|
|
|
|---|---|
|
Har problem med min förardörr som inte vill sänka rutan när jag öppnar den och hissar således inte upp rutan när jag stänger dörren. Elhissen i övrigt fungerar utan anmärkning. Trodde det var låskistan som jag bytte och det hjälpte inte ett smack. På detta forumet lärde jag mig att det finns olika versioner. Fram till 94 sitter det brytare i låskistan och fr.o.m 94 är brytaren i haken som sitter i karossen/b-stolpen. Köpte såklart fel! Nu är det löst och en låskista från rätt årsmodell sitter där. Nu tänds innerbelysningen när jag öppnar dörren så det verkar ok och det knäpper i reläer men elhissen är inte med. Rutan går att hissa/sänka med knapp (utan tändning). Kort sagt allt fungerar som jag ser det men ändå inte...... Något som känner av rutan position? Elhissen skall inte göra något om rutan är nedsänkt - hur vet bilen att rutan är något nedsänkt? Vad stoppar rutan från att gå hela vägen då dörren är öppen (skall stanna typ 2cm från fullt uppe om man styr rutan via knappen i kupen)? Tacksam för alla ideér och tankar........................ | |
| Prova att kalibrera om rutorna, dvs lyft av batteripolen, sätt tillbaka den. Sedan hissar du upp rutorna med stängd dörr sedan ner helt och håller kvar knappen i nedläget i ca 5 sekunder. Gör samma sak för båda rutorna. | |
| Skall testas. Bra tips. Åerkommer om det fungerar. | |
|
Har du kontrollerat att mikrobrytaren fungerar?.. är ett vanligt fel,och har du hämtat låskistan på skroten så finns det ju risk för att den fungerar dåligt eftersom den inte montionerats under tiden bilen stått på skroten,om jag inte kommer ihåg fel..sitter en 2-polig kontakt och en kabel som går på översidan av låskistan..prova ta lös kontakten..kortslut mellan stiften nå´n 10 dels sekund(dutta till)..då ska rutan gå ner allternativt upp 2 cm.. styrningen av rutan är en programmerad styrning..dvs när den får en impuls så styr den ut spänning kanske 30 hundradelar av en sekund..på den tiden hinner rutan röra sig 2 cm..dvs finns inte nå´n form av nivågivare |
|
|
dogge: Jag har kontrollerat brytarna genom att ohm-mäta dem och det verkar som om de fungerar då det ger utslag. Motionerat dem och sprayat med 5-56. Skall prova flashg metod först sedan är din på tur om den inte fungerar. Regnar och saknar garage så jag hoppas på bättre väder imorgon så jag kan testa...... Jaså det finns ingen nivågivare... det var som tusan. Kan sluta leta i elscheman nu. Vilket bra forum alltså.... |
|
|
Äntligen fungerar rutan som den skall. Kalibrerade om rutan och det fungerade. Rutan stannar innan toppläget när den är öppen. Tyvärr fungerade det bara en gång då rutan kunde åka för högt upp när den är stängd och efter en massa letande med lampa hittade jag två stoppklossar som var lite tilltygade. Två nya klossar med en bricka emellan för att de skulle gå lite längre ut och inte gå sönder igen. Ny kalibrering och det fungerar perfekt. Sååååå nöjd! Skall montera låskistan till helgen. Har bara provat den inkopplad hängandes brevid dörren än så länge. Tackar för hjälpen och alla råden |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.