|
|
|
|---|---|
|
Jag har svag pyspunka på mitt ena bakhjul. Hade 2,0 kg efter att ha pumpat 2,9 för två veckor sen. Lagar man RFT som inte rullat helt tomma? Verkar så på den här länken: Länk Jag vill ogärna behöva köpa ett nytt däck och hamna i "osynk". Planen var att köpa helt ny uppsättning sommardäck nästa säsong. | |
|
RFT får absolut att laga,beroende på vilken skada och var Men börja med arr besöka en riktig gummiverkstad, låt de kolla ditt däck, en pyspunka kan ju också bero på läckande ventil, fälgkantläckage osv.. kolla upp det hos gummiverkstan |
|
|
Var finns det och var står det att det är förbud på att laga ett RFT-däck ? Vad skulle hända om man pluggar exv. i slitbanan efter en pys punka ?? |
|
|
Finns inget förbud alls mot det |
|
|
I manualen till Z4 står följande: "Av säkerhetsskäl rekommenderar BMW att du inte låter reparera däck med nödkörningsegenskaper, utan istället byter ut dem" |
|
|
Amen. Skämt åsido, klart man skriver så i manualen, då har man ju ryggen fri för alla eventualiteter, och så är det ju "business as usuall". Det mesta går att laga, även RFT däck. |
|
|
Var och fick laga ett RFT däck iofs på en Corvette det skall vara speciella pluggar pga att den går över 300. Men på bilar som inte går så fort så skall man kunna plugga som vanligt enl euromaster Hbg Ha de T |
|
| Släng skiten och montera riktiga däck på bilen! Kanske kan du kränga de 3hela RFTdäcken till nån som behöver./ Vem behöver RFT? | |
|
Vad är det för skillnad på att laga ett RFT eller ett vanligt , jag förstår att däcket blir förstört om man kör det lufttom, men det är samma med ett vanligt däck. Skall man se till säkerhet och att det blir försvagningar i stommen, så är det lika stor risk med ett normaldäck. Så vad många säger är alltså att har man fått punktering så skall man byta däck, då bör det gälla oavsätt det är RFT eller ett normaldäck ! Sedan så tycker jag att RFT får oförtjänt dålig kritik, Det verkar som om de första generationerna av RFT var ganska dåliga speciellt på 3-serien. Den kritiken som kommer idag har nog sitt upphov där och de stora kritikerna verkar mest hört och läst och inte själva upplevt. Ser man till att många nya bilar idag inte har reservdäck, (det är inte bra BMW) så är det frågan vilket som är bäst, RFT eller enbart lagningssats. Det känns ändå lite stenålder att man skall bli stående pga att luften gått ur däcket. |
|
|
Jag Googlade lite och RFT var ju inte så mycket annorlunda uppbyggt mot ett normalt däck som jag trott. Inget snack när jag kom om att de inte skulle lagas heller. Jag hör väl till dem som "läst och hört" istället för att testa men det verkar vara så många som blir mycket nöjdare med vanliga däck vad gäller ljudnivå och komfort. Jag är eg. inte jättemissnöjd men jag stör mig hyfsat på de gånger då bilen vinglar till när jag kör på den spåriga E4:an till och från jobbet. Det blir ungefär som när man med vilje svänger lite hastigt i hög fart och sen låter bilen räta upp sig själv. Bilen får lite egen vilja och jag misstänker att det är pga den styva stommen som inte sväljer nånting. Jag har Bridgestone Potenza RE050A II, 225/45-17 fram och 255/40-17 bak. |
|
|
Jag kan berätta för Steff 99 att jag inte bara läst om kritiken ang RFT-däck utan även upplevt den. Jag köpte en ny E87:a som levererades i jan 08, antar att dessa Pirelli däck inte räknas till den första s.k. dåliga generationen. Jag stod ut i 1 vecka, sen åkte däcken på skroten, köpte vanliga däck istället och upplevde det som att gå från en Lada till att köra BMW. Fördärva inte en så bra bil med dessa skitdäck |
|
|
Jo det finns flera som bytt bort RFT pga missnöje, men jag tror fortfarande att det beror på vilket märke man har, jag har kört ca 10.000 mil med två olika E61 med RFT men enbart Good Year NCT , kan inte påstå att jag märker någon skillnad eftersom jag hela tiden haft normaldäck på mina vinterhjul. Vad som kan märkas är att de bullar mer när de blir slitna,(men det gör breda normaldäck också) jag har märkt en avsevärd skillnad på buller efter det jag lagt på nya Men som sagt fabrikat och bilmodell har säkert också påverkan. Likväl så påverkas många av att man läst negativ kritik. |
|
|
De senaste modellerna av 3- och 5-serien tycker inte jag spårar. Det känns som att BMW har förändrat styrningen på något sätt. Lite svårt att förklara, men det kanske är någon annan som förstår vad jag menar. Vad gäller buller har jag inte så mycket att jämföra med. De bilar som jag testat har alla haft M-sportpaket med tillhörande 17" för 3:an respektive 18" för 5:an. |
|
|
År helt på din linje Steff. Både avseende reparationsmöjligheter och buller i E60/61. Har nu kört 10500 mil och mina erfarenheter är desamma. Dvs ingen spårning och inga bullerproblem föränn däcken börjar bli slitna. Jag har Dunlop 18". Däremot har jag haft 120D som lånebil vid service och där är upplevelsen betydligt mer negativ, både avseende ljud och sårning. Men till ursprungsfrågan, jag skulle utan tvekan reparera mina RFT under förutsättning att jag inte kört någon längre sträcka utan luft. **BMW-ägare i 29 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
| Spårning ska det givetvis stå. | |
|
Mina Bridgestone Potenza RFT är helt ok och klasser bättre än dom Pirelli Euforia som satt på 325:an och 330:n. Men jag kommer ändå att köpa vanliga däck när det blir dax att byta. |
|
|
OK, förstår att RFT-däck fungerar bättre på 3 och 5-serien än på 1-serien. Men efter mina upplevelser på min 1:a så kan man lika gärna köpa en Skoda nästa gång och spara 100 000:- om man ändå ska köra på Pirelli RFT-däck |
|
|
Har Pirelli sottozero RFT på min BMW 2012 flög ner nåt vasst skit från ett lastbilsflak när jag hämtade mor o far från flyget häromdagen som slet upp en reva på ytskiktet på utasidan framdäcket således ingen punka kollade nyss med ficklampa och revan är 2-3 cm lång1 cm bred där den är som bredast, går detta o laga när det sitter på sidan och inte är igenom eller är det bara däckbyte som gäller,vore ju önskvärt att det åtminstone gick o laga så det håller denna säsong ut då den ändå snart är slut. /jonte |
|
| Det är väl ingen skillnad på att laga ett RFT-däck och ett vanligt. nackdelen med RFT är att de inte går att laga om skadan är i däcksidan och stommen är förstörd. Jag körde själv över en montageskruv efter 200 mil med vår nya bil. Det läckte ingen luft, men skruven hade penetrerat däcket helt. Körde in till en däckfirma, de plockade av hjul och däck till att börja med. Sedan plockade de ut skruven, borrade ur ordentligt och satte i en plugg från insidan som de tätade runt o.s.v. På med däcket på fälg och ny balansering. 300 kronor. | |
|
En reva som är 1cm bred, låter som en rejäl skada! Hur djup är den? Låt en "däckgubbe" som är duktig, kika på däcket! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Oavsett däcktyp så lagar man aldrig skador som sitter utanför slitbanan. Mvh/ Niclas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.