AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.464

Ytterligare Elcabproblem!

Fi
12
Fillan
Z4 3,0-03
Har problem med cabben på z4:an. Kom som en blixt från klar himmel. Jag cabbade ner utan några problem och körde en sväng, när jag kom hem skulle jag cabba upp igen men motorn till cabben var stendöd ( helt tyst). Rutorna åkte ner och cabben släppte på spärren för att kunna köras upp men motorn till cabben reagerade inte. Snälla kan någon händig hjälpa mig eller någon som redan varit ute för problemet komma med tips.
Har läst om motorbyte, reläer, kontakter osv men jag vet inte var jag ska börja. Kollade säkringarna i handsfacket och de var hela, finns det fler säkringar att kolla ??
Mycket tacksam för svar. Ps har kollat runt bland övriga trådar men finner inte direkt något svar.

Robban
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
Hejsan
inte för att jag har någon Z4 men jag har följt tråden med problemen kring Z4:ans sufflettproblem. inte för jag vill strö salt i såren, du har det besvärligt ändå, men det kanske inte ser bättre ut än att din motor inte vill vara med längre, vad jag vill komma till är att du för tillfället kan koppla från motorn och fälla upp suffletten för hand och på så sätt få bilen tät för oväder innan du besöker verkstad.
Instruktionsboken kanske behandlar den delen för Z4 också likväl den gör till min Z3
mvh Uffe/bildock
Fi
12
Fillan
Z4 3,0-03
Hej, ja jag har nog misstänkt motorn också men det verkar finnas fler saker som kan påverka motorns gång, backluckekontakter, kol, reläer osv. Jag ville känna på om det var någon som lyckats hitta felet på en helt död motor istället för att "bara byta motorn". Jodå cabben är uppe genom manuellt utförande så körduglig är den.

Pratade med BMW nu imorse och ska lämna in bilen på torsdag förfelsökning.

Robban
Bi
155
Bilen
135i Cab Cobb E88 -09
Audi A6 2.0T Sedan -06
Z4 3.0 Roadster -04
Har du kollat det lilla röda frikopplingshandtaget på vänster sida i bagaget?
är det utdraget fungerar det precis som du beskriver.
Fi
12
Fillan
Z4 3,0-03
Bilen, nej jag kollade det aldrig förräns jag började fälla manuellt, då började jag med att dra i det för att sedan göra de andra momenten.
Det jag tyckte var lustigt var att när jag drog i det så kände jag inte att det hände något speciellt, jag fick för mig att det skulle gå att dra ut en bit så att man såg att man utfört något men det var i stort sett helt stumt. Men något måste ju ha hänt eftersom man inte kan fälla upp manuellt om man inte dragir i handtaget.

Hur skulle det handtaget kunna påverkas utan att man rör det menar du?

Tacksam för svar.
Bi
155
Bilen
135i Cab Cobb E88 -09
Audi A6 2.0T Sedan -06
Z4 3.0 Roadster -04
Det påverkas nog inte av sig självt, Jag tänkte bara att någon kommit åt. Jag har själv det i friläge då min cabmotor kärvar lite (den går trögt). i förrgår hade den av sig själv hoppat i läge igen och då gick det inte att fälla manuellt.
Fi
12
Fillan
Z4 3,0-03
Hej igen Bilen, har du också problem med din motor. Jag ska in till BMW imorgon för felsök osv. Komplett med ny motor samt arbete 7 500:-. Har fått pris av dom om det visar sig vara motorn som gått. Tycker det lät bra med tanke på vad de skrivit i de andra trådarna. Vill du byta och inte får tag i bra pris så kan jag nog hjälpa dig med samma pris.

//Robert
Bi
155
Bilen
135i Cab Cobb E88 -09
Audi A6 2.0T Sedan -06
Z4 3.0 Roadster -04
Låter strålande, jag har länge funderat på om jag ska göra det själv men det verkar lite svårt. jag ÄR absolut intresserad av ny motor men det billigaste jag fått var 20 000kr. Vilken BMW verkstad var det som gav dig det priset, jag bor i Lund.
Fi
12
Fillan
Z4 3,0-03
Hej igen, jag förmodar att du pratat med Förenade Bil i Malmö, de skulle ha 30 000 för cabmotor + arbete!!!! de är ju inte kloka där.. Jag återkommer imorgon e.m med vem och vart du ska ringa jag ska ju dit imorgon. Jag kan även förvarna dem att de kanske får en kund till. Jag lovar att återkomma då jag vet mer.

Vh:
Robert
Bi
155
Bilen
135i Cab Cobb E88 -09
Audi A6 2.0T Sedan -06
Z4 3.0 Roadster -04
Tack det hade varit jättesnällt, lycka till imorgon.
Fi
12
Fillan
Z4 3,0-03
Hej igen, nuså har jag precis hämtat bilen efter byte av cabmotor. Allt var perfekt, kostnad för motor samt arbete 7 600:-. Tillkommer en felsökning på runt 700:- detta för att bekräfta att inga relä eller annat är fel.

Den gamla motorn hade linningen gått sönder i pga av stående vatten runt motorn. Nu gäller det att hålla dräneringsröret rent.

Firman är Autogruppen BMW i Kalmar , prata med Jörgen på verkstaden. Mycket bra killar!!!

Glad BMW ägare....

Robban
As
134
Aske
Z4 3,0 Roadster-03
hej på dig, har oxå en 03:a, var sitter drän. röret? bor i nybro vi kanske kan ses nån gång.aske

Fi
12
Fillan
Z4 3,0-03
Det sitter ett dräneringshål på varje sida av cabben. Så långt du kan mot yttersidan av stolarna, mellan cabben och karossen. Det finns en länk om detta i någon tråd här på forumet. Sök på problem med elcab eller liknande så får du nog upp den.

Robban
Fi
12
Fillan
Z4 3,0-03
Hej igen, jag hittade länken:
Länk

Här der du hur du ska göra. Har du en -03:a som stått ute så är det nog tyvärr så att det är för sent. Min motor var precis sönderrostad.

Robban
As
134
Aske
Z4 3,0 Roadster-03
tack så hemskt mycket, ta väl en titt i alla fall, kanske bättre sent än aldrig./ aske

Bi
155
Bilen
135i Cab Cobb E88 -09
Audi A6 2.0T Sedan -06
Z4 3.0 Roadster -04
Tack så mycket för informationen ska ringa verkstaden på onsdag när jag är hemma igen.
Ir
197
Ironman
V70
kollar på M3 V8 eller M5 V10
plötsligt känns det bra att ha muskeldriven cab i min M Roadster. M som i Muskel.

/Mattias
Ha
271
Hasse Z3
Z4 2005 3,0I
Hej alla elcabbare!!

Håller just på att gå igenom min i Berlin nyinförskaffade Z4 3,0i -05
Hittade er diskution om vattenskadade cab-motorer och for ut i garaget med ficklampa och hårt hållna tummar och jag hade tur där var snustorrt!!
Jag läste även länken som Fillan hittat och det stämmer att på höger sida så ser man dräneringshålet lätt med hjälp av ficklampa när cabben är nerfälld, men på vänster sida (alltså förarsidan) så skyms det helt av en massa prylar och förmodligen av motorn som sitter denna sidan.
Det är omöjligt att se hur det ser ut på botten där hålet finns så jag tog en 0,8 mm rostfri svetstråd som är riktigt styv och trädde försiktigt ner på olika ställen till botten, drog upp den och kollade noga på spetsen om det fanns någon lite droppe men det var också helt torrt.
Man skulle ju eventuellt även kunna fästa en piprensare på en tråd och försöka att sticka ned till botten för att se om den blir blöt, och i så fall hur högt upp om där står mycket vatten.
Jag har gett mig fan på att jag ska iallafall hålla rent från skit och vatten, så att cab-motorn inte går åt pipan för att dräneringen täpps.
Vet någon av er vad jag kan hitta änden på dräneringsslangen, jag trodde att den fanns i hjulhuset men kan inte se någon.
För det finns väl en slang eller ?????

Snart vår!!! må gott

Hasse Z4
pa
49
palandet
Bmw z4 3,5 i
Hej, jag hittade denna... Länk
Ha
271
Hasse Z3
Z4 2005 3,0I
Tack palandet!

Mycket användbart!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.