|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Jag kan mycket väl tänka mig att det är samma motor i grunden. Går det inte att få fram fakta genom realoem för den som orkar grotta ner sig i detta? | |
|
Jag hade lite tid över och satt och granskade reservdelsnummer mellan 325i och 330i motorn och dess komponenter på realoem. Alla reservdelsnummer tyder på att det är samma motor grunden. Kolvar och toppen är den de samma, allt annat skulle ju betyda att realoem inte stämmer. Sen anger även BMW själva att de båda motorerna har samma kompression på 12:1. Beolab jag vet inte var du har fått din information ifrån att de har helt olika motorer och att kompressionen är olika. Jag har suttit och granska realoem och BMW's pdf:er och allt jag har hittat tyder på att motorn är exakt likadan i grunden. Värt att notera är att biltillverkare idag gör inga vinster på själva motorerna och andra komponenter, dessa är redan väldigt prispressade. Mjukvaran är den del som genererar högst vinster. För att tillverka mjukvara behöver man inte köpa in material från höger och vänster till olika priser utan allt man behöver har man redan. Det finns många programmeringsspråk att skriva sin mjukvara i och programvaran behöver man bara köpa in en gång. Dvs, när du tillverkat en programvara kan du applicera den i precis alla bilar som den är anpassad för inklusive alla bilar som tillverkas enligt specifikationen en långtid efteråt. I nybilspriserna är mjukvaran något man som konsument betalar mycket för. |
|
|
"Det finns många programmeringsspråk att skriva sin mjukvara i och programvaran behöver man bara köpa in en gång." Med programvara i denna mening syftar jag lite klumpigt på de program som bilens mjukvara skrivs i. Något som ett projektprogram. |
|
| Jag kollade lite mer på bmwheaven. Den nya 3,0d motorn i 330d har enligt realoem beteckningen N57, men enligt bmwheaven har den beteckningen M57. Det verkar ju som att det finns en del saker som inte stämmer på den där hemsidan. | |
| Varför uppger bmw själva att det skilljer delar i motorn när jag har frågat dom? Och vart ifrån jag har fåt info om var jag sett att kompressionen skiljer har jag också länkat till i första sidan av denna tråd.. BMW vore duktiga om dom kunde strypa en motor med hela 54hk och ändå få den att gå rent och dra genom hela registret. Och du kan vara hur motorkunnig som helst utan att veta hur BMW har gjort just i detta fall. Ta reda på fakta istället än att sitta o gissa som alla gör. Jag har ringt och hört mig för. Mvh | |
|
Beolab : Du menar alltså att realoem har fel? |
|
|
tack Beolab för ett bra svar :D för att lägga mig i denna extremt intressanta diskussion känns det som att jag måste tillägga ett par saker i spekulationssyfte. here I go. vad är poängen med att göra 2 olika motorer när man kan göra 1 och kalla de för 2 olika, med några av de yttre delarna utbytta bara. det måste ju vara extremt oekonomiskt att tillverka 2 helt olika motorblock, vev, stakar, helt annorlunda topp mm. är inte skillnaden densamma som på äldre bilar då? annan topp, borrning, avgas, insug och bränslepump typ?? de måste ändå vara lättaste sättet att öka motorstyrkan med samma block. och kompositions-problemet löses lättast att någon som har en 330 kollar i sin instruktionsbok och tomwet kollar i sin. BMW ownz |
|
|
Inget nytt under solen... Volvos 5a med 140hk resp 170hk är ett liknande exempel. mvh/ Anders |
|
|
Beolab: Jag är ingen expert alls på detta, men nu har jag suttit och granskat nummer på realoem och konsulterat broschyrena. Hemsidan som du länkar till i ditt ena inlägg verkar ha ett antal fel. De stämmer inte med den fakta som finns på varken realoem eller i BMWs broschyrer. Det här med att ha samma grundmotor, men olika programvara är som jag förstått det inget ovanligt alls idag. Volvo har gjort det på sina 2.4 motorer. De var lika köra båda varianterna. Samtidigt som de hade lite olika karaktärer. Jag säger inte att du inte kan din sak, men den fakta som jag samlat ihop och presenterat i mina inlägg talar för att www.bmwheaven.com som du länkat till har en del publiceringsfel. Vem på BMW har du frågat beträffande detta ärende? Man kan ställa samma fråga till olika personer samtidigt som man får olika svar tillbaka. Det är lätt att ta fel på något. Men för att det som du skriver ska vara sanning beträffande att dessa två motorer ska vara helt olika måste innebära att realoem har helt fel. Det som jag skriver gäller N53 motorn och inte N52. N52 hade olika motorer mellan 325i och 330i, således två helt skilda motorer. 325i var på 2,5L och 330i på 3,0L. Om du går in på realoem och tar fram reservdelsnummer till antingen 325i eller 330i och sedan gör en sökning med dessa nummer kommer du se att du får upp både 325i och 330i i resultatlistan. |
|
|
Jag lutar åt att det med smärre justeringar går att förvandla sin 325 till 330 motorspec. Man lär ju behöva byta det som nu verkligen skiljer, tänker mig insug komplett, grenrör, avgas, kanske LMM och så naturligtvis programmera om boxen eller byta den mot en 330 box. Vet inte hur pass känslig bmws nyare motorstyrning etc är mot förändringar av komponenterna i bilen. Kanske vägrar att starta innan man nollat diverse felkoder osv?? Har känslan av att detta kommer att bli en populär moddning framöver när nybilsgarantier etc är ur världen. |
