AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.085

Ev. turbo haveri på 320d -99?

N3
1
N3qqa
320d -99
Köpte en 320d -99 som hade gått 23000 mil svensksåld.
De gick fint som första 4 dagana i min ägo, tills dag 5 då jag var påväg från jobbet. Låg i 120-130 kmh när de plötsligt var som att man släppe på gasen fast jag inte gjorde de. Varven sjönk och hastigheten därefter, så jag reager me att trycka fullgas men inget hände.
Börja ju förstå att de inte va som de skulle. så jag börja bromsa ner å titta i samma stund i bakspegeln.
Och då insåg jag verkligen att nånting va riktigt dåligt! Bakom bilen var de en sånt VIT rök så man såg ingenting bakåt. Så jag stannade å och släckte av bilen, och öppnade huven å de rök som fan från höger sida av motorn typ övanför turbon. Och de va Kritvis rök.

Så nu till min fundering.....
Har frågat många kunniga personer och fått liknade svar, att de är spricka i toppen eller att toppackningen har gått sönder.

Men jag har skruvat så man ser turbon och kom åt att känna på impellen och då hitta jag en del av felet iaf, att impell axel har gått av.

Så jag har beställt en turbo som jag ska byta till och undra nu om de kan vara fel på toppen eller ev. packningen åxå?????

Är tacksam för alla synpunkter här på Autopower.
Som du beskriver händelseförloppet så är det turbon som havererat. Topp och packningar brukar inte gå sönder i samband med turboras.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.