|
Sida 2 av 9
|
|
|---|---|
|
Spacco. Var har du fått uppgiften om att det ska bytas bakaxelolja var 500:de mil? Det låter helt otroligt och innan jag tror på det vill jag ha bevis på den saken. Till det kommer klara bevis på det så tror jag du drar en skröna.... :) Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
"Dr Tinnitus" Tyckte också det lät helt otroligt. Jag fick höra det av en Z06-ägare som jag träffade på Västkustloppet i depån under Carrera Cup nu i år. Han var kunnig på bilar och speciellt Corvette. Nu har jag förgäves letat information på internet för att försöka bevisa detta, men utan framgång. Jag kan ju ha blivit felinformerad också.. Ingen annan här som vet något? |
|
Conan999 |
dennis82: Corvetten piskar M3:an, så enkelt är det. Kan dra en liten jämförelse med ett race jag hade med en Audi RS6 med 420hk och den är ju rätt snabb, har själv en C5:a med den minsta motorn ca: 345hk, (finns ju 350hk och 405hk oxå) Audin är ju fyrhjulsdriven och är något snabbare 0-100 men väl uppe i fart så var min snabbare. C6:an är dessutom några tiotal kilon lättare än min. Vet ju inte hur väl en BMW M3 står sej mot en RS6? Glöm inte att Corvetter har ett ordentligt vrid, min har nästan 500nm orginal. C6:an(fr -08)med 437hk har 572nm. Är det en Z06 så lämnar bilen 512hk på 7,0 liter och ännu mera vrid och ska du slå den bilen så måste du ha en riktigt snabb sak och än så länge så har inte BMW nån bil som kan mäta sej med dessa siffror. Spacco: Tycker nog du är ute o seglar lite. Får man fråga varför du inte hellre tar en grym sportbil istället för en BMW om du själv får välja? Conan999 |
|
Om någon kastat en Z06 efter mig hade jag givetvis tagit emot den=) En grym sportbil har du helt rätt i, och Ja den piskar allt vad bmw heter i siffror mätt, och den går uppenbarligen att styra runt en bana riktigt snabbt också, men hade jag haft ekonomin att kunna välja mellan dessa 2 tar jag M3 för den är långt mer praktisk och skulle ge ett bättre bruksvärde och underhålla fullt tillräckligt (för mig) när man blir sugen att gasa. Tycker för övrigt att Z06 och M3 E93 inte spelar i samma liga. Det ända dom delar är V8 och drivning bak.. Bmw har ingen bil i samma segment som Corvette. Om man ska jämföra så ligger MB SL närmre Corvette. Samma grundkoncept men siktar mot olika mål. |
|
|
Conan999: Då var den RS6:an inte frisk. Visserligen har Audin mer kilo och frontarea. Men nog f-n piskar den en gammal stötstångsklump från Detroit i rattlåsracing. Är din C5 manuell eller automat? Vad trött jag blir på tjatet om vridmoment. Effektkurvan är det som är intressant. /Johan Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi. |
|
|
Underskatta inte en "stötstångsklump", konstruktionen ger en mycket mer kompakt motor än någon motsvarande motor med överliggande kammar. Motorns tyngdpunkt blir också låg, något som gynnar bilen vägegenkaper. Själv tycker jag det är superkul att GM har fått rejält snurr på den gamla kunstuktionsprincipen. Att en stötstångskontruktion spöar överarbetade teknikstinna moderna konstruktioner är uppkäftigt värre ;-). Ok, tittar man på senare Corvettemaskiner är de väl utvecklade lätta maskiner vilka också uppvisar resultat som inte skäms för sig. mvh/ Anders |
|
|
Ursäkta stavfelen i mitt inlägg, jag är beroende av edit. mvh/ Anders |
|
|
I rattlåsracing är tyngdpunkten ganska ointressant-:). Dessutom har Corvetterna betydligt större slagvolym. Min uppfattning är att jänkarna har förlorat teknikracet och håller fast vid stenåldersprinciper av det skälet. /Johan Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi. |
|
|
Stötstångsmotorn kan ha större cylindervolym men ändå ha mindre yttermått. Att senare Corvetter går bra rakt fram och i kurvor är väl känt och bevisat vid det här laget. Stenålder, ja det är upp till betraktaren. Skärskådar man Corvettemotorn så kommer man trots allt att finna en högt utvecklad maskin. Återigen, stötstångsmaskinen går bra, mycket bra. mvh/ Anders |
|
Conan999 |
