|
|
|
|---|---|
|
Har problem sen någon månad med att min e34a slår och har sig i bakvagnen när man accelererar i låga hastigheter. Vart rekomenderad att byta silent blocksen. Vilket utfördes idag men det blev inte helt bra, fortfarande samma sak fast det känns inte lika mycket. Min e28 råkade jag tappa bakvagnen på förra veckan då jag var ute och pressade den. Det var gummibussningen som håller upp bakkanten på differentialen som gick sönder bytte denna och ut och test körde. Har fått samma dundrande ljud i denna nu med. Har aldrig hört ljudet innan och både silent blocksen och den bakre differential bussningen är nya. Är det någon som vet vad detta fenomen kan bero på? Såg att det har läckt ut lite olja ur differentialen på e28an kan det orsaka oljudet? Har ett slitet knutkors på e34an, det är knuten som sitter direkt efter växellådan kan det orsaka oljudet? Har även funderat på om stödlagret till kardan kan orsaka detta oljud i bakvagnen? Är det någon som fått rätsida på detta problem? M535 e28 535 e34 | |
| Någon som har haft detta problem med bakvagnen? | |
| Läst att hardyskivan kan ge detta fenomen men hur förklaras det på e34an då det är automat.? | |
| Slår den kontinuerligt med hastigheten eller bara orebelbundet när du accelerera? | |
| Den slår i takt med accelerationen, gasar man långsamt så är mindre än när man gasar på snabbt. Precis som om det vore obalans i någonting. Kommer man upp i hastighet så märker man inte av det. Men motorbromsar man genom att slänga i en lägre växel så dundrar det igen. Köpte ny differentialolja idag så det blir till att byte ikväll så att det inte är så att det slirar med lamellerna. | |
| Det kan inte vara ett stödlager till mellanaxeln eller en drivknut? | |
|
Har oxå funderat en del på stödlagret till kardanaxeln, för det känns som att ifall det varit en drivknut så hade det väl låtit hela tiden? Körde lite igår med e28an och oljudet kommer runt 2000rpm på lite hög växel. Verkar som om det kommer vid belastning. Hur kollar man om lagret är slut? |
|
| Antingen stödlager eller sned kardan alternativt obalans i den! Hade samma fenomen på min 535-86 men det försvann när jag bytte kardanaxel. | |
|
LTK: Hade du oxå samma fenomen att det endast märktes vid vissa varvtal? det är inte alls beroende av hastighet utan det är runt 2000-2500rpm man kan ligga i höga hastigheter utan att det märks. |
|
|
Hmm det var ju ungefär fyra år sedan så exakt vid vilka varv kommer jag inte ihåg.. Men det var vid segdragning på 4an och femman, då borde det ju vara under eller runt de varven du säger. M V H Johan |
|
| Låter som om du varit med om samma sak. Då blir det till att undersöka kardan nu då, tack så mkt för tipset. | |
| e28an: Hittade felet, upphängningen till stödlagret på kardan hade släppt. gummit hade lossnat helt. Ska bara ta mig tid att kolla e34an nu. | |
|
enter_now: hardyskiva finns på min automatare e34, så vad rabblar du om? Jag böt nämligen stödlager för 2veckor sen och då satt det en hardyskiva som jag även fick demontera innan jag drog ner hela kardanaxeln. Har autopowers ägare va forumet inte kommit på hur man kan lägga till funktionen som citerar folk ännu? |
|
|
Länk Länk |
|
| Som sagt, det var stödlagret som hade lossnat | |
|
Har fortfarande inte hittat felet på e34an men såg igår att bussningarna till växellåds fästet var väldigt ihoptryckta. Spruckna och rätt så platta. Kan det orsaka detta dundrande ljud må tro? Är det någon som har erfarenhet av dessa dåliga bussningar? Nr. 2 på bilden dessa bucktar inåt på bilden men väller ut på bilen. Länk |
|
| Bytte bussningarna till växellådan igår, det gick rätt smidigt men problemet kvarstår dock lite bättre blev det. Är det någon som har erfarenhet om hur bilen beter sig när motorkuddarna är dåliga? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.