|
Sida 7 av 9
|
|
|---|---|
Conan999 |
Men vart tog trådskaparen vägen då? Conan999 |
| Jag gav upp tråden när det blev för mycket OT. Min fråga besvarades någonstans där på sida 2. :) | |
Conan999 |
Dennis 82: OK förstår det, blev många jämförelser hit och dit men har ni provar ett liverace än? Conan999 |
| Vilka har provat? Jag har varken en Z06a eller en M3a. :-s | |
|
Conan999: Tyst blir jag aldrig. Vi diskuterade stötstänger vs. "modern" teknik. Snabbast runt korvmojjenvar det inte tal om. Jämför gärna HP per liter och Nm per liter. Din spis klämmer ur sig 60.9 HP/liter och 83 Nm/liter, maxvrid vid 4300 rpm. Jämför det med t.ex. en jämnårig sugmatad V8 från Ingolstadt. Audi har 85 HP/liter och 103 Nm/liter. maxvrid vid 3400 rpm. Inte ens slaget om vridmomentet vinner man. Siffrorna talar definitivt inte för stötstängerna. Jänkarna tar i vanlig ordning till mer slagvolym för att kompensera sitt teknologiska handikapp. Jag gissar på att GM inte har råd att ta fram moderna motorer. Därför kör man vidare med stötstänger som en grej. Men vi får kanske se GM vinna Formel 1 med stötstångsmotorer nästa år........ Corvetteägarna är nästan lika rabiata med sina stötstänger som Porscheägarna med sina aktersnurror. Men Porsche skrotade iaf luftkylningen....... /Johan Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi. |
|
|
Hellre stötstänger från Detroit en kamremmar från Inglostadt. Min gamla LT-5:a från 1991 hade 4-ventilsteknik och twinchain istället för gummiremmar som Audi tycker så mycket om. (Dock ej deras kunder när dom skall bytas). Så 4-ventilsteknik på kraftmotorer lär väl inte vara någon nyhet i Detroit heller. Måste vara andra skäl att man frångick 32 valve på nyare "monsteråttorna". /L |
|
|
Helrätt och lagom uppkäftigt med stötstänger. Bilen går tillräckligt bra och är förhållandevis snål. mvh/ Anders |
|
Conan999 |
Olja: Titta på filmen. "Gammal" teknik vs nyteknik. Länk Conan999 |
|
Herre jävlar vad r8an blir avhängd! :O :O :O men det är klart, det är ingen Bmw. :D |
|
|
Herre jävlar vad r8an blir avhängd! :O :O :O men det är klart, det är ingen Bmw. :D |
|
|
Det härliga med Z06 är att den låter så oansträngd vid belastning. Den "hummar" bara lite hemtrevligt mellan växlingarna trots att fartökningen är rejäl. ZR-1:an har en helt annan karaktär, den låter mera rått och rappt, Men om Z06 är mycket snabb, så har ZR-1 rent sinnessjuka prestanda för en massproducerad fabriksbil. |
|
|
Vad är det för skillnad i hk mellan dessa bilar? Typ 100 va? Inte så konstigt att en undermotoriserad 4wd bil blir avhängd då.. R8:an e ju inte ens särskilt mycket snabbare än RS4:an med samma motor.. Testa mot R8 v10 o kolla vad som händer.. Eller en F430 med 4,3 l V8 på 483 hk.. mot C6 Z06 med 7,0 l V8 på 512 hk.. Länk Och ska Ferrari upp mot Corvettens motorvolym så ser det ut så här:-) Länk Iofs så är det ju bara 6,3 l V12 med 860 hk... Hyffsad hk/liter :-) Mvh Dennis |
|
|
Härligt att se att denna tråd fullkomligt spårat ur =) Visst plockar Ferrari och även BMW ur många HK/L men man måste ju ändå hålla med om att Corvette z06 är en bil med fantastiska prestanda. Speciellt om man kollar på priser. |
|
| Alltså, jag är ingen expert. Men finns det någon fördel med att ha 4l och 500hk motför 7l och 500hk? Läste att M5 och M6ans motor vägdebra mycket mer än den i Z06, Z06an har tom lite lite fler hästar. | |
|
Fördelen är väl bränsleförbrukningen, och nackdelen är väl ett lägre vridmoment.. Men för att få ut den effekten ur en relativt liten motor krävs varvtal.. Det e ju det som vi motorentusiaster ofta tycker om.. En 7 l V8 som måste växlas vid 6500 varv mot en 4,3 l V8 som man växlar vid 9000 varv.. Jag väljer det senare.. Men smaken e ju som bekant delad.. F1 kör med 3 l V10.. men dom varvar ju oxå 18000 varv:-) Spinner fint då vettu :-) |
|
|
DennisH: Vi som är motorentusiaster vet väl att F1 sedan 2006 kör med 2,4L V8 motorer ? ; ) Håller med om att man väljer en högvarvig motor men ska jag betala det dubbla för det så känns det inte värt det. |
|
|
Beaf: HAHA!! mm, hade inte full koll där.. de e väl reglementet innan 06 jag har i minnet då kanske.. eller om det kanske tom e äldre än så.. Nä, betalningen e ju inte den roligaste.... det håller jag med om.. Men bortsett från den såär valet tokenkelt.. i alla fall för mig.. |
|
| Så sant så sant. Gärna ihop med en larvigt snabb växellåda och massa inställningsmöjlighter hit å dit =) | |
Conan999 |
Leffo: Ja ZR1 är helt sanslös. Finns inte mkt mer att säga. DennisH: Vet inte exakt vilken Audi R8:a som tävlade mot Z06:an i den filmen. I denna film så har BMW:n 547hk och Corvetten 512hk. Länk Conan999 |
|
Tider och sånt i all ära! Men som många påpekat är ju BMWs M bilar (utom kanske M6) familjebilar! Och det har tagit enormt många år för chevrolet att få corveten att gå runt minsta hörn! Props till dem! Men ja... hade samma fråga ställts ca 95 hade svaret nog varit ganska klart! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.