AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.419

Hög HC - igen.. luftmassemätaren?

Da
18
Daniel_J
320i Coupé -92
På besiktningen fick min 320i -92 anmärkning på HC-halten, som låg runt 380. Då bytte jag olja, oljefilter, luftfilter samt tändstift i hopp om att det skulle hjälpa. Men skillnaden var marginell. HC-halten låg nu på 350 istället.

Bilen beter sig även konstigt till och från. Tomgången pendlar rytmiskt och motorn kan gå lite ryckigt, speciellt under belastningar såsom körning i uppförsbacke. Då motorn beter sig på detta viset drar den även betydligt mer bränsle än normalt. Mätaren visar ca 1,6-1,8 vid landsvägskörning.

Det konstiga är att den kan bete sig olika från dag till dag. Ibland går den utmärkt, helt vibrations- och ryckfritt med låg förbrukning (körde bl.a 25 mil landsväg på 0,7l/mil för någon vecka sedan).

Vet att det redan finns massor av trådar om detta här på forumet, men jag har inte fått svar på alla mina frågor. Men efter det jag har läst gissar jag att det är luftmassemätaren som krånglar. Men kan en lmm fungera en dag men inte nästa?
Kan även tillägga att då den var inne på besiktningen visade inte motorn några utav ovan nämnda symptom utan gick kanonbra. Kan det ändå vara lmm som orsakade de höga HC-halterna?

Kom med massor av idéer! Desto fler desto bättre

Mvh
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
Octavia kombi -13 Miljöbil
spraya med startgas runt insugslangar och lyssna noga
Da
18
Daniel_J
320i Coupé -92
Tack för tipset. Ska prova det så snart jag fått tag på en flaska.

Fler idéer/teorier?
Da
18
Daniel_J
320i Coupé -92
Jag blir inte klok på detta. Har nu provat att byta luftmassemätare samt lambdasond, men utan någon förbättring. Bilen drar fortfarande för mycket bensin, går ojämt på tomgång och allmänt ryckigt och dåligt vid körning IBLAND. Bara ett ögonblick senare är allt som det ska.

Insugsslangarna är hela.

Bilen går alltid som den ska då den är kall.

Vad är nästa sak att försöka med? Tempgivaren? Snälla, hjälp mig!
Visa användare
273
Skillz
325i Cab -88
Ingen uppdatering på vad det var för fel? Har samma problem på min 520iA5 touring -92 m50 utan vanos.

Vet inte riktigt om jag lyckats lösa problemet eller inte ärligt talat, har precis samma sorts fel som du.
Jag hittade ett bränsleläckage vid vänster bak här om dagen, precis vid en av upphängningarna till stålrören som bränslet går i, som var så litet att jag aldrig kunnat se det förut eftersom det inte hunnit läcka ner på marken innan det dunstat bort. Såg det av ren slump.
Men sen jag lagade det med att skarva dit en bränsleslang så verkar bilen ha dragit mindre senaste gångerna jag tankat.

Har också haft hög HC senaste besiktningarna (dock precis inom tolerans).

Stift, olja, filter (för luft, olja, bensin), lambdasonden är hel, tempgivare bytt, lmm verkar hel den med. och insuget verkar tätt..
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Det kan vara cellerna i katalysatorn som börjar att ta slut, dom bränns upp
efter hand.
Visa användare
273
Skillz
325i Cab -88
Men om bilen går som den ska ibland, hur kan då detta vara ett problem? För en katt som inte fungerar ger ju inte högre bränsleförbrukning om den inte är förstoppad.. Vilket i det här fallet inte borde vara, utan då borde den aldrig gå som den ska. Bara en tanke.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.