|
|
|
|---|---|
|
Hej! Hade tänkt byta fjäderbenslagringar fram på bilen, fick nyss reda på att det finns 3 varianter med 3 olika mått. Då undrar jag Är det någon som har ett par bilsteindämpare, helst kompletta fjäderben med lagringar liggandes i garaget som skulle kunna gå ut och mäta lite åt mig. Så slipper jag riva isär bilen och ha den ståendes 1-2 veckor tills jag får hem lagringarna. Behöver veta höjden och bredden på den ytan på dämparen som går igenom lagringen. Någon som skulle kunna hjälpa mig med det? Vore ytterst tacksam. Annars får jag riva isär bilen imorrn. | |
Smiley© |
Tja! Jag är rädd för att ingen kan hjälpa dig med det eftersom Bilstein har olika mått på sina dämpare också! Så vet du inte Bilsteins art.nr. på dom dämpare du har så lär det bli svårt. Dessutom skrev du inte vilken bil det handlar om! ///Thomas |
|
Det är till min M5 E34 3.8 ifrån -92. Orginal hjulupphängning borttagen av idiotisk tidigare ägare och sitter en Bilsteinsats monterad. Gissningsvis till E34 535 eftersom vad jag vet tillverkas det inte bilstein till M5orna. Gissar att jag får riva isär allt imorrn. Tack för svar iaf. |
|
Smiley© |
Idiot och idiot beror ju på hur man ser det! Skulle du vilja köpa stötdämpare för 54000:- till en bil som är värd i bästa fall 20 000:- mer? Så du kanske förstår varför dom byggs om. Om det sitter EDC-dämpare på original vill säga. En del tycker bilen tappar värde om man monterar annat än original, men den tappar inte så mycket värde så det är lönt att köpa dämpare för 54000:- iaf Och OM bilen tappar värde beror på om det är ett originalfreak som kommer och tittar på bilen eller en som vill ha bra väghållning! Gissningsvis är det till en 535 som sitter på, då finns det 2 olika allternativ, M12 eller M14 mutter på dämparen visar vilken det är då. Enligt Forza så kan det även sättas på andra dämpare beroende på vilken toplagring som monteras. Vill du chansa kan du få mått av mig (kanske imorrn) på en P36-3019 dämpare som är till en 535 med M14 mutter. ///Thomas |
|
I detta fall fungerade nivåregleringen väl när den demonterades bort. Hur vida det är bra/dåligt kan diskuteras långt. Jag hade gärna haft kvar nivåregleringen om jag fick välja. Dock inget fel på väghållningen som den är nu. Bilen ligger asbra på vägen. Sitter m12 mutter på mina dämpare, jag skulle vara tacksam om du hade lust, tid och ork att mäta lite endå så man vet vilka lagringar man inte ska ha. Verkar vara lite av en djungel det här. |
|
Smiley© |
Om jag hade fungerande original stötdämpare så hade jag nog inte bytt ut dom heller, om man inte kör som satan med bilen så man behöver bättre väghållning. Om du har M12 mutter så behöver du inte veta måttet på min dämpare för det står i BMWs reservdelskatalog (ETK) om det är M12 eller M14, eller rättare sagt man får titta på vilken stötdämparmutter som är specad ihop med stödlagret så ser man om det är M12 eller M14 på stödlagret. Så dom topplagringar som är M14 är inte svåra att gallra ut hos BMW, eller så tittar du efter själv i ETKn på nätet. Frågan är ju då hur många M12 varianter det finns som kan tänkas passa? Om jag får chansa vilket toplager du ska ha så är det 31331134096, men det är en vild chansning. ///Thomas |
| Som smiley skriver så finns den i 12mm och 14mm variant beroende på gängdim. på stötdämparen. Sen finns varje variant i normal, + 30min och - 30min justering av hjulvinkeln. | |
| Tack för hjälpen! Har rivit ner allt och mätt, tappen på dämparna var 14mm. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.