|
|
|
|---|---|
|
Hej bilen går väldigt orent samt om man gasar lite så vitryker den. Jag misstänker att det är topplockspackningen som har gått. Men är ändå konstigt att det inte läckt något vatten ner i oljan eller olja i vattnet. Bilen är en bmw m5 -92 med 3,8 liters snurran. Bilen har inte gått varm eller något. Är bara så konstigt. Finns det någon i Västmanland eller i närheten som kan byta packningen och de som ska göras? Tacksam för svar och hjälp // Jimmy | |
Smiley© |
Tjena! Låter som om den tar in vatten i cylindrarna om den vitryker, drar den vatten? Att du inte får vatten i oljan eller tvärt om är inte konstigt, det beror helt på var packningen går sönder. Packningar kan ge upp även om motorn inte överhettas. ///Thomas |
|
För att få vetskap undrar jag hur detta mer kan visa sig. Dotterns bil kan ha en trasig topplockspackning? Lite olja i expansionskärlet, smet på undersidan av locket är det enda jag kan upptäcka. Den går inte varm och ryker inte vitt. Den går bra. Kan detta vara topplockspackningen?? |
|
Smiley© |
US Det kan vara topplockspackningen. Ryker vitt gör den bara om den tar in vatten i cylindrarna, men i hennes fall så kommer oljan i kontakt med vattnet istället. Allt beror på var packningen är trasig, har man otur kan det handla om spräckt topplock också i en del fall. Hur ser oljestickan ut när du drar upp den? Vet inte vad det är för motor det gäller, en del motorer får massa kondens i ventilkåpan så den ser grötig ut utan att det egentligen är något fel, men det får inte vara missfärgad olja på oljestickan för då är det något knas. Men i hennes fall där det är olja i expansionskärlet så verkar det ju onekligen vara något fel för så ska det ju inte vara. ///Thomas |
|
Är bara så konstigt. ska kolla lite mer imorgon och se om jag kan hitta nå fel. Någon som vet nån som är bra att skruva m5 motorer och kan ta åt sig detta arbete för en slant? Avgaserna luktar bensin och det är lite vit blå rök. får hoppas inte blocket är sprucket ställerb ara till en massa extra problem =( |
|
|
Smiley Oljestickan ser helt ok ut, lite olja på stickan tyder väl på att den tar vägen nånstans? Kyler den verkligen som den ska om det blir olja i vattnet? |
|
| Det är en Renault Megane Coupé -97 | |
|
förbrukar den mycket vatten? kompprova, vet inte om det brukar ge utslag vid dessa fall. Kanske kan man se skillnad på stiften om det läcker bara i en cyl. Hoppas du klarar dig utan sprickor. /Otto |
|
| Ska komptesta bilen ikväll och se. men är bara så skumt. men man får väl räkna med en dyr raparation. Finns det någon här på forumet som är expert på m5 motorer och vill ta åt sig detta arbete? | |
|
Tja. Om din m5a vit ryker samt dålig tomgång så låter det som att du har en trasig topp packning faktiskt. Ojämn tomgång kan vara att topp packningen gått mellan cylindrarna. Har själv råkat ut för de o det var topp packningen som hade blivit utmattad. M-killen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.