|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hallå! Jag känner en kille som tidigare kört BMW och Volvo, bland annat.. Han hade en hel del strul med sina bilar och då hans tumme sitter ganska rejält mitt i handen, så blev det ganska dyrbara besök på verkstäder... Volvon tuggade framvagnsdetajer och bromsar, BMW rostade (gick på garantin, men ändå..) och hade en hel delandra hyss för sig.. För något år sedan tröttnade han och köpte en lätt begagnad Lexus is250,, Att det blev en Lexus berodde på den påstådda felfriheten och det faktum att hans pappa kör en äldre Lexus, den där ganska fula modellen IS.. Pappan är dock jättenöjd med sin bil- det bara går och går och min bekant är toknöjd med sin bil- han har dock inte kört så många mil med sin.. Nå, känner BMW-folket här till någon som kan krascha den bild av den totala lyckan- att äga en Lexus? Kanske känner Du någon som fått ett måndagsexemplar av en Lexus- om det öht finns några måndagar i japan.. Tveklöst så verkar det vara ett ganska trist men bekvämt liv att vara Lexusägare.. Har läst några gamla beg.tester och där finns inte så många fel och brister att notera.. | |
|
Tjenare, Det var nära att det blev en IS250 för vår del istället för 325an. Det brast framför allt på att det inte gick att få bilen med fällbart baksäte. Förutom det känns det som en bil som är precis som du säger, lite tråkigare men väldigt problemfri. Verkar inte alls vara några allvarliga typfel utan det verkar mest rulla på. Det lockade en del måste jag säga, men jag hade inte lika kul bakom ratten på bilen som jag har bakom ratten på BMWn. En Lexus väcker inga direkta känslor, men man blir omhändertagen med bra utrustningsnivå och problemfri vardag. Vet inte om det var den här typen av svar du ville ha, men av vad jag har märkt av och läst så stämmer ryktet rätt bra. Mvh Wiberg |
|
|
Jag har haft en IS200 och förutom det kört de flesta Lexusmodeller samt varit med och startat den svenska Lexusklubben en gång i tiden. Kan bara säga att allt som skrivs om Lexus kvalité stämmer till punkt och pricka. Man blir omhändertagen som en kung vid varje besök hos en Lexusåterförsäljare vare sig man bara tittar eller bokar ett verkstadsbesök. De enda problemkällorna jag har kunnat läsa mig till vad gäller IS250/220d relateras till knarr i inredningen på de tidiga årsmodellerna. Det går inte att komma från att Lexus är byggda som stridsvagnar. På minussidan kan man dock nämna tråkiga motoralternativ i Europa, förutom IS-F, samt något plastig inredning. Dieselalternativet IS220d går inte heller att få med automatlåda vilket är tråkigt. |
|
|
De är väldigt hållbara och strular lite, kvalitetskänslan är helt ok den också. Körde dock en IS200 Jönköping-Malmö en gång, den drack mer än den 750 -98 jag hade då. Fruktansvärt törstig liten sexa... |
|
| Min IS200 var inte alls törstig. Den gick på 1.2 i stan och 0.75 på landsväg. Över 1.2 fick jag den aldrig. Men visst, den varvar väldigt mycket trots sex växlar. Vill minnas att den varvade 2500 rpm i 90km/h på sjätte växeln. | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Lexus är en kvalitativ bil med många nöjda kunder......tills det är dags för servicar eller reservdelar(läs för elektroniken),där priserna ofta chockar kunden. Min svärfar hade den äldre LS400:an,som visserligen var rätt så törstig,men komfort och god kvalitet bjöds det på. Såldes sedan pga de höga verkstadskostnaderna för kamrem/service,då det längre inte var försvarbart med en kostnad på närmare 25k på en bil som hade försäljningsvärde på knappt 55k. Min bästa vän köpte en ny IS350 -06 från USA,och den har gått problemfritt hitills för övrigt. Mvh Patrik |
|
Kör både RX300 -03 och Is200 -01 och kan bara hålla med, bilarna är bra. Jag har inte haft några problem med bilarna alls, förutom verkstadsrelaterade (glömde dra åt bärarmarna efter hjulinställning tex...) På RX:en så gick kylaren paj efter ett jättestenskott, men det gick på garanti :) IS:en rullar bara på, utan bekymmer. Enda smolket i bägaren är att lacken är ganska stenskottskänslig på båda, man får dutta med det där lackstiftet mest hela tiden för att hålla rost borta... Kommer nog köpa lexus nästa gång med, mycket beroende på just problemlösheten. Efter att ha kört saab en massa år är man ganska less på att vara på verkstaden :) //IS200-01, RX300-03 |
|
|
ah, glömde servicekostnaden: Båda kostar 1700kr resp 3800 kr för liten resp stor service. Dessa görs varannan gång med 1500 mils intervaller. Vet inte era referensramar, men inte är det väl så farligt? Sen att delarna är dyra, efter som det knappt byts nått så kanske det inte gör så mycket på totalekonomin att nån del, som väldigt sällas byts, kostar... //IS200-01, RX300-03 |
