AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
106.072

Bmw M3 E93 v.s Corvette C6 z06?

Sida 8 av 9
Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
Jämnt race där mellan M5 och Z06an =) Kan tänka mig att BMW'n väger lite mer än vad corvetten gör. Behövs nog 20hk till för en helt jämn utgång (eller att man slänger ut kameramannen ;-).

/Jonas
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Här är det riktigt jämnt.

Z06 vs M6 Kelleners:
Länk

Som sagt hänger på kameramannen där och
helst ska man nog köra på reserven.
Hittade en film på en Z06a med likadana mods som M6an i filmen.
Länk

Undrar hur utgången hade varit om Z06an också hade varit trimmad? :O

Men som sagt, hade det varit 1995 så hade det varit en annan fråga. lol
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Till slut en tysk som vinner. Dessutom original.

Länk

Länk
Conan999
Svekke: Jämför Porschen mot ZR1:an istället. Där vinner tack o lov ingen tysk:)

Conan999
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Visst, ZR1 går bra fast Porschen står sig
faktiskt riktigt bra även mot den Chevan:

Länk
Conan999
Svekke: Riktigt rolig film. Två otroligt snabba bilar. Har inte sett videon tidigare. Har även kollat in lite acc-tider och en Porsche GT2 -08 och en Corvette ZO6 -07 har exakt samma tider.

2008 Porsche 911 GT2 0-60 mph 3.6 Quarter mile 11.7
2007 Chevrolet Corvette Z06 0-60 mph 3.6 Quarter mile 11.7

Detta enligt Länk

Conan999
6,2 l V8 med kompressor producerar för ZR1:an 638 hk..
3,6 l boxer 6:a med turbo producerar för GT2:an 523 hk..

Och eftersom testet som svekke länkat till (som jag oxå sett tidigare och tycker det är bra och seriöst genomfört) kommer fram till att bilarna är jämnsnabba vill jag poängtera vad ingengörerna på porsche klarar av att "komma i kapp"...

Detta är ett utmärkt exempel på vad som skiljer jänkarna från europèerna.. Ingengörskonst på högsta nivå...

Mvh
Dennis
DennisH,

På vilket sätt är det en fördel att ha så låg cylindervolym som möjligt? I GT2ans fall kan det inte vara varv-villigheten iaf då den inte varvar så mycket. Inte heller bränsleförbrukningen då Z06/ZR-1 verkar gå att köra på 0,75/0,8 i skapligt motorvägstempo.
Inte heller viktbesparingen på själva motorn då Corvettens motor verkar vara lättare än GT2ans??

Shine some light on me please, :)
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Dennis82

Många frågetecken och "verkar" där.
Varför inte backa upp det med några tillförlitliga referenser?

T.ex. visa att ZR1 drar mindre än GT2 i blandad körning.

Svekke
Hittade mpg uppgifter på tillverkarnas USA siter.

Corvette: Länk

Porsche: Länk

Corvetten verkar vara lite snålare än GT2.

Skrev fel :-)

Porschen verkar vara lite snålare skall det vara.

Z06 och GT2 verkar ha liknande förbrukning.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
"Detta är ett utmärkt exempel på vad som skiljer jänkarna från europèerna.. Ingengörskonst på högsta nivå..."

Om man tycker det är god ingenjörskonst att tillverka en bil som kostar kunden 2.164.000 kr
för att bli frånåkt på ringen och på strippen av en bil som kostat kunden 1.300.000 kr.
Jag vet inte vad ni tycker?, men jag skulle nog vilja att det tyska ingenjörerna presterade mer för mellanskillnaden på 864.000 kr.
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
GT2 1.25 l/mil
Källa: Länk

Z06 1.47 l/mil
Källa: Länk

Tycker nog ändå att GT2 går snålare än Z06 och bör
helt klart vara snålare än ZR1.

Tror iofs inte att någon ägare bryr sig
om förbrukningen på dessa bilar.. Tycker bara att det borde finnas
någon logik, dvs att en 3.6 liters boxersexa faktiskt går snålare än
Corvettens big block.
Visst det är en stor slagvolym på LS7 maskinen men vi måste också jämföra förlusterna.

Porsche maskinen skall dra runt en turbo som sannolikt är optimerad för höga effektuttag. Det är säkert inte någon högre verkningsgrad på turboinstallationen i lägre farter (lågt effektuttag). Ytterligare 3 kamaxlar (jämfört med LS7) med drivning skall dras runt.

Summa summarum är det en hel del ytterligare röliga delar som skall hållas igång på Porschen.

Helt klart berör diskussioner om Corvetten av idag. Bilen är snabb vägsäker och förhållandevis snål. Vi hör ju också som tidigare påpekats hur snäll och civiliserad LS7 motorn är, den går ju tyst i jämförelse med högvarvs alt turbo/kompressor motorer.

Tiden är förbi då stora jänke V8 formligen skvätte bensin ur rören.
Dennis 82:

Jag skulle påstå att turbon kompenserar för den mindre cylindervolymen i just detta fall, samt att drivlineförlusten på en porsche är mycket lägre än på en bil med motorn fram..

Sen är ju bränsleförbrukningen lägre pga den mindra volymen alt. pga effektiviteten i motorn.. Eller både och.. Här spånar jag bara.

Hoppas du förstår hur jag tänker.

Leffo: Försäljningspriset har nog med en del annat o göra än ingengörernas löner, så som varumärke, prestige osv...

Det är vad jag tror, men jag förstår vad du menar.

Mvh
Dennis

Conan999
ZR1:an har "bara" 6,2l cylindervolym plus komressor. ZO6 har 7,0l utan kompressor

Conan999
Visa användare
278
blaikarn
528ia M touring-97
Skruva upp sourondljudet o njut...ah trimmcam på en 7Litersåtta får alla mäns hår att stå rakt ut på kroppen.

Länk

J.Lindström
Dagens Corvetter lär väl gå bra, men en arbetskompis till mig ägde förrut en Volvo S60 2,4T som var uppskrämd till c:a 300hk, och han spöade med ganska stor marginal en Corvette C4 306hk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.