|
|
|
|---|---|
|
När jag åkte på en 50väg så heltplötsligt såg jag att tempmätaren börade stiga sakta uppåt, stannade genast o då rök det kraftit ifrån termostathuset. den övre kylarslangen till Kylet hade lossat! slangklämman hade gått av. väldigt märklit, aja tryckte dit slangen igen o körde varsamt till verkstaden (3km) där fyllde ja i vatten o luftade men hände ingenting utan tempmätarn går upp till nära rött o ingen värme i cupen men det rök ju en hel del ur luftningsskruven!! gorde detta några gånger. la även märke till att vatten pumpen skrek lite innan vattnet kom fram till den, men hade ingen aning om att det är lite bök o lufta en 520 e34 med m20 motorn föräns jag läste på forumet att det är många som har haft bekymmer med det! ska åka ut til verkstan i morgon igen o testa det jag har läst men jag har ju 3 mil till verkstan så jag tänkte passa på o fråga lite nu om hur man känner/ser hur vattenpumpen är slut? för det bildas ju ett jäkla tryck när systemet är stängt o det gör det väl inte om vattenpumpen är slut?? fins det två luftningsskruvar på m20 motorn? några flre tips o ideer på vad jag kan göra! //tackar på förhand | |
|
Har nu varit ute o kikat lite i dag o bytt termostaten eftersom slangen efter termostaten är kall vid hög temp! men samma symtom efter jag hade bytt men men, testade o klämde på slangen från vattenpumpen o kände inget cirkulerande vatten!? så jag skruvade loss slangen uppe vid termostat huset o startade bilen å då hände det ingenting utan vattnet stod i slangen utan att spruta ut vilket har hänt mig förut med en annan bil där jag kollade vattenpumpen! så jag har beställt en o ska byta den i morgon! hoppas på att det är den nu så inte topppackningen oxå har gett sig!!! |
|
| Har du luftat vid skruven som sitter på termostathuset? | |
| Ja det har jag! där kom det luft ett tag men sedan bara det kom vatten | |
|
Tror du skall kolla kylvätskepumpen, det verkar inte som den cirkulerar kylvätskan. Trycket i systemet beror inte alls på pumpen, utan på värmen i det slutna systemet när motorn uppnår arbetstemperaturen. Om motorn går för varmt pga dålig eller ingen cirkulation så stiger trycket extra och kan trycka bort slangar osv. Kör inte med bilen, det är lätt att få hotspots inne i topplocket med ras som följd. FP |
|
| okej tack! ska ut i dag nu med en ny pump o byta den o hoppas på att det bara är den som är felet! annars så finns det en bmw 520 till salu | |
|
Var noga med luftningen, det kan vara lite knepigt att få ut all luft på gamla BMW är min erfarenhet. //Magnus |
|
|
Nu äntligen har jag fått dit vattenpumpen utan o få den till o börja läcka som den gjorde vid första försöket, men som tur så fick man med två packningar så det vara bara o göra om göra rätt, o sen var det till o lufta lufta o lufta sen funka det:) tack för alla tips |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.