|
|
Tack för Era svar! Teknikens Värld hade i senaste numret en beg. guide i nya numret, nr 18-09. Och som jag misstänkte- inte mycket att klaga på... Lexus är troligen ett mkt bra val för den som prioriterar bekymmersfrihet framför prestanda och riktig körglädje.. En fin bil den där IS250, helst med Sport och Mark Levisson stereo.. helst svartmetallic- tycker designen passar bäst i mörka färger... Eller är den rent av snyggast i mörker?? : )) |
|
| Tycker IS 250 är snygga som bara den. IS 200 var dock inte vacker någonstans. | |
|
Farsan åker en IS220d Executive och den bilen är f*n klockren. Fungerar klanderfritt och den nivå han får av sin handlare är fan ljusår över den nivå jag får på BMW Solna. Hade det inte varit för att jag behövde en kombi (eller om Lexus gjorde en IS kombi) så skulle jag bytt märke direkt. Enda nackdelen som jag hittat på farsan bil är att den är lite "mjuk" när man blir inspirerad, men det är ju Executive och inte Sport. Bilen rullar fint, går mjukt, har GRYMT ljud även med vanliga stereon. Jag skulle vilja ha knapparna till farthållaren på ratten istället för på spaken bredvd, men det är nog bara en inlärningsgrej. Att sen har aircondition luft i stolen är stort plus på en varm sommardag. Han hittade sin (en -06 med 4500mil på mätarn) på netbil.se i Jönköping och gav 169.500 för bilen inkl 2 års förlängd köpegaranti. //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
Hittade min gamla tråd i ämnet här.. Länk //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
som sagt, lexus är trevliga bilar. Kanse inte lika känslomässigt "involverande" men det kompenseras lätt bara genom det faktum att den aldrig går sönder! Sitter och väntar och tittar, verkar inte vara så bra andrahandsvärde på IS-F, vilket låter underbart :) //IS200-01, RX300-03 |
|
|
IS-F hade ju varit ett kul alternativ till en 335i/M3. Lite kul med 8-växlad låda. En ny blir ju alldeles för dyrt! För "ny" pengar så blir ju plötsligt GT-R´n ett alternativ. //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
Jag tror att is-f:en kommer följa M3:an värdekurva något så när och då borde de ligga i vettig prisklass om inte allt för många år och om kvallan på is-f är som de andra lexusarna så borde den vara ett klipp! Har kört den några gånger och det är en alldeles förträffligt trevlig bil med ett jävla nice avgasljud när man fäller fullt! Automaten gillar jag, den har lock-up på alla växlar förutom 1:an så det känns precis som en manuell växellåda när man kör på lite samtidigt som den är mjuk och fin vid fiskörning (hur mycket sånt det nu blir med en sån motor under huven...) //IS200-01, RX300-03 |
|
|
Är det samma kvalitet i alla Lexus modeller och även nyare ? Är det något man ska se upp med som inte har varit så bra ? M v h |
|
|
Jag är inne på Lexus nr 4, en RX 450h -12. Gemensamt för alla är att de, än så länge, inte gått sönder nånsin. RX-modellen mellan 2009-2015 har haft problem med rost i nederkant på bagageluckan. Brukar dock åtgärdas på good will. Vad jag vet är alla modeller generellt väldigt driftsäkra och håller kanonkvalitet på allt. Ut och prova!:) //RX 450h -12 |
|
|
Låter bra, men verkar finnas en del som får problem med sina bilar och delarna är allt annat än billiga. Länk M v h |
|
|
Den felfria bilen tro ajh inte finns men jag tror Lexus ligger i top på listan av "nästan" problemfria. Har inte bytt några delar på nån av mina 4 på 10 år så det har jag ingen uppfattning. Service (åtminstone i Luleå där jag servar) ungefär samma pris som vilken Toyota som helst förutom där det skiljer i mängder osv. Vad är du sugen på? Gammal, ny, RX, IS, GS, LS? Generellt sett brukar hybriderna vara lite vattendelare gällande transmissionerna. Många tycker mest det ylar när man gasar på. Jag fördrar dock hellre det sexcylindriga bensinmotorylet (som bara kommer vid full gas) jämfört med tex 2,0l dieselknack som låter hela tiden.. //RX 450h -12 |
|
|
Någon som är i stil med en BMW fast mer driftsäker kanske och till ett överkomligt pris. Vet inte vad gäller hybriderna, såg att det fanns någon modell tror den heter h eller något med 99 hk inte så intressant kanske inte heller någon suv. Funderar kanske på is klassen ? M v h |
|
|
Hur mycket bättre är en Lexus än tex en camry eller en avensis ? av samma årsmodell ? M v h |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.