|
|
|
|---|---|
|
En god vän till mig har importerat en 525Xi -07 från USA. Efter 30mil så börjar bilen hosta, och gå ojämnt. Han tar av motorvägen och stannar och motorn hoppas och skakar på tomgång. Kliver ur och tittar, då har en skruv från oljekylaren skruvat ur sig och det har sprutat olja under hela vänstra sidan av bilen. Ca 4 liter, då vi mätte upp kvarvarande olja när vi fått den bogserad hem. Skruvade fast skruven, och fyllde på rätt mängd olja och allt är tätt. Men mu går bilen väldigt ojämnt på tomgång och hoppar precis som tändningen är felställd. den pyser och skjuter back i avgasystemet. Försöker man gasa så dör den. Vi har kollat och gjort följande: * Kopplade upp datorn på BMW och det finns inga felmeddelande. * Komprov på alla cylindrar och alla är jämna och fina. * Dragit runt motorn utan tändstift och det låter fint. * Gjort rent alla kontakter. * Kollat extra noga på kamaxelgivarna. * Kollat vehusventaltionen och allt verkar okej. * Kollat vevvhusvenilationen. Här är vi lite förbryllade då ena röret kan vara tät? Vi vet inte riktigt hur denna skalla fungera? BMW själva har ingenaning och vill skrota motorn. För att sälja en utbytesmotor. Verkar ju helt galet. Är det någon som har en idé? Vad är motorbeteckning på denna motor? Det är väl en 3.0l versionen på 218Hk men kallas 325 tror jag? Bilen har även automat. Kan det vara något med denna som kan få motorn att bete sig så hära. En sprängskiss skulle kunna hjälpa lite, TIS kanske? Behöver verkligen hjälp med detta. Vad skall vi kolla, polarna är väldigt duktig på motorer vanligtvis och brukar lösa i princip det mesta. Men nu står han verkligen med brallorna nera. Att det inte finns några felmeddelande på BMW datorn förbryllar mig så fruktansvärt mycket. Säg något vad som helst. Mvh Kristian | |
|
Det verkar som om säljaren från Litauen som importerade bilen från USA försökt att mörka omfattande reparationer?: Länk "En vän till mig tror jag håller på att åka på en blåsning. Han har köpt en E60 525Xi 07 3.000mil för ca 200.000 SEK som han redan har betalat naturligtvis. Han har köpt en bil som kommer från USA som är väldigt lätt krockad. Bilen togs in till Litauen för att göras i ordning för att sedan importeras till Sverige. Men längre än så här verkar inte bilen komma. Och det har nu gått ca 4 månader. Bilen är så lätt krockad, en enkel skada på en framskäm, så den kan inte importeras som skrot. Säljaren borförklarar sig hela tiden, antingen fattas det något papper. Eller så är det någon reservdel som inte kommit eller så har de hittat någon nytt fel eller anant gått sönder som de skall reparera före leverans. De lovar leverans varje vecka, men bilen kommer aldrig." Mvh |
|
|
Det tror jag med... Men jag har inte sagt något, känns onödigt att plåga han. Men nu får man försöka hjälpa stackarn så gott det går. Eftersom datorn inte säger något, så tycker jag det verkar vara något mer fysiskt fel än en givare eller ett elektriskfel. OM han löser detta skall jag rapportera tillbaka med lösningen. Skall bli riktigt spännande att höra vad detta är. Mvh Kristian |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.