AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
56.124

Säpo väljer tyska kvalitetsbilar åt statsråden

Sida 2 av 3
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Klart det är kul om våra statsråd åker BMW, men i dessa tider är det nog lämpligare, av många orsaker, att de åker Volvo eller SAAB.
Jag är benägen att hålla med WAN. Är det nån som åkt tysk lyxbil så är det han.

BMW CS #1812

Självklart åker man lika fint i en S80 V8 Executive som i en 545. S80 har i och med den senaste reinkarnationen blivit en riktig trivsam vagn där kvalitetskänsla och inredningskvalité väl matchar E60.

Kan hända att ljudkvalitén är sämre i vanliga S80 kontra E60 men skillnaden är nog försumbar i sammanhanget. I en förstärkt Nilsson är ljudnivån troligen nere på riktigt låga nivåer.

Hur låga ljudnivåer är det i en förstärkt E60 då? :-)
Hur långt diskussionen än banar iväg tycker jag redan det gått för långt när man jämför Volvo och BMW.

BMW CS #1812

AKN: Frågan är hur låga nivåer statsråden behöver. I kristider vill man kanske inte bli störd av fotfolkets gnällande när man åker förbi. De kanske bör åka Phantom trots allt? :D
16.547
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
WAN: Vem bryr sig att bilen är "rapp" när den ska transportera statsråd? Ingen.

Regeringskansliet får brutalt mycket skit om de så kör 2 km/h för fort så de åker i mycket lugnt tempo.

--------------------------------
//Lövet
Zed82,
Det är nog just "gnällandet" som är problemet i det här landet. Sett ur ett gnällperspektiv kanske det är bättre med något enklare inhemskt fordon.
De borde inte alls få åka bil (möjligtvis Trabant då). Kollektivtrafik skulle de tvingas att åka, se lite hur verkligheten ser ut, istället för att susa fram i sina limousiner.

Vorsprung durch freude am fahren
Kollektivtrafiken borde iofs påminna mer om Volvos komfort och kvalitet i övrigt.

BMW CS #1812

Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Länk

Nu vet jag inte om Sprinter är optimalt för statsråd...

Kanske en galt? Länk

Computers are useless. They can only give you answers.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Fråga Red_wings som kom med svepande påståenden om vad ambulanspersonalen tyckte om sina fordon.
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Sahlsten: Nu får du väl ändå ge dig i ditt dissande av Volvo...tror du fortfarande det är Amazon/240/740-kvalitet över Volvo?
En ny Volvo kan visst vara väl så bra som de bästa andra märkena enligt tester så lägg ner det nedvärderandet och provkör en i stället. Du kommer bli förvånad.

Frasse
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Har redan provkört denna bil s80 ,nä inte alls bra fast de är klart vad man jämför med vad man är van att åka i.
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
WAN...klart det är. Svårt att jämföra med din 760i...fast det är ju en av dom bästa i mitt tycke iallafall.

Frasse
Mixtus: Vad då svepande påstående. Jag upprepade bara vad de ambulansförare som jag känner säger om de ombyggda Mercorna jämfört med de ombyggda Volvos som kommer från Nilsson.
Men ifall du tycker en blogg är mer trovärdig så kan jag säkert få någon av mina vänner att starta en.
Det är bara att skicka ut en måltavla till bil, sen tar ministern/stadsrådet/mm. cykeln ut lite senare (eller före) med hjälm och funktionskläder som förklädnad, ingen som bryr sig om en cyklist och man kommer fram snabbt ändå (inom tullarna iaf). Bara synd att folket fortfarande tror att man åker lyxbil...

P.S: Volvo är visst en lyxbil, särskild ju längre söderut man kommer i Europa.
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Håller med Onehp...Volvo är en väldigt respekterad lyxbil på många håll i världen...inte minst i USA. Att både Saab och Volvo håller mycket hög klass råder det absolut ingen tvekan om. Visst, en bil i periferin sammantaget (försäljningsmässigt) men bara för man säljer många bilar betyder det inte med automatik att den är bra/bäst. Kolla typ Fiat, Opel, vissa Ford mm...många sålda, stora marknadsandelar men ändå inget vidare kvalitet.

Frasse
Okej, jag erkänner. Jag skulle nog kunna tänka mig en S80 T6 för max 25.000 kr eller så. De kan ju inte vara värda mer. Eller vad säger du Frasse?

BMW CS #1812

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.