AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.174

M535i startar inte

bj
291
bjorasen
M535i -87
Har haft en del problem med att den säckar ihop men då har det räckt att slå lite på LMM så har den funkat igen. När jag hade detta problem så dog inte bilen helt utan det var endast vid gas som den höll på att dö.

I söndags när jag var ute och körde så stannade bilen helt. Gick ut och slog lite på LMM som jag brukade men det hjälpte inte denna gången. Började bogsera bilen till garaget och för skojs skull provade jag att dra igång den vilket fungerade till slut. Ok tänkte jag, jag byter LMM så kanske den slutar strula. Hade svårt att få igång den samma kväll men efter lite bankande på LMM så gick det till slut.

Morgonen där på gick den igång utan problem och jag körde till jobbet. När jag sedan skulle hem så var den tvärdöd igen. Provade att dra igång den vilket inte fungerade. Nu står den ute i garaget och den har inte varit igång sedan i måndags morse.

Det jag har kollat hittills är att bränslepumpen fungerar när jag kopplar på ström direkt till den men inte när den sitter på plats. Har mätt om det kommer ström till den där bak men vad jag kan förstå så får den ingen ström. Det kommer gnista från tändspolen så där verkar inte problemet ligga. Jag har även kollat bränslereläet och det verkar fungera. Det slår till när jag drar på starten. Säkringen är också hel.

Det jag misstänker nu är att det är kabelbrott fram till pumpen eller att ECU:n är död.

Om det är någon annan som har något tips så berätta gärna för jag börjar få slut på idéer själv..

MVH///Christopher
M535i -87
bj
87
bjogum
540i -93
Har du mätt upp strömen direkt efter bränslepumps reläet? Annas kan de vara en bra början!

Vanligt på E28 är väl förpumpen i tanken, stiften bruka oxidera sönder men då brukar bilen iaf starta... Vet dock inte hur 3,5an reagerar på det. Så kolla även där, skruva loss den svara runda kåpan under bagagemattan.
På min brors 535 från 87 så får han ibland problem med glapp i kontakterna som sitter uppe vid insuget längst bak mot torpedväggen. Det är 2st kablar som går till var sin givare på svänghjulet.

Testa att ta isär dessa och se till så det inte finns någon oxid osv där.

Kommer inte ihåg precis vilka symptom bilen fick men vet att den var stendöd.
bj
291
bjorasen
M535i -87
Har provat att byta reläerna vilket inte fungerade.. Ska kolla upp dom där kontakterna..

MVH///Christopher
M535i -87
bj
87
bjogum
540i -93
hur har det gått för dej?
bj
291
bjorasen
M535i -87
Har fått tips om att byta pump så jag ska prova det imorgon..

MVH///Christopher
M535i -87
bj
291
bjorasen
M535i -87
Har nu bytt till en Walbro intank pump och nu kommer det soppa. Gnista finns det också. Provade att starta med walbropumpen och originalpumpen och då gick den hur fint som helst. Men jag hade läckage i ingången till originalpumpen så jag tog bort den och efter det startar den inte.. Det tänder till lite precis när jag vrider på nyckeln men sedan tuggar den bara. Känner den av att det inte sitter något kopplat till pumpens kablar och gör så att inte spridarna öppnar eller nåt?

MVH///Christopher
M535i -87
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.