AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.039

E-märkt vid besiktning?

Hej!

Jag har ett par frågor som förbryllat mig idag efter jag varit och registreringsbesiktigat min BMW 2004 325Ci som jag tagit hem från USA som flyttgods.

Besiktningsmannen hävdade att jag var tvungen att försöka slita ner toningen på framrutan och sidorutorna för att det är olagligt. Men de är ju fabriksmonterade. Är de inte det på bilar av samma årsmodell och model som säljs i Sverige. Jag har fått för mig att så länge något är E-märkt så ska det vara lagligt i Sverige. Vet ni om era bilar av samma år och model har fabrikstonade rutor, man verkar kunna slita av dem, men det vore synd!

Min andra fråga gäller Xenonljus även här från fabrik. Han menade på att man var tvungen att ha spolare på lyktorna för att de ska vara lagligt.

Vet ni om man kan få något slags intyg / dispens eller vad tusan jag kan göra. Jag tycker det låter vansinnigt!

Vore otroligt tacksam för svar!

Bästa hälsningar
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
I Europa är det krav på strålkastarspolare vid xenonljus. MEN om detta även gäller USA importer vet jag inte. Risken är att det gör det eftersom många måste bygga om sina bilar ganska ordentligt när de kommer till EU.

Angående toningen fram så är det samma sak där - det är inte tillåtet i EU.

En sak du kan göra är att ringa Exclusive Cars i Hägersten som importerar mängder av USA bilar till Sverige. De kanske vet vad som gäller: 08–449 20 40

--------------------------------
//Lövet
da
14
david@Stylexperten
G30 5-Serie 530e
F30 3-Serie Ed
Är det inte så att strålkastarspolningskravet är borta nu för tiden? Tror enbart det krävs automatisk nivåreglering för att få ha Xenonljus.

///David @ StyleXperten
Tjena David, på bilprovningen så såg han att min bil var utrustad med nivåreglering, men han kunde inte svara på såvida de var inkopplade eller inte?

Det här borde ju inte vara så svårt att gå till botten med.

När det gäller biltoning så ringde jag Exclusive Cars och han menade på att jag var tvungen att riva bort det. Men om de är E-märkta så borde det ju inte behövas, det är väl det som är vitsen med E-märket?

Har ni era rutor tonade från fabrik?
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
david: Nej, kravet på strålkastarspolning/torkare finns kvar. Har aldrig hört att det skulle ändras. Finns inte heller några bilar som säljs inom EU med xenon som saknar det.

lil_b: Den toning som säljs av BMW i Sverige/EU är endast bakrutorna.

--------------------------------
//Lövet
Så med andra ord är det bara att bita i det väldigt sura äpplet att försöka riva ner solfilmen, köpa strålkastarspolning och få det ditmonterat?

Om man får läkarintyg om att man har extra känsliga ögon, borde det gilla?
Om toningen är solfilm som går att ta bort så är det väl knappast orginalmonterat av BMW?
da
14
david@Stylexperten
G30 5-Serie 530e
F30 3-Serie Ed
Ganska säker på att man ej kan beställa bilen med toning på framrutan samt sidorutorna. Har du papper på utrustningslistan som säger det?

Dessutom används väl inte film på fabrikstonade rutor? utan det är "inbyggt" i lammineringen av själva rutan.

Möjligen i USA men jag tvivlar på det. Även om det går blir det nog väldigt svårt att få igenom det, om inte omöjligt!!

///David @ StyleXperten
Hela bilen har genomgående solfilm som alla 3-serien verkar ha i USA så det är konstigt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.