|
Sida 5 av 9
|
|
|---|---|
|
För tråden en intressant jämförelse så tar C6 Z06:an en bra bit över 40 sec för att nå 300 km/h (på hastighetsmätarn): Länk |
|
|
Man får nog vässa Z06an lite för att hänga på en Veyron: Länk mvh/ Anders |
|
|
Svekke, visst kan man jämföra precis vad man vill men generellt sett blir en sportbil långt efter en standard 1000cc sporthoj upp till 250knutar. Undantaget är just supersportbilar för ett antal miljoner i hastigheter nära mc:ns toppfart. Men då finns det å andra sidan extrema (ofta överladdade) sporthojar som äter Veirons till frukost... Sen finns det säkert någon som satt jetmotor på ett par rullskridskor och kör ifån en Veiron 0-200... Finns alltid någon som är snabbare. |
|
|
Precis som jag själv skrev i ett tidigare inlägg: "det finns nästan alltid någon som kör ifrån en.." Angående tron om sporthojars totala överlägsenhet så är det ju bara att vara med om ett drag racing event så vidgar man ganska snabbt sitt perspektiv. Mig veterligt är fyrhjulingar fortfarande rätt snabba där. Men visst allt beror på vilken jämförelse man gör.. |
|
|
Svekke, visst har du rätt i det du skriver. Men vad jag vill komma till är att en vanlig dödlig arbetare har råd att skaffa sig en sporthoj som materialmässigt skulle räcka till att placera sig skapligt i endurance VM för superbike och det tycker jag är ganska häftigt och konstigt att det egentligen är tillåtet. De bilar som de flesta som läser här skulle kunna ha råd till så finns det motorcyklar från runt 30' som är just "totalt överlägsna" vid ett acc test upp till 200. (Nu hittar säkert någon en fulbyggt Super Seven med kompressor V8 på blocket för 120´ bara för att jag skrev så) Men pratar vi F1 eller Top fuel så blir det svårt att hitta en mc som matchar... |
|
|
Hehe, ska iväg nu och titta på en motorcykel :) Svekke |
|
|
Kul, där ser man. Har själv lagt ett bud på en begagnad sån: Länk Hämtas i helgen om allt går i lås. Inte så snabb till 250 (kommer nog aldrig dit) men enligt mig roligare plastraketerna ;) |
|
|
Björn har rätt, visst har jag en ordinär sporthoj, en något trimmad ZX9R -02. Länk Jag har kört allt nytt i fabriksväg som ZX, GSX-R, K1300S, Fireblade, R1, Hayabusa och ZZR. Min hoj är inte särskilt snabb, den känns ungefär som alla andra. Busan och ZZR undantaget, dom är klart snabbast rakt fram. Jag har aldrig kört något extremt vasst, som tex en Turbo-Hayabusa eller liknande. Sanningen att säga har jag aldrig vågat vrida helt fullt på min egen hoj under 150. Rödmarkeringen är vid 12 000 och den skenar så att det är faktiskt är läskigt, jag kan inte hålla nere framhjulet. Cado? Jodå, vi läser vad han skriver. Men han har ju ingen aning om vad han talar om, det är ju så uppenbart så det är pinsamt? All talk and no go. :) Alla nyare hojar har VMax 299 från fabrik. Skulle inte hojen hänga med över 200? ;) Länk Svekke: lycka till med hojen, kör försiktigt. Det svåraste (enligt mig) är att vara ödmjuk nog att inse sina egna begränsningar. Kör ALDRIG snabbare än att du känner dig trygg, och kör ALDRIG så snabbt så att du tvingas bromsa i en kurva. Vi låssas inte om de enormt fula Nissan du länkat till föreslår jag, vilken fuling? ;) Visst kan man jämföra hojar med bilar. Det rullar jänkare med 1200 häst på gatan. Kul med såna iofs, men dom har ju ingen driftsäkerhet, går sönder var 100:e mil och är ju allt annat än standard? Den enda "standardbil" som inte blir helt förnedrad av en 40 000 kronors sporthoj är en Veyron för 10 miljoner kronor. Se själv Svekkes jämförelse, där han jämför en standardhoj från 2001 med en ny Veyron, och bilen ändå inte hänger med på kvartsmilen. Dock, så fort det svänger hänger inte hojen med, den är MYCKET långsammare i kurvor än en stadig bil. För att återgå till tråden tycker jag det är uppenbart att Corvetten smiskar en M3? M3 - M5: Länk Trimmad M5 - C6 Z06: Länk M5 - Sporthoj: Länk Corvette, M3, M5 är riktigt grymma och underbart härliga bilar! Jag vill inte på något sätt förta glädjen. Var glad och njut av den, ni som har dom och sluta vara avundsjuka på sporthojar. Ha det gott! |
|
|
Visst går en zx10 bra, bara provocerar dig lite när jag frågade om du kört någon snabb hoj, det vet jag att du tål. "skenar så att det är faktiskt är läskigt, jag kan inte hålla nere framhjulet." Du ska inte hålla ner framhjulet, låt det ligga någon eller ett par dm ovanför asfalten det ser lite coolare ut ;) |