spacco: Håller med dej i ditt senaste inlägg olja: OK du verkar mest arg för att Corvetter faktiskt kör ifrån både BMW och Audi, moget eller inte får stå för dej. Tror faktiskt inte att du vet så mycket vad du snackar om. Jag vet i alla fall hur en RS6:a går och det skulle vara kul att testa mot en M bil oxå framöver om jag får tillfälle. Har en automat. Betänk att Audin väger 1970kg och min 450kg mindre. Räkna sedan ut vad resp. bil får hk/kg så kommer du fram till ca: 4,6hk/kg på bägge två. Corvetten mera strömlinjeformad plus större cylindervolym. Undrar förresten om inte Audin har 450hk tom, är inte helt hundra? Nu handlade tråden visserligen om BMW M3 mot C6, råkade bara halka iväg lite:) Conan999 |
| Rs6 (den gammla) på 450hk är slö som bara den! | |
|
AKN. Jag håller med dig i dina åsikter om Corvetternas maskiner de senare åren. Stenåldersteknik kan ju alltid diskuteras, men vad fan spelar det før roll nær de går svinbra. Dessutom så kan ju stenåldersteknik førfinas in absurdum. Exempelvis sitter det Titanstakar i Z06 7-litersmaskin. Andra imponerande exempel på stenåldersmotorer ær ju NASCAR-motorerna som vad jag vet fortfarande kør enkel fyrportsførgasare med restriktor med 4 hål som typ 50-øringar. Motorn har støtstænger och ær tvåventilad, varvar væl en 8-9 000 och ger ca 750 Hk på 5,8 liter på handelsbensin och håller før fullgas i timmar. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Sköna bilder på LS7 motorn: Länk Mums :-) mvh/ Anders |
|
|
Ändra reglerna i Nascar och se vad som händer med stötstängerna. Visst kan tekniken förfinas, men man måste se framåt. Till och med sidventilarna försvann till slut. /Johan Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi. |
|
Conan999 |
cado: En 450hk Audi har exakt samma tid 0-100 som en 420hk M3:a, 4,7 sek. Slött eller ej är ju individuellt men jag tycker det är en snabb tid. M3:an har "endast" 400nm dock. För att då återgå till ämnet så har en 437hk C6:a 4,3sek från 0-100 och en Z06:a 3,9-4,0sek och värstingen ZR1 har ju 647hk så den är ju ännu lite snabbare. Dennis: Vilken C6 har din kompis? Conan999 |
|
Conan999: Jag bryr mig inte om vem som kör ifrån vem. Nu är inte en RS6:a och en Corvette samma typ av bil. Din med automat gör 0-100 på 5,6 sekunder. Känns inte som att du har mycket att hämta mot en RS6 som gör det på 4.9 sekunder. Ta bort RS6:ans vikthandikapp och du blir din Corvette ännu mer akterseglad. /Johan Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi. |
|
Conan999 |
olja: OK du skiter i vem som kör ifrån vem? Varför sitter du då här o skriver? Inlägget handlar ju om en prestandajämförelse mellan 2 bilar eller har jag fattat fel? Ditt resonemang håller inte. Om du läste mitt inlägg lite bättre ovan så sa jag att Audin är ngt snabbare än C5 från 0-100 men väl uppe i fart var det som sagt inga problem för mej att hänga med en RS6, tvärtom faktiskt, ok kan väl säga att jag blev totalt fullständigt akterseglad för din skull om du vill:). Allvarligt talat, vad du tror eller gissar är inte speciellt intressant. Tillför nåt istället för att leka "tjurgubbe" Conan999 |
|
Conan999: Nu vet jag inte om tiderna stämmer. Men du ska bli akterseglad även i högre farter. Audin är förvisso spärrad vid 250 km/h. Jag bara refererar till prestandasiffror. Förutsätter givetvis att angivna siffror stämmer. Har verkligen din Corvette bara en fyrstegad automat? Det i kombination med en dålig effektkurva borde förklara att du inte får bättre fart på din. /Johan |
|
|
Conan999 Och med det jag skrev innan menade jag på att rs6 (450hk) är riktigt slö uppe i fart, det var ju du som drog upp detta med 0-100 och i det intervallet får du nog se dig besegrad av en rs6 |
|
|
450hk RS6 losar mot 400hk E39 M5 uppe i fart vid 130km/h är M5 en noslängd före = inte speciellt imponerande Länk Ett annat exempel S6 4,2 6vxl C4 är snabbare än E34 540i/6 till 100 men efter vid 180, 4hjulsdrift väger och sinkar. Stephan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.