|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Jag tänkte byta till en E36, men är i valet och kvalet mellan 320 eller 325 kanske 328 om jag har råd. Tänkte höra den VERKLIGA skillnaden på förbrukning av någon som haft båda. Har nu en bmw 540-93 och kommer pendla en hel del. T.e.x. hur mycket det skiljer när man åker 50 mil landsväg. Har tittat på APs modellguide, men tror att det skiljer mer i verkligheten, eller? E36 med vanos ska tydligen dra mindre också. tack på förhand Beemoholist javisst! | |
|
Har inte haft en 320, dock haft både en 328 och en 318, och på landsväg var skillnaden marginell, ca 5dL/mil upp för 328. På längre motorvägsetapper i 120-130 var 328 t om aningen snålare än 318 troligen pga den mycket högre utväxlingen på 5ans växel på 328an. Skillnaden torde därför vara än mer marginell mellan 320/325/328. |
|
|
5dl per mil marginellt? antar att du menar 0,5dl :) Har inte haft någon annan e36 än min nuvarande men på vad folk säger så verkar det inte skilja mycket i förbrukning mellan 320, 323, 325, 328 vid likadan körstil. Det var samma på e30 som jag har mer erfarenhet av personligen. 320 drog lika mycket soppa som 325 för mig. |
|
|
Ok, tack för svar Så det verkar som att skillnaden är marginell, dock som föregående anser jag dl/mil är ganska mycket om man åker ca 50-60mil. Men då verkar det som att skillnaden mellan 320-325 är liten ? Dock så borde ju prestandan skilja ganska mycket då det skiljer cirka 40 hk. Då väljer man ju lätt 325. Hur är skillanderna på försäkring? Tack för svar... t Beemoholist javisst! |
|
|
Det är väl lätt att kolla försäkringspriser på hemsidan för respektive bolag. Alla bolag värda att nämnas har ju sådan enkelt wizard idag. Utgå från bilnr eller välj märke modell osv. Helförsäkring tar man väl knappast idag på E36 gissar jag. Kolla in Moderna Bil för lite äldre bilar i synnerhet. Helt annan filosofi där mot gängse bolagen så man tar hänsyn till hur mycket mindre skador man faktist reparerar dvs tar inte omlackningar osv. Det är verkligheten jag märkt i alla fall. Halvförsäkring kostade 1700 kr/år på Moderna där t.ex Folksam skulle ha 3200. |
|
|
Då jag nyligen köpt min 320 har jag kollat just förbrukningen. Blandat ligger jag på 0,88-0,92. Ren landsväg 0,74 vilket är ok. Visst en 6:a drar lite mer men är lite förvånad på 0,9 l/milen blandat - trodde jag skulle ligga på 0,8 - 0,85. Är snart 40 år och kör inte så hårt men gasar som alla andra annars hade jag köpt en golf. Första månade rullade bilen 350 mil så jag har tankat några gånger. |
|
|
Ska kolla upp fakta kring försäkringar. Blysläden: helt ok förbrukning på landsväg (0.74) Vanos kom väl -93, nyfiken på hur mycket det skiljer i förbrukning. |
|
|
Kanske lite irrelevant då jag kör 320i -06 (E91) men i alla fall. Jag kör lugnt/lagligt och körde på ca 0,7 på 130 mil långkörning i somