AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.858

Fälgar - "replica" eller orginal?

Har en e92 320dA -08 coupé och funderar på att köpa en ny uppsättning hjul. Jag kör rättså mycket så jag har bestämt mig för 18"...

Orginalfälgar BMW kostar ca 30kkr... finns massor på blocket som ser ok ut för ca 10kkr....

Finns ju hur mycket som helst i ämnet både på utländska och svenska forum... vad är era erfarenheter i ämnet?

Tack på förhand!
Bayer_Aleks
har bara köpt replica fälgar och jag ser ingen aneldning till att lägga ut 3-4 ggr mer pengar för att få original. Replican e minst lika bra och du ser inte ens nån skillnad på fälgen, oftast
Man ser skillnad. Replican är oftast inte lika bra, det finns mycket skit därute.
Kör på originalfälgar eller fälgar från nån av dom större tillverkarna.
Man får alltid vad man betalar för, det är ingen floskel.
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Replica skulle jag inte köpa efter de historier som jag har hört! Handlar om materialet i replican som är mer skört än original, finns de som slagit sönder fälgarna efter att ha träffat potthål.
Dey ligger nog en del trådar om det här på forumet, skall se om jag orkar leta.

Som clubsport skrev så är detta nog ett solklart fall av att man får vad man betalar för. Köp begagnade original!
Jag har sökt igenom forumet och hittat en del trådar i ämnet så jag har läst på lite... men jag tänker nog som er... lite "slav under BMW-prylar" som man är... i och med att jag kör > 4000 mil/år med bilen också så måste det ju funka...

Har inte bestämt mig ännu men tex dessa tycker jag är riktigt snygga:
Länk

Har en BMW-handlare som jag känner rätt väl så jag får bra pris men det är ändå mycket pengar... någon som vet hur mycket marginal en BMW-handlare har på tillbehör?
Det skiljer lite på olika produkter men runt 20-25% ligger det på.
Jo
292
JohanD75
G31 520d M-Sport Touring Xdrive 2019
Jag letade BMW-original m135 förra våren, med de som fanns till salu var endera alltför kantstötta eller tokdyra, så jag valde att köpa replicor.

De har rullat två somrar nu och är hur fina som helst. Raka och fina och inga tendenser till lacksläpp mm som man hört kopior råkat ut för. Och jag kör ganska mycket på dåliga vägar. Så som sommarfälgar har det fungerat för mig.

Jag kör med BMW 17" m68 originalfälgar som vinterfälgar och de har varit med sen bilen var ny 2003. Skicket på dessa är superbra, så visst är original en klass för sig. Tror inte att ett par replicor överlevt den resan lika bra.

Sammanfattningsvis:
Kan du få bra pris av en handlare och köpa original så gör det. Visst är original bättre än replicor, men jag tycker inte de är värda de priser BMW begär.

Annars får du leta begagnade originalfälgar och hoppas du finner några som inte är allt för kantstötta...
Tack för all info - lutar åt att det blir orginalfälgar trots allt....
Har just beställt "Stjärneker 199".... ca 20' plus moms :-) Känns som ett väldigt bra pris för 19"are... klassiskt snygga tycker jag....
Jo
292
JohanD75
G31 520d M-Sport Touring Xdrive 2019
Mycket bra val tycker jag. Clean och tidlös design. Dessutom enkla att hålla rena :)
E3
1.828
E36
USA bilar
Replika är svårt att hitta i sverige eftersom ingen törs sälja eller importera de nu efter hot om stämningar och HÖGA skadestånd
BMW är de som varit mest pådrivande i detta
Ca
1
California
325 Touring -05
vet någon om det är lätt att få tag på replikafälgar i Tyskland? Eller begagnadefälgar? Söker själv med ljus och lykta efter modell 162. Finns det någon replikafälg som liknar denna modell? Vad skulle den kosta på BMW ?

Ellipsoideker 162 kostar 29500kr inkl moms och med michelindäck. Alternativt 3585kr/st för endast fälg.... (enl den lilla "boken" Orginal lättmetallfälgar 2008/2009)

:-)
Bayer_Aleks
Allt beror ju på varifrån man köper Replica fälgar, alla e inte "dåliga". Jag har själv kört med replica på alla mina bilar förutom den här som fick lite annorlunda fälgar och då har jag kört långa sträckor med väldigt dålig väglad på många delar av Europa där jag haft oturen att köra på vissa av dessa hålen, men icke, aldrig några problem med att fälgen skulle spricka, böja sig etc etc.
De e smaksak vad du vill göra, vi andra kan bara säga vad vi tycker. I slutändan e de din plånbok som bestämmer :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.