|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej, Har en 325 i -2008 och har har lite frågor om effekt, hkr o vridmoment. Enligt vad jag kan förstå (inte helt säker) sitter det samma motor i 330 i-2008 dvs en sexa på 2996 kubik. Det skiljer 54 hkr och ganska mycket i vrid. De flesta dieselbilar går att chippa men jag hittar ingen trimsats/effekthöjning till bensin. Är det någon som vet om man göra något för att få mer effekt en bensidriven 325 ? Häls Tommy | |
| Många på detta forum tror att det är samma motor bara för att båda har samma cylindervolym och att dom ser lika ut en Realoemen.. Att man med mjukvara kan få samma effekt m,m... Men saken är den om man granskar dessa båda motorer i detalj så skilljer följande: Kompression, Borr och slaglängd, insug samt soppapump/spridare. Detta skulle kosta mer att byta än att lägga till upp till en 330. Det du kan göra är att chippa/optimera programvaran hos tuningchip och få ut 16 hk och 20nm i vrid för 4000:- Mvh Fredrik | |
|
Beolab, Jag hör till de som tror det är samma nakna motor men att avgas, insug och mjukvara skiljer. Länk Att bara behöva tillverka en i stället för två motorer är lönsamt för BMW. |
|
| Dom förändar inte komressionen som är set mest betydande. 325 har 10:5 medans 330:in har 12:0 ! Det roliga i samanhanget är att när du har trimmat skiten ur 325:an o har ändå inte rriktigt lika många hästar så kan du utföra samma trim på en 330 och få ut över 300hk.. Kolla gärna motorspecen för respektive motor och se skillnaden i komp, slag m.m.m! www.bmwheaven.com Mvh Fredrik | |
|
Det är sannolikt så att det jämförs äpplen och päron, olika versioner jämförs och kanske det dras fel slusatser. Länk Klart att det är lättare att trimma en 330 som har bättre flöde in/ut tack vare bättre insug/avgas. |
|
|
Där har du helt fel! Kolla själv specen på 325 LC1 med motor N53 B30 O0= Länk 330 LC1 med motor N53 B30 U0 = Länk Man kan självklart gå flera väga för att få ut liknande effekt, men om man vill få en äkta 330 specad motor med 272hk så måste du höja kompet, och byta kolvar, insug, avgas, spridare, kamaxel och bränslepump samt omappning. 330:in har också sin maxeffekt vid 6700rpm mot 6100rpm för 325:an= Annan kam och komphöjning! Du kan aldrig mappa en motor och flytta upp motorns peak 600 varva utan byta kam m.m..! Ring till BMW själva, dom säger så själva. Om motortrimmarna vore så smarta så skulle dom bygga egna motorer. Dom hittar endast sätt att få ut effekt på ett billigare sätt än att gå in i motorn. Tror du mig inte så är jag villig att slå vad. Ta reda på fakta från BMW själva och skriv sedan här va dom sa.. Mvh Fredrik |
|
|
Ta det inte så hårt! Jag är inte sämre än att jag kan ändra mig om jag har fel :-). Jag är dock inte riktigt övertygad än. Om det är något som BMW vill att vi skall tro så är det att det är olika motorer. Slå vad..?? Du skojar hoppas jag. Vore jag tillverkare och ville rationalisera i det här fallet så skulle jag behålla kompet och få en tillverkningslina i stället för två. Dagens trend med samma cylindervolym och varierande trim är trist, mångfalden försvinner. |
|
|
Det är väl bara att läsa innantill på dom två länkarna jag länkade till? Ser du inte där att det skilljer på kompression, max effekt vid olika varvatal, olika borr slag? Inget chipp i världen kan öka kompressionen från 10,7 - 12:0 och ge en annan slaglängd (Det sitter andra kolvar= höjer kompressionen). Inser du inte nu att det kanske skilljer mer än bara avgas o insug samt programvara? |
|
|
Lite offtropic. Jag har en vortech kompressorsats och minns jag inte helt fel så är ett lägre komp att föredra, -rätta mig om jag har fel. Det är i sådant fall det enklaste sätet att få ut mer effekt. Jag håller själv på att kolla om det går att få lite mer fart på detta vidunder på ett enkelt sätt. //Stefan |
|
|
Beolab, Jo jag ser på dina länkar att kompressionen är listad högre på "330" och att det är samma borr/slag. |
|
|
