|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en nyligen inköpt 535I -91 med lite konstigheter för sig. När man bara nuddar gasen och sedan släpper sjunker tomgången 500 varv för att sedan direkt gå upp till 1000 varv Besiktade bilen och fick med beröm godkänt på nästan alla punkter "Nää förutom avgasvärdena är ju biljäveln hur fin som helst" Har inte pappret framför mig men CO var över 8, lambda 0.77 och dom andra två helt fel. Jag vet att bälgen mellan LMM och spjället har en liten spricka i sig men det känns inte som att det ställer till allt det. Har köt en ny i alla fall den ska komma i veckan. Sedan ska jag göra en storservice på den och lite kommer bli bättre då. Har hittils kollat ventilspel (det var perfekt) och tändstiften (lite för stort gap. Sitter nya i nu, ingen skillnad) Hjälp vart börjar jag riva sen? trött på att åka volvo. | |
| Läcker bälgen kan det ställa till en mängd problem. Skaffa en ny, inga stora summor hos BMW. | |
|
Jag hoppas att det hjälper! Jag provade att täta sprickan med några varv tejp bara för att se om det blev någon skillnad men tyvärr blev det inte det. Fast det behöver ju inte betyda något. Har en ny bälg på väg i alla fall. Känns som det är något mer lurt... |
|
|
Nu har jag bytt dom trasiga bälgarna. Det gjorde ingen skillnad, inte för problemet med att den dör när man snabbt trycker ner pedalen lite grann i alla fall. Vet inte hur avgasvärdena ser ut. Det enda som gjort märkbar skillnad är oljebytet. Tror jag kapade några CO procent där. Vad hade ni undersökt lite närmare? |
|
|
Skulle sätta en slant på lmm då bilen får för mycke soppa och blir väldigt jobbig på lägre varv. Testa först o bara dra ur sladden till lmm o se om de blir skillnad. Blir det inte de så är mätarn kass eller så är det glapp i kontakten. Testa o rengöra kontakten. Annars skulle de kunna va lambda som är kass? Beemer 4 Life! |
|
|
Tack det ska jag kika på. ska mäta lite i LMM när jag kommer hem... Vart sitter lambdan? är det "oxygen sensorn" i avgasröret eller? Förlåt har mest hållt på med förgasare haha. |
|
|
Det är sensorn som sitter i avgas systemet ja. I främmre burken på ovansidan. Antingen mäter du på den eller så tar du loss den o kollar den och är den då svart då är den kass. Beemer 4 Life! |
|
|
Testade att koppla ur LMM och starta bilen, då gick den som skit men problemet med att den dör när man bara ruppar till på gasen försvann. Perfekt tänkte jag gick in på blocket hittade en ny LMM, brände iväg och köpte den. Väl monterad var det ingen skillnad :'( Kan det vara så jävligt att jag köpte en till dålig LMM? Eller är det lambdan som spökar... Jag har en verkstadshandbok och där stog det att lambdans signaler ignoreras tills den nått arbetstemp. Men mitt problem uppstår både när motorn är kall och varm. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.