|
|
|
|---|---|
|
Hej Spärren för 2:ans växel har pajat (OBS inte jag som pajat den) Så nu skrapar växeln i när man ska sätta i 2:an. Därför hoppar jag över/använder inte jag 2:ans växel längre. Jag har ganska bra kunskaper hur allt sitter men behöver lite vägledning eller kanske en sprängskiss hur allt sitter ihop. Hur tar jag lättast bort växellådan från motorn? Kan jag göra det om bilen står upphöjt på pallbockar? Eller måste bilen var upphissad? När man har lossat skruvarna för kardanen och skruvarna som sitter mot motorn är det bara att dra isär växellådan från motorn? Följer kopplingen med eller sitter den kvar på motor-sidan? Tacksam för hjälp. Halogen | |
Smiley© |
Tja! Det är ingen spärr, det kallas för synkring! Du kan ta ner lådan när bilen står på pallbockar, det är bara lite bökigare än på lyft och med vxl-lyft. Glöm inte lossa kopplingscylindern, vxl-spaken och kablarna till backlyset, vxl-balken är ganska given. Kopplingen sitter på svänghjulet som i sin tur sitter fast på motorn. Men har du inte kunskaperna hur du ska få ner lådan utan måste fråga om det så tror jag inte du har kunskaperna att byta synkring själv heller tyvärr! Jag vet inte hur din låda skiljer sig från min (M5 låda), men den fick jag inte isär själv fast jag är van att skruva (ej vxl-lådor iofs), dessuton krävdes det en avdragare modell STÖRRE för att få isär bottenstocken så man kommer åt att byta synkringen. Men som sagt, vet inte hur din låda är uppbygg jämfört med min. Min rekomendation är att köpa en annan beg. låda eller lämna in lådan till någon firma som kan renovera den åt dig. ///Thomas |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det är en Getrag S5D 200 G låda som sitter i 518i E34 med M43 motor. Går dock alldeles utmärkt att lyfta upp bilen på pallbockar och plocka ned växellådan, men bökigt - som Smiley sa. Jag har lyft upp/ned några Getrag 260/5 och 260/6 (lite större och tyngre än S5D 200 G lådan) med bilen på pallbockar och det har fungerat. Lite svett och svärande men det hör till :-) Du måste dock ha lyft upp bilen såpass högt att du kan rulla in/ut växellådan på en domkraft under bilen. Du köper/lånar den största domkraften du hittar. Biltemas 3 ton Länk fungerar fint. Placera domkraften i växellådans tyngdpunkt (som inte är i mitten utan längre bak då alla tunga drev sitter längre bak) så att den precis supportar växellådan, skruva loss supportbalken. Sänk ned växellåda och motor så långt det går - du måste göra detta för att kunna komma de två-tre översta skruvarna. Börja att lossa dessa, höj sedan upp motor och växellåda till normalläge och losa resten av skruvarna. Dra sedan växellådan rakt bak. Vid montering så placera växellådan på domkraften, rulla in under bilen och lyft i rätt höjd. Tryck in växellådan mot motorn samtidigt somdu vrider lite på utgående axel på växellådan för att passa in splines. När ingående axel sitter fast i motorn (ska då bara vara någon centimers mellanrum mellan motor och växellåda så skruva i de skruvar du kommer åt och dra ihop sista centimetern med skruvarna. Sänk sedan motor och växellåda för att komma åt de översta två-tre skruvarna. Höj motor och växellåda och montera supportbalken. Här har du sprängskisser på växellådan Länk Men vet du exakt vad du ger dig in på? Ärligt talat låter det inte som det. Det är många som brukar lämna bort växellådsjobb, även de som är duktiga på att meka generellt med bilar. Du behöver stora avdragare och troligtvis pressverktyg mellan 1-2 ton samt i vilken ordning saker skall demonteras/monteras. |
|
Tack båda två för svaren Utförligt och hjälpsamt och krisitskt som jag förväntade mig, men det är bara bra ;-) Hur som haver så har ni hjälpt mig med svaren jag fick. Tanken är som sådan, min kunskap i detta på en skala 1-10, så är jag nog en 2:a i det här arbetet. Men det gör inget eftersom jag är just ute efter att få isär växellådan från motorn i första hand. I andra hand så är det för att jag vill plocka isär lådan och se om jag verkligen klarar av att repera 2:ans synkning. Om jag lyckas så är det bara plus, om jag inte lyckas så köper jag en ny låda. Oavsätt vad så har jag lärt mig nåt. Bilen har gått idag 37000mil, jag har haft den sen den hade gått 11000mil. jag har bytt topp på bilen och flera andra slitdelar själv, så jag känner bilen rätt bra. Jag vill helt enkelt bevisa för mig att jag klarar av saker och ting ävenfast svårighetsgraden är 10 på en skala 1-10. Halogen |
|
Go for it! Du har lagt dig på rätt nivå - jag (andra?) är ibland lite oroade då många går in för ett jobb och tror det är tokenkelt men blir sedan överraskade av alla detaljer, jobb och verktyg som behövs. Men du verkar ha en sund inställning och är beredd på att det kan gå fel men vill iallafall prova. Då tycker jag du skall prova! Du hade dock haft stor hjälp av någon sorts manual för lådan. Bentley för E30 modellen täcker faktiskt in växellådorna Getrag 240 och Getrag 260 och går igenom hur man demonterar och monterar dessa. Tyvärr täcks inte Getrag S5D 200 G lådan in... Skriv gärna och följ upp hur arbetet fortskrider! |
Såg precis att Bentley för E36 modellen täcker in Getrag S5D 200 G lådan! Länk |
Och där ljög jag! De skrev "The manual also covers the removal, installing & external servicing of the following gearboxes" och där står tydligt "external servicing" endast - så tyvärr inga detaljer om insidan av växellådorna... :-( |
|
Jo då absolut ska jag dokumentera, lägger upp det här sen ;-) Dvs om jag verkligen ger mig in på detta projekt! Räknar med att det kommer ta 2-3 månader (jag har inte bråttom att få det klart). Huvudsaken är att det blir klart och det fungerar. Jag är nogrann av mig så allt måste dokumenteras och fotograferas. Varje skruv, mutter, bricka, kontakt har sin egen liten plast låda principen, kör jag på! Annars kommer detta sluta i en soppa... När det kommer till specialverktyg så har jag vänner som har tillgång till sånt, dom hjälper till när det behövs. fortsättning följer... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.