När du överladdar en vanlig sugmotor med kompressor eller turbo så klarar inte den vanliga sugmotorn att ladda så mycket utan måste kompsänkas. Kompsänka gör man lättast med en lite tjockare topplockspackning tex. En del motortrimmare sätter in komponenter i motorn som klarar ett högre komp såsom smidda stakar / kolvar / vev / ventiler / lyftare m.m.. Detta gör det då möjligt att behålla samma höga komp och få ut ännu mera effekt än mot en kompsänkt motor. Mvh Fredrik |
|
|
AKN tror du att den högre kompressionen kommer utav annan programvara, insug och avgas så tror jag på tomten också... Jag vet fakta, men du får självklart tro och hoppas vad du vill. Vi lämnar detta nu.. |
|
|
Jag tittade i pdf-broschyren från BMWs egna hemsida och där har 325 och 330 motorn exakt samma slaglängd(stroke) och cylinderdiameter/borr(bore), vilket även anges på de länkar du angivit Beolab. BMWs pdf anger även att de har samma kompression, dvs 12.0:1. Dina länkar sig något annat visserligen frågan är ju bara vilken som är korrekt. Det enda som verkar skilja sig är varvtalet där motorerna "peakar". |
|
|
Beolab, Ah, jag missade lite som du skrev. Citat; " Du kan aldrig mappa en motor och flytta upp motorns peak 600 varva utan byta kam m.m..!" Tänk tvärtom. Skulle det vara möjligt att "mappa ner" en motor och fytta peak till ett lägre varv så länge värdet är lägre än det på urspungsmotorn? Svar ja, självklart. Vi har t.ex. relativt goda möjliheter att styra kamvinkel genom Vanos och att ändra insug/avgas kanalernas resonans med en annan portlängd o.s.v.... |
|
|
Lite off... Det går att presentera lite olika kompressionssiffror om man så vill. Tar man hänsyn till förlusterna som sker på på låga varv genom "bakblås" genom insugsventilen blir det reella värdet något lägre på låga varv. . Ventiltidena är kontrollerat genom vanos... Wiki om kompressinsförhållande: Länk |
|
|
Beolab du var inne på överladdning och komp-sänkning/icke komp-sänkning. är det möjligt att montera tex turbo utan att komp-sänka och den inte laddar mer än tex 0.3 - 0.4?? man borde få ut kanske 30-40 hk mer utan att riskera ras? nu är detta sannerligen en dyr lösning, men som ett exempel tänkte jag.. :P BMW ownz |
|
| Frrla Ja absolut kan du sätta på en kompressor alt en turbo och ladda 0,2-0,4 utan kompsänkning. Men om man ändå ska ge sig på ett så relativt stort ingrepp så skulle jag personligen även kompsänka motorn för att kunna ladda lite mera med en annan topplockspackning. Kompressorinstallation brukar generellt kosta mer i dels inköp och installation jämfört med en turbokonvertering. För mer hjälp och info så kan du titta in på www.rejsa.nu rejsa.nu där det finns stor kunskap om torbokonvertering. Mvh | |
| AKN Jag måste erkänna att för ca 3 veckor sedan när jag besökte bmwheaven.com så skillde specen på borr och slag mellan dessa två motorer. Tyvär tog jag ingen skärmdump, men det kan vara så att dom har uppdaterat infon. Nicklas på service i BMW nacka uppgav iaf att skillnaden mellan N53 U0 och N53 O0 var det dom delarna jag har skrivit i dom senaste inläggen. Vad gäller Vanos så justerar inte Vanos lyfthöjden utan kamfasningen, och kan inte förändra motorns peak nämnvärt. Och som sagt, skulle du byta till 330:ins avgas, headers, insug samt maxaoptimera programvaran så skulle 330:n fortfarande kunna optimeras från där 325:an når sitt tak och få ca 20hk ytterligare. Hur förklarar du det om det inte är någon annan fysisk skillnad? Mvh | |
|
Du kan visst ändra hur kurvan peakar med de parametrar jag listade, lägg till tändläge så blir det än mer uppenbart. Jag har mycket mer att ge men det är meningslöst känner jag. |
|
| Meningslöst att disskutera tycker ja med, så vi lämna det det helt enkel. | |
|
tomwet som startade tråden måste fundera vad som pågår. Vilket välkomnande till forumet han fick. En deltagare hävdar att det är samma basmotor, en annan hävdar att så är inte fallet. Tvisten är om det är samma kompression eller inte och huruvida det går att trimma ner en maskin 50hk med hjälp av mjukvara och sämre andning. Kan någon motorkunnig träda fram och ge sin syn? Chris87 nämnde BMWs eget faktablad över 3-serien, finns tillgängligt här: Länk mvh/ Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.