AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
56.123

Säpo väljer tyska kvalitetsbilar åt statsråden

Sida 1 av 3
Länk

Låt Säpo själva välja och stå emot branschens påtryckningar.

Per Dahlström VD för Nilsson Special Vehicles tror att valet beror på okunskap.

Jag vill hävda motsatsen.

BMW CS #1812

Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Gick för skojs skull in på Nisses hemsida (www.nilsson.se) där det i skrivande stund står:

"We are on vacation during weeks 28-30. If you need to contact us please call ..."

Totalt oseriöst. Låter som rena rama brevlådeföretaget. En titt på bolagets bokslut och nyckeltal är närmast en gäspning. Känns som ett hyfsat hobbyföretag som tyvärr inte spelar i samma division som t.ex. BMW. Valet framstår som enkelt.

Nilsson vs. BMW
0-1
Håller med till fullo Mixtus. Rent trams!

BMW CS #1812

Brevlådeföretag? Skulle inte tro det direkt, deras ambulanser ser man ofta och det ställs antagligen ganska höga krav på denna typ av fordon. Även om jag personligen föredrar BMW framför Volvo i 9 fall av 10 så tycker jag att statsministern och hans statsråd bör transporteras i svenska bilar så länge dessa finns att köpa.
Att det inte är Volvo som anpassar bilarna efter de säkerhetskrav som ställs borde inte utgöra något större problem. Det är inte direkt så att BMW tillverkar sina bepansrade bilar på det löpande bandet i Tyskland. Det står till och med i SVD:s artikel att BMW bygger om bilarna i Mexiko, där efterfrågan på skottsäkra kokainslädar är stor. Mercedes kan antas dominera marknaden och det finns en uppsjö med företag i Tyskland som bygger om S-klassare så att de når upp till högre säkerhetsklasser än vad Mercedes själva erbjuder.
Transporteras i svenska bilar? OK, men vilken Volvo eller SAAB kommer upp i BMW 7-serie, Audi A8 eller MB S-klass nivå? Just det, ingen...

Så gott som alla pampar, världen över, transporteras i tyska bilar. Det säger väl nåt!

Vorsprung durch freude am fahren
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
De svenska (Volvo)ambulanserna är ingenting annat än en nödlösning för de som vill ha sniklösningar. Samma gäller på limousinefronten. Se bara på Östtyskland som var en av Nilssons tidigare paradkunder. Pinsamt är ordet. Instämmer i övrigt med föregående med föregående talare. Volvo kan inte matcha tyskarnas största vagnar - vare sig storleksmässigt eller motormässigt. Dags att låta förnuftet styra och inte nationalismen.
Svenska bilarna kan säkert anpassas så att de uppfyller kraven för bepansring. Men om bilvikten ökar med 1000kg, så räcker plötsligen en 315hk V8 inte särskilt lång vill man kunna fly undan... snabbt!
16.547
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ta av er BMW skygglapparna ett tag nu. Det finns ingen anledning att ha större motorer än exempelvis Volvos 315hk V8 i en bepansrad bil. De som används idag är främst BMW 545 och den är inte mycket starkare. Det finns bara 2 st BMW 760iL bepansrade, resten är mindre modeller.

De flesta statsråd körs för övrigt runt i S80 D5 utan bepansring då behovet av att "gasa sig ur en situation" är nästan obefintligt.

Nej, självklart skulle statsministern köras i svenska bilar om man kan ordna bepansringen på rätt sätt. Vilket annat land använder inte sina inhemska bilar för en så prestigefylld roll? Ja, det skulle väl vara afrikanska banannationer då.

--------------------------------
//Lövet
Jag håller fullständigt med Lövet.

Det är väl nån inköpare som övertygar de
andra om att BMW är så himla fräscha...

Mercedes och Toyota, samt kanske även
divere amerikanska säk-bilar borde utan
svårigheter kunna konkurrera med BMW.

Med 1000kg pansar behöver man ju
antagligen inte köra så fort heller...

Nog borde "svenskt" stå överst på listan.

Computers are useless. They can only give you answers.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Varför inte låta FMV ta hand om upphandlingen. Det har ju fungerat bra tidigare och då står vi där med ... öh ... finska bilar? ;-)
16.547
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Rapporteringen runt Hägglunds är närmast pinsam. FMV har en policy att de ska handla materiel som finns på marknaden och är utprovat. Hägglunds bilar fanns bara på papperet när upphandlingen gjordes!

