AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.938

Vilka däck på 8,5" fälg 18"?

Vad för däck skall man lägga på 8,5" breda fälgar 18", samma fälgar bak och fram. Finns inte andra bredder än 8,5 på de här fälgarna. Hur mycket kan man skifta bredden på däcken på dessa fälgar, med olika breda däck fram å bak? Ser det bra ut att ha såna fälgar, lika breda fram å bak, nån ärfarenhet? Bilen, en e39 2001 original fjädring. Eller ska jag hellre kolla in andra fälgar så jag fick 8,5 fram å 9,5 bak t.ex?
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

detta är ganska enkelt...
Antar att du inte vill ha 'tysk stuk' med smalare däck, än fälgar.
2,54" (1 tum) x 8,5" = 21,59 = 215,9 mm

Däck som passar är av dimensionen 235/40.
Standard på 17" fälgarna ä 235/45. Men eftersom du valt 18" får du gå ned en dimension i profil.
Du kan välja bredare däck, typ 255/35 vilket motsvarar de förstnämnda i rullomkrets. 245/40 skulle också fungera.

Att tänka på är att få rätt belsatningsindex. Vet ej vad som gäller e39 med 18"... Om du söker i forumet så finner du säkert info.

Lycka till!

Jag hade 8.5 tum breda fälgar runt om på min e39. Såg helt ok ut med 235 både fram och bak. Det finns ingen egentlig anledning till att ha bredare fälgar bak på en vanlig E39.
Okej men det går alltså bra att ha 235/40 fram och 255/35 bak på dessa fälgar utan problem. Till GE: Jag är bara rädd att få den "klena looken" bak, ifall jag hade 235 runtom, som det nu ser ut med original 15" 205 breda...
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

Det går utmärkt att välja dimensionerna som du skrev...
Att du får en klen look med 235/40/18 bak behöver du nog inte oroa dig för.
Fälgarna du har är 1,5" bredare än dina 15" fälgar. Fördelen med att ha samma dimension fram som bak är att du kan skifta fram- bakhjulen varje vår, och därmed alltid ha de bästa däcken bak.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Det kommer att se en smula konstigt ut med olika bredder fram och bak på lika breda fälgar. De bredare däcken bak kommer se svullna ut, kan man kalla det motsatsen till tyskstuk? Med lika breda fälgar hade jag tveklöst kört på samma däcksdimensioner fram och bak. Som nämnts har du ju fördelen av att kunna skifta runt hjulen och minska slitaget. Jag har själv 8.5" breda 18"-fälgar och dem är skodda med 235/40-18. Det är bara min extremt petiga kompis som tycker bakhjulen är lite för smala, men det är väl mest för att han har 10" breda fälgar och 265 breda däck... ;)

------
BMW CS #04839

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.