|
|
Är det så svårt för dig å förstå eller låsas du bara var dum? Det ända jag vill få fram är att i farter över 200km/h är en 1000cc hoj inte så överlägsen som du vill verka å få det till att låta mot en näst intill helt vanlig bil, ex z06, m6, osv.... För sanningen är den att, skulle jag sitta i en sl 65 amg med 612hk och 2 ton och du på din hoj, och vi skulle hålla 200 på motorvägen sida vid sida och börja köra på tredje tutta så är jag 100 på att du skulle losa mot en 2 ton bil så småningom....hänger du med.... Ps.ang rejs och shit så vet du tydligen inte vem jag är, har aldrig varit "talk and no go" utan alltid go, go under rätta omständigheter.....' Mvh/// |
|
|
Visst tål jag det.. :) Ja, men med framhjulet ett par dm ovanför asfalten när det går riktigt fort så är pulsen 230 på föraren i det här fallet. :) Lycka till med KTM:en. Orange är snyggt! ;) |
|
|
Cado: "Är det så svårt för dig å förstå eller låsas du bara var dum?" På tredje tutta? Om du nu vill ha en dialog får du väl för fan uttrycka dig begripligt, så att man fattar vad du vill? Ska det vara så svårt att fatta???? |
|
|
Lasse-SL500 Svara istället om vad du tror om rejset mellan en 1000 cc hoj och en sl65 från 200km/h och uppåt.... Eller jag kanske behöver 1500hk i min m5 för att dra din hoj :P dummaste jag hört....undrar vem det är som har koll? |
|
|
Cado: jag har hela tiden talat om 0-200. Men okej, jag tror SL65:an skulle bli rejält avhängd 200-250. Sen, förutsatt att vmax är borttaget så kommer bilen närmare upp till 299, där hojen är vmaxad. Jag har aldrig kört en SL65 men det jag tror bygger på min egen erfarenhet av motorcyklar och en SL55 och den M5 E39 som jag själv hade. Och dessa två klipp: Länk Länk "dummaste jag hört....undrar vem det är som har koll?" Är det så svårt för dig å förstå eller låsas du bara var dum?" Koll? Dum? Cado, du tar på dig en rätt stor kostym när du säger så. Jag trodde du tålde att man hetsade dig lite? Jag är inte världsmästare, men jag har provat en del. Och vilken erfarenhet bygger du dina egna påståenden på? Kika på filmerna, och lyssna på vad folk säger. Alla kan inte ha fel, och du ensam rätt, eller? Pröva en 1000 sporthoj själv och återkom sedan, jag tror inte du låter likadant. Jag tror du skulle ha ett stoooort leende på läpparna då, det hade iaf jag första gången. Man vrider på gasen och hinner bara tänka "what the fuck??!" innan adrenalinet pumpar i hela kroppen. Ha det gott. :) |
|
| Det första klippet är fel (skulle behövas en EDIT-funktion). Det var det här jag menade; SL65: Länk | |
| Cado har aldrig haft fel förut enligt han själv.. | |
|
Grabbar (o tjejer), jag vill bara understryka att jag tycker M3, M5, Corvette, C32, C55, S55, SL m.fl är riktiga drömbilar. Jag går sj och suktar efter en M5 E39, helst helt original inkl oskadade M5-fälgar, navi, svart skinn, silverlister och Carbonschwartz. Problemet är att då kan inte vovven åka med. Och en C5:a skulle sitta fint, men då måste jag sälja min SL. :) Visst kan man på pappret jämföra acc.tider för bil och MC, men jag tycker ändå jämförelsen haltar i verkliga livet. En MC är så otroligt begränsad och obekväm i jämförelse. I bilen kan man sitta och lyssna på skön musik, snacka med vänner och njuta av bilens inredning, detaljarbetet - på en MC bara skakar och vibrerar allting och man blir helt lomhörd av allt vindbrus (bruset är högt i hjälmen) och motorbuller. Jag vet att det var jag som drog upp jämförelsen, men det är nästan så jag ångrar det, för det känns inte helt rättvist, och dessutom var det synd att det blev sånt "hetsande" bland oss - när vi eg. alla har ett gemensamt intresse - att vi tycker det är kul med bilar? Här kommer några länkar, bla en kalkylator som ger en =>uppskattning<= av hur många hk som behövs för att klara en viss tid, beroende på hur tungt fordonet är. Bilar: Länk MC: Länk Kalkylator: Länk Cado och alla andra: ha en bra dag! |
|
| Den som inte inser att en massproducerad bil får pisk av en sporthoj rakt fram har det väldigt illa ställt med verklighetsuppfattningen. | |
|
Kanske skåpmat för en del men den här är ganska rapp... Länk |
|
Conan999 |
Då har vi svaret på frågan som ställdes: C6 eller M3? 2008 BMW M3 0-60 mph 4.0 Quarter mile 12.4 2008 Chevrolet Corvette ZO6 0-60 mph 3.7 Quarter mile 11.8 Detta enligt Länk Conan999 |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.