AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.534

Irriterande ljud i m3an!

ed
776
edge
520dT M -15
Har ett litet irriterande rasslande ljud i m3an. Det hörs inte när bilen är kall utan kommer först när den kommer upp i temp. Ljudet försvinner helt när man trycker in kopplingen. Kan det vara uttrampningslagret som gjort sitt?
Uttrampningslagret låter när kopplingen är uppsläppt.
ed
776
edge
520dT M -15
Det låter när kopplingen är uppsläppt men inte när bilen är kall. Ljudet verkar komma underifrån så min gissning är uttrampningslagret, men borde det inte låta oavsett om den är varm eller kall?
is
13
ismon
E36 M3 3.2 -96
Du kan nog glatt köra vidare :) Det är precis samma sak med min, frågade om detta tidigare i ett annat forum och vad jag förstod så har det något med dubbelmassesvänghjulet och göra, kan uppstå lite glapp med tiden. Så det ligger och vibrerar lite när svänghjulet är olastat. Så vida inte ljudet ökat markant på sista tiden så är det förmodligen bara tuta och köra och leva med det.

Antar att ljudet är identiskt med det du hör i början av det här klippet?
Länk

Mvh Simon
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Det låter som samma "problem" som jag har..? Ljudet finns alltid där när bilen är varm, desto mer om man har gasat rejält och oljan i lådan är riktigt varm? Låter som kärran på länken Ismon postade.

I mitt fall är det antagligen lagren till bottenstocken i lådan som inte är helt 100 och skapar lite rassel på tomgång. Man kan även höra/känna att lådan inte är helt kry om man varvar friskt på 1'an och 2'an.

I mitt fall blev det avsevärt mycket bättre när jag övergav Castrols växellådsolja och skvätte i Redlines MTL istället. Är inte så haj på oljor eller lådor rent allmänt men kan misstänka att Redlines är av en lite tjockare karaktär som backar upp för lagerspelet mer än Castrols?
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Kan tillägga att jag vet 2 andra killar med S6S 420G-lådan och de låter likadant som min. Den ena är riktigt rastad men den andra är pedantskött/körd och har rullat 6000 mil. Som sagt finns missljudet på bägge. Weird...
ed
776
edge
520dT M -15
Jo min låter som den i klippet, dock inte lika allvarligt. Men det har ökat lite den senaste tiden.
Ja tror ändå ja ska byta uttrampningslagret samt prova att byta olja som elmgren gjort.
Vet någon hur mkt bara lagret kostar? Har för mig att ja läst att ny koppling + lager kostar ca 3000? Kanske lika bra att byta alltihop när man ändå plockar isär...
Hur mkt kostar ett nytt dubbelmassesvänghjul?
Går ju ändå på semester till veckan och då måste man ju ha nåt att pilla med, och ja vill ju inte att den ska låta som en diesel... =)
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Hade jag rivit ner för att byta urtrampningslager hade jag nog passat på att byta allt som går att byta i samma veva, för att slippa böka med samma saker igen...

Prova gärna men jag tror tyvärr det är helt meningslöst, ett dåligt urtrampningslager borde bete sig tvärtom = rassla när du kopplar.

Oljan gjorde som sagt stor skillnad på mitt missljud och det finns ett par till här på AP som har upplevt samma sak. Sen finns det vissa som kommer hata dig för du häller i annat än Castrols olja. Har själv kört Redline nu ca 1500 mil och det fungerar kanon för mig iaf.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.