AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
113.051

Bmw M3 E93 v.s Corvette C6 z06?

Sida 6 av 9
"Matematik: den har 158 hk på bakhjulet och väger 186 kg. Det är som om du skulle ha 1500 hästkrafter på bakhjulen i din M5:a"

Man måste väl räkna med att det sitter en 110 kilos svettig-måste-vara-värst-kille på sadeln oxå? Då väger ekipaget helt plötsligt 296 kg och har 158 hk på bakhjulet.. Inte riktigt samma siffror om man tar det i beaktande..

Men om jag ska sluta göra mig lustig o prata lite verklighet så kan vi väl säga att föraren till bågen väger 80 kg.. Då har vi alltså 266 kg på 158 hk, vilket blir ca: 0,6 hk/kilo.. Skulle vi räkna på samma sätt med en M5 E60 (spelar egentligen ingen roll vilken bil) som utan förare väger 1820 kg och med förare ca: 1900 kg så ser det ut enligt följande: 507/1900=ca 0,27 hk/kg, vilket borde innebära att ca: 1000 hk borde räcka för att mäta sig i vikt/effekt siffrorna... Där försvann 500 hk ganska snabbt.. eller hur?:-) Sen kommer ju luftmotstånd osv in i bilden utöver detta..

Jo, jag såg att det stog 158 hk på bakhjulet, men det är väl i motorn va? Har ingen aning, men det är vad jag tror i alla fall.. Rätta mig om jag har fel.. Hur som helst så försvinner det x antal hundra hk i jämförelsen..

Givetvis är det ingen idè att jämföra mot en sporthoj i alla fall, för visst fan torskar man som bilägare.. Det säger jag absolut ingenting om.

Men det beror ju på hur man ser på det hela. Jag anser att man inte kan jämföra öht.. Hade det varit ren speed man ville ha så hade man väl köpt 5 st R1:or i stället för en M5 E60.. eller? Det är som att jämföra en 1500 hk Ford Sierra mot en Ferrari FXX o säga: Jag tar dig på strippen... Ja, det kanske han gör... Men vem bryr sig? Fråga vilken Ferrari förare som helst om han köpte bilen för att vara snabbast, eller om det kanske låg något annat i tankarna.. Sånt som stavas: själ, känsla, karaktär, design, passion, perfektion osv..

Ungefär på samma sätt resonerar jag om motorcyklar... Även om dom självklart kan vara häftiga, vilket en ford sierra med 1500 hk också kan vara emellanåt:-)

Ciao!
Nej, det är nog 158 hk på bakhjulet. 185-190 hk brukar det vara i motorn på 1000-kubiks sporthojar nuförtiden. :)
Jag tror tjejen som köpte Ferrarin inte bryr sig så mycket om själ och känsla, då hade hon köpt en sporthoj - nej, hon gjorde det för att 1: synas, 2: synas, 3: synas, 4: skryta, 5: skryta.

Italienska bilar är väl bland det mest odiskreta man kan tänka sig?

På en sporthoj får man räkna med ca 75kg förare eftersom fläskisar icke göre sig besvär, dom får antingen ta bussen eller åka i en Ferrari eller i en Sierra, det är samma sak. I en Ferrari får man nog räkna med 125kg parfymerad svettig wannabe-förare som sitter med mobilen i ena handen och grillkorven i den andra. ;)

Men om jag skulle sluta skoja, och räkna på vevhjuls-hästar och en förare på 75 kg i en M60/61 M5 så blir det så här:

190 hk / (185 + 75) kg = 0.73 hk / kg
507 hk / (1820 + 75) = 0.27 hk / kg

0.73 / 0.27 * 507 = ===> 1370 hk <===

Ni kör väl på V-power va, grabbar? ;)
Spelar ingen roll!! Det jag ville påpeka var att 1500 hk var lite väl att ta i... Men som sagt så är det ändå inte poängen med mitt inlägg. Pöängen var att ingen som köper en bil för 3-400.000:- väljer att göra det för att vara snabbast i stan... För då finns det MYCKET billigare alternativ.. För dom som verkligen vill vara snabbast men som inte har råd, blire båge... Så enkelt e det.. Sen tycker dom att dom e häftigast i världen... suck!! Visst skulle bågen vinna rakt fram.. Inget snack! Men vad händer på banan, eller en kurvig landsväg? Mitt tips går på bilen.. För i 99.9 % av fallen så är det en riktig sopa som sitter på hojjen, men som tror att han e kung.. Jag påstår inte att jag kan köra båge öht, det e ju därför jag inte har någon..

Finns tillräckligt med hojförare som åker runt i hoodie o jeans o tror att dom e så häftiga.. hahahaha.. det ser iofs riktigt komiskt ut..

Suck, ingen fattar vad man menar men jämförelsen med Ferrari... A, ja.. åk runt på din häftiga båge.. För vem fan bryr sig liksom?

Ciao!
Hahahaaaa :) .. bli nu inte så stött, jag skriver nästan alltid med glimten i ögat, och jag försöker sätta smileys lite här och där för att visa det.

Det är på skoj, trevlig kväll. (Vill ju inte väcka Cado nu också, blir ett jävla liv här, där invektiven haglar i luften...)

Angående 99.9% sopa: i 99.9% av fallen sitter det en avundsjuk gnällspik utan hojkörkort i bilen, till skillnad från han/hon på hojen som åtminstone har körkort för så snabba saker.

;)

Lasse-SL500: Jag blir inte stött oht.. Jag lovar.. För mig existerar inte ens jämförelsen mellan dessa två olika typer av fordon... De e bara det att jag tror inte det riktigt sjunkit in..

"Angående 99.9% sopa: i 99.9% av fallen sitter det en avundsjuk gnällspik utan hojkörkort i bilen, till skillnad från han/hon på hojen som åtminstone har körkort för så snabba saker."

Det är exakt den tron som gör hojåkare till riktiga töntar (ville inte skriva det ordet, men tyckte inte det fanns något som närmre beskrev vad jag ville säga)... Fan, om man va så avundsjuk hade man väl sett till o jobba över ett par timmar i veckan o köpt sig ett riktigt monster till hoj... :-)

Nä, lite pinsamt är det allt:-)

Ciao!
Visa användare
8.666
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
DennisH, lär dig köra hoj, ta hojkort och sen kanske du inser vad du missar.

Jag tycker det enda pinsamma här är när ni sitter och beskyller alla för att vara sopor bara för att de väljer annat fordon än ni själva.

Jag kör gärna bil, hoj, båt, skoter, vattenskoter, cykel och flygplan då chansen bjuds.

Jag måste vara den största sopan av alla!?
Ni vet väl vad motorcykelföraren saknar?
;-)
Grelle: "Frukta ej den munk som övat 10.000 sparkar, frukta den munk som övat 1 spark 10.000 ggr" :-)
Visa användare
8.666
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
En spark 10.000 gånger? Kan inte vara den vassaste kniven i lådan om det tar så lång tid att lära och sen nån får berätta för den där munken att variation förnöjer! =)

Mvh Johan
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
AKN >>
Nej, berätta för oss :)

// Erik
Heinz_Keller,

Eh, tänkte på ett gammalt dåligt skämt.

En motorcykelförarare saknar två hjul och halva hjärnan.

;-)

mvh/ Anders
Grelle: Du förstår väl med hjälp av de ordspråket jag postade, att man aldrig blir fullärd? :-)

Men visst är det kul med variation, såsom att syssla med olika typer av fordon... eller som att syssla med olika typer av idrott.. Dom går liksom inte att jämföra mot varandra, men trots det är det ju ändå så förbannat kul att utöva dessa... Fast vissa försöker ju ändå jämföra av någon anledning... Men jag gör det i varje fall inte. :-) Men det är ju upp till var o en..

Lasse-SL500: "Jag tror tjejen som köpte Ferrarin inte bryr sig så mycket om själ och känsla, då hade hon köpt en sporthoj - nej, hon gjorde det för att 1: synas, 2: synas, 3: synas, 4: skryta, 5: skryta."

Det här citatet av dig är som taget ur skolboken vad gäller avundsjuka:-)
Nej: Den generella Ferrari-ägaren har inte en tanke på att vara värst, synas, eller skryta... Snacka om sne verklighetsuppfattning...:-)

Ciao:-)
Visa användare
8.666
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
DennisH, jag förstod alldeles utmärkt men ironiserade lite över att ämnet inte handlade om att lära sig, utan mer om att roa sig och då kan man bli trött på att nöta samma sak för lång tid.

