AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.235

Hur många gör m-test vid köp?

mo
171
motorsport5
Z3 M Roadster -97
745 iA -02
Har ni m-testat bilen ni tänkt köpa? Viken modell var det och blev det köp eller inte? Är ni nöjda med testet och så vidare... Hur bestämde ni pris på bilen? Före eller efter testet? Kan tänkas vara svårt att få ner det efter ett positivt test när säljaren vet att man kanske inte vill gå ifrån dom 3000 man lagt på testet?
Jag har m-testat en del bilar jag köpt. De har alla varit minst 6 år eller nyare. Säljaren har alltid betalat för testet och vi har kommit överens om ett pris innan, förutsatt att inga problem uppkommer efter testet.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

3D Pinball. Hur har testerna utfallit? Känns lite som om M skulle kunna hitta fel på en fabriksny bil. Har testen fått resultat på priset?

Har sålt en bil en gång där säljaren ville ha en M-test. Vi gjorde upp priset innan och han fick själv stå för testen. M hittade mängder med "fel", men köparen var så pass initierad att han begrep att de var ok i förhållande till bilens ålder och mil, så det blev affär för priset vi kommit överens om.
Jag har M-testat vid ett tillfälle. Eftersom det var min första BMW jag köpte (E36 318), och dessutom ifrån en mindre bilhandlare, kändes det tryggt att de gått igenom den ordentligt. Dock var det lite märkligt eftersom jag bara ca 500mil sernare fick byta bakvagnsbussningar/silentblock. Då detta är ett standardfel på E36 och även E34 kan man tycka att de borde ha observerat att de var på upphällningen.

Jag betalade testet själv den gången och det kan vara bra att känna till att den som får testresultatet inte har någon skyldighet att lämna ut infon till säljaren. Du som betalar testet är alltså ägare till resultatet.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Var gör man M-test och vad exakt kollas i testet?
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Här kan du läsa lite mer om M-testet.
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Jag fick med ett antal veckor gammalt M-Test som bedömde skicket på min första BMW när jag köpte den. Eftersom jag köpte genom bilförmedligen fick jag också garanti av dom mot "trafikfarliga" fel. Kändes tryggt.

Dagen därpå tankade jag full tank och det började droppa rejält med bränsle... Vissade sig att bakersta bränsle/luftningsslangar vid tanken var helt slut. Hade missat att kolla runt bränsletankens sidokant. Då tanken är gjord av plast tänkte jag inte så mycket på det då eftersom bilen var i näst intill perfekt skick i övrigt.

Min E38 eller övriga bilar jag ägd har jag aldrig M-Testat då jag anser jag kan bedöma skicket själv nästan lika bra. Bara läsa på tekniskens världs begagnat guide och autopowers egna sådana innan man ska kolla på en bil. Då sparar man också ett par tusen kronor.

Enligt min erfarenhet garanterar M-testet ingenting vad gäller bilens skick och är inte mer tillförlitligt än om man går igenom bilen själv mycket noga.

BMW 4 Life
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Jag kollade min före köp och de upptäckte bland annat en dålig svetsning (som gjorts av säljarens "partner") som utan åtgärd hade lett till snabbt rostangrepp. Så för min del lönade det sig att testa då säljaren också åtgärdade "problemen". De gav även bra råd typ "fixa det där och byt det där så lever bilen längre".

___

Min bil: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.