|
|
Det gäller vad man förstår motorn i en 325 vs 330 årsmodel -08 . Kolla skillnaden här . inte ens samma reservdels nr , helt olika komp förhållanden , olika ventiler , olika kamaxlar (andra kamaxeltider ) , olika insprut . mm mm . Så man kan efter det vidhålla att skillnaden är rätt stor och en 325 blir dyr att konvertera om till lika effekt som en 330 ... 325 - Länk 330- Länk |
|
|
Du länkar till en N52 2.5L motor, den blir svår... :-) mvh/ Anders |
|
|
Okej . Men på 325 (3 L ) vs 330 ( 3 L ) , skilljer insprutet , insugsrör och boxen , lite billigare , men om man nu skall trimma för dom pengarna köper man väll hellre annat än det kanske . Typ Kompressor . |
|
|
lite off vad är kostnaden för en kompressor med komp-sänkning egentligen? hamnar väll på 30lax innan de är klappat och klart? eller är jag å cyklar på kinesiska muren nu? BMW ownz |
|
| Det har jag försökt säga i ca 10st inlägg nu. Att det är självklart att BMW använder samma block samt bottendel. Klart att BMW färsöker få det så kostnadseffektivt att producera motorer i dagens läge. Men det jag vill påvisa är att det är inte direkt svårt för BMW att sätta i en annan kam tex, med lite högre lyfthöjd samt annan duration eller andra spridare. Kammen kostar ju lika mkt som den mildare kammen i 325:an att producera för BMW. Det är värt att tänka på. Att producera spridare som har högre Ohm är inte heller dyrare. Sen att det inte syns på Realoemen är väl pga att Realoemen inte BMW's egna program som verkstäderna använder direkt. Jag ser inte någon sillnad på min motor 320si vs 320i fast det skiljer 23 hk som kanske kommer från himlen? Och i min motor skiljer det mer än programvara, eller ska jag bevisa detta också? Motorerna heter iaf N53 M30 U0 =325 respektive N53 M30 O0=330, så visst skiljer det komponenter och inte bara avgas, programvara och annan ecu. Sen om det inte går att se i realoemen är en annan femma. Jag ger den personen som kan uppvisa ett bromspapper med en effekthöjning med 54 hk -15% effektbortgång vid rullande landsväg 300kr. Som enbart får byta till 330:ins ECU och programvara samt avgas som AKN förespråkar. Får ej chippas eller optimeras då det inte blir original som 330:in är. Mvh Fredrik | |
|
Beolab, Citat; "Det har jag försökt säga i ca 10st inlägg nu. Att det är självklart att BMW använder samma block samt bottendel." Näsan måste vara lång nu. ;-) Citat; "Som enbart får byta till 330:ins ECU och programvara samt avgas som AKN förespråkar" Jag nämnde även insug, skriv korrekt. Du nämnde tidigare kamaxelns lyft vilket är intressant. Moterna i fråga har Valvetronic vilket gör att BMW har full kontroll på insugsventilernas lyft och tur är väl det eftersom man gasar med ventillyftet på dessa motorer. Ponera nu att 325ans motor dessutom har lite begränsat lyft på insugssidan, ja då har vi en parameter att lägga till listan. |
|
| Om jag har lång näsa, och du tror på tomten, fin pajkastning!.. Vi gör såhär innan vi svarar i denna tråd igen, så ska vi komma med varsina bevis från säkra källor istället för att leka tangentbordsryttare och tro spekulera om saker utan veta exakt fakta! Så svara inte för än du har bevis att lägga fram här i denna tråd, och det gäller mig med! Mvh Fredrik | |
|
Beolab, du är rolig du. Det går att få en en 330 motor att lämna effekt som en 325 motor bara genom att mappa gaspedalen mot spjället, eller mer korrekt, insugsventilernas öppning. För att korrigera karaktären i övrigt räcker det med att laborera med övriga redan nämnda parametrar och yttre komponenter. Kan vi vara överrens så här långt? Jag gav exemplet med Volvo för att det är just vad de gör, mappar gaspjället mot gaspedalen olika. Vips så har Volvo till synes två motorer. Sen spekulerar jag gladeligen vidare. BMW är inte dummare än att de sätter dit enklare insug och avgas för att spara pengar och försvåra trimmning, komponenterna räcker till den lägre effekten. Andra komponenter som koppling, broms, vxl låda kan också skilja. Ur rationaliseringssynpunkt kostar det mindre att ha stort sortiment av små komponenter än stora komponenter, läs kompletta motorer. Det är i mitt tycke mycket som talar för att det är samma basmotor men att programmering och andning skiljer. Vi får väl se om det framkommer "bevis" som reder ut det hela. mvh/ Anders |
|
| Tänker inte kommentera ditt ovanstående föräns du lägger ut konkreta bevis. | |
|
Du cyklar inte helt fel frrla , kanske går på 40-50 0000 Skall du inte maxa effktutaget behöver du inte kompsänka . Besök ESS Länk AKN och Beolab , ge er nu eller så tar ni fram konkret fakta båda två , för ni har delvis rätt båda två , men det urartar mer i tjafs i stället för komma fram till det rätta . Är det enkelt att få ur samma effekt ur en 325a som en 330 båda med 3 L . Vilket inte är så enkelt och billigt som man kan tro även om botten delen Delvis är lika , hur lika är inte bevisat än eftersom OEM online inte skriver all fakta och BMW själva nog inte heller ger ut all info om sina motorer till vem som helst Ta fram hur enkel det är så är saken löst .vilket oxå är funderingen hos en del . Vissa saker är inte så enkla som dom ser ut . |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.