byta krängningshämmarstag bak. Han hade hylsor avsedda för runddragna muttrar. Det såg ut som en blomma med kronblad om man tittade in i hylsan. Mellan kronbladen var det vassa eggar som tränger in i godset. Blommönstret skruvade sig kanske 15-20 grader på hela hylsans höjd och konade svagt. Det var inga problem att knacka på hylsan på krängningshämmarstagets kula och hålla emot när man skruvade på muttern. Och det gick rejält tungt. En höjdare att "lyxmeka" på en utrustad bilverkstad :) | |
| Liknar dom hylsorna art nr 19-1269 i biltema katalogen sidan 69? | |
| Så kallade "grispyttar" funkar bra. Man borrar ett hål och gängar i den (felgängad) vilket gör att den tar med sig bulten upp. | |
| Gäller det småskruvar och det finns plats runt skruvskallen brukar det gå fint att lossa med en muttertång: Länk | |
| Finns ju alltid dyrare metoder, jag kör med det jag har.. Rörtång av rak typ fungerar också bra och till mycket, får ej blandas ihop med rörtång av S-typ (käften är S formad) | |
|
Det fixade sig med en torx! "Nöden är uppfinningarnas moder." |
|
|
Anders72: Var det nåt som liknade dessa?: Länk Tack för tipset Burken66! Mvh |
|
|
rob_t_j72: Ja, precis så där såg de ut. Mycket användbara. Ju högre moment desto mer greppar de. Som sagt fungerar t.o.m. på kulor. Såg dock att eggarna på vissa hylsor började bli slitna, men de gick ju i dagligt verkstadsbruk. |
|
| Sådär, inköpta. Ska bli härligt att få gå loss på nåt fastrostat så småningom! ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.