Sen angående Ferrari-ägaren så tror jag jag sanningen är mitt mellan vad Lasse-SL500 och DennisH påstår...

Sen kan man visst jämföra äpplen och päron, det är ju det vi gör i den här tråden. =)
AKN: den var bra, och stämmer nog åtminstone delvis! haha :)

Dennis: varför uttalar du dig om "den generella Ferrari-ägaren"?

Själv är jag nöjd med min SL500 och tycker Ferrari är vulgära, odiskreta. Är det okej Dennis, får jag tycka det för dig och dina fruktade munkar? ;)

Haha.. Du får tycka vad du vill Lasse.. Inga problem för mig.

Ang. Ferrari-ägarna så påstår jag bara att dessa är djupt bilintresserade men råkar ha lite mera pengar än medelsvensson.. Sånt sticker ju tyvärr i vissas ögon... Men de e klart, skulle du vilja är det ju bara att byta in din SL mot en Ferrari av samma årsmodell rakt av:-)

Anledningen till att jag tog just Ferrari när vi diskuterade att vara snabbast, så är det ju så att Ferrari-bilar har många konkurenter som är bättre rent prestandamässigt, men det är fortfarande ingen Ferrari... Det jag vill mena är att om man vill vara snabbast o värst så finns det mycket billigare alternativ än att köpa en bil där man betalar för Passion, känsla, design, HISTORIK osv.. Som att jämföra en sporthoj mot en Veyron... Helt meningslöst och irrelevant... Det e liksom inte samma liga öht.. Fan, jag skulle skämmas över mitt motorintresse om jag ens tänkte tanken.. Men det e ju bara jag.

Avslutar med ett citat av Jeremy Clarkson: "Its lika a scaled down version of GOD" när han provkörde Ferrari 360 Challange stradale.. Man kan tycka vad man vill om honom, men han har ju testat en o annan bil och vet EXAKT vad han pratar om. Nu har inte jag kört så många bilar av denna kaliber, men tillräckligt för att verkligen känna att jag håller med honom..

ciao!
Grelle:"DennisH, jag förstod alldeles utmärkt men ironiserade lite över att ämnet inte handlade om att lära sig, utan mer om att roa sig och då kan man bli trött på att nöta samma sak för lång tid."

Jag drog mitt ordspråk med tanke på att smiska sin båge på en bana eller kurvig landsväg mot en bil av kvickare modell.. Alltså räcker det inte att "åka runt o roa sig" utan man måste besitta en djupare kunskap för att kunna köra mc på det sätt som krävs i den givna situationen... Och den kunskapen besitter inte en stor del av mc-förarna. Men självklart tog jag i lite i överkant när jag nämnde siffran "99,9%" samt ordet: "sopa"... ledsen för det.

ciao!
Dennis, det är lugnt. Vad gäller att köra hoj är inte jag någon världmästare. Sopa vet jag inte, men jag tror det är livsviktigt att vara ödmjuk inför sina kunskaper, annars slutar det lätt illa - både på två och fyra hjul.

Jeremy Clarkson är kul, fyndiga uttryck! Jag håller med om att Ferrari är ett sällsynt välvårdat varumärke. Dom ser ju till att hålla det eftertraktat genom att alltid tillverka lite färre bilar än som efterfrågas, väntetiderna lär ju vara enorma på nya bilar.

Tråden handlade egentligen om M3 vs Corvette Z06, men nu har vi gjort en avstickare till sporthojar, munkar, Ferrari, matematik, sopor etc - den här tråden handlar snart om ALLT! :)

Vi kanske ska återgår till M3 vs. Corvette? :)
Kunde inte låta bli att länka till denna video... Länk

Lasse-SL500: Absolut!! Man ska givetvis vara ödmjuk när man ser på sina egna förmågor gällande saker som kan vara farligt, eller tom dödligt..

True that!

Fast jag tycker inte vi ska gå tillbaka till ursprungsfrågan... Det är väl ganska givet att C6 Z06 spöar en M3 cab..

Eller?:-)

Ciao!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.