Om detta skriver journalisterna naturligtvis ingenting för den blir ju inte samma sensation runt det. Och svensken köper det rakt av utan att kolla bakgrunden. Suck.

--------------------------------
//Lövet
Jag påstod inte att det finns någon svensk bil som matchar eller kommer i närheten av de tyska lyxsedanerna. Men jag skulle nog vilja påstå att en ombyggd S80 duger gott och väl även för en svensk statsminister.
Visst är det en form av nationalism att särbehandla inhemska produkter, men detta förekommer i alla länder. Att fordonsindustrin har haft och fortfarande till viss del har stor betydelse för landets ekonomi kan inte förnekas.

Det hade varit intressant om Säpo närmare kunnat specificera uppgifterna kring kraven man ställer på bilarna och hur upphandlingen skett. Det är dock mindre troligt att denna information offentliggörs eftersom det finns ett visst värde i att specifikationerna för säkerhetsutrustningen förblir hemliga. Tar man någon miljöhänsyn vid valet av fordon. Obamas bil är en diesel och då är kanske inte en törstig V12:a nödvändig för Säpo.

Men visst hade jag varit president i en bananrepublik hade jag nog valt en Mercedes S600 Pullman, det är inte direkt kontroversiellt att påstå att S-klassen är den bekvämaste bilen man kan köpa.
För övrigt kan det vara intressant att notera lyxproblemet som kungligheter, politiker och adel i Storbritannien ställs inför. Ska jag välja en Bentley, Rolls-Royce, Range Rover eller Jaguar?
Självklart ska svenska statsråd åka svenskt. Särskilt i tider när Sverige är ordförandeland i EU och svensk fordonsindustri går på knäna.

I Frankrike exempelvis åker Sarkozy och co i bepansrade Citroën C6. Något annat hade varit politiskt självmord.

Jag tycker att vi skall vara stolta över att ha två inhemska premiummärken i Sverige som har så gott anseende ute i världen.
Varken Volvo eller SAAB är premiummärken. Premiumwannabies med premiumpriser, snarare. Det är udda fåglar ute i världen, något som försäljningssiffrorna visar. Därmed inte sagt att det är dåliga bilar, riktigt bra bilar skulle jag våga påstå, men att jämföra dem med "de stora tre" är enbart till nackdel för de svenska märken. Det finns ett annat svenskt märke vi ska vara stolta över - lilla Koenigsegg som spöar det mesta på andra sidan 300 km/h...

Och, ja, politiker förtjänar inte bättre än att åka runt i en gammal Trabant...

Vorsprung durch freude am fahren
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Det är klart de ska åka o v12Länk
Jag tycker statsråden ska köra BMW istället för Volvoskrotet som tillräckligt många svenskar redan gör. Volvo S80 premiumbil. Svårt att hålla sig för skratt.

BMW CS #1812

"De svenska (Volvo)ambulanserna är ingenting annat än en nödlösning för de som vill ha sniklösningar. "

Mixtus: Känner du någon ambulansförare? Själv är jag god vän med flera och alla anser att Volvo bilarnar är de bästa. Så mycket skit som Mercorna får i de kretsarna är skrämmande, rost och bromsar som inte håller måttet.
Nu går i och för sig flera av ambulansbolagen över till större skåpbilsvarianter istället men när det kommer till ombyggda "vanliga" bilar så är kvaliten på Nilssons Volvo överlägsen, enligt mina vänner.
Detta är, för övrigt, vänner som i vanliga fall kör de 3 tyska märkena.
yo
61
yoyo59
318i -04
Hör samma sak angående ambulanser som Red_wings05 beskriver, Mercorna står ofta på verkstad.
Synd att man aldrig ser BMW-ambulanser, dom hade nog inte stått still ofta.

BMW CS #1812

16.547
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vem bryr sig att BMW är en så kallad "premiumbil"? Den är fortfarande tysk och det är det största felet i det här sammanhanget.

För övrigt åker du precis lika bra i en S80V8 Executive som i en BMW545. Snarare bättre i Volvon eftersom fjädringen är mjukare.
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Det gör du inte alls,volvon mera vägljud inte lika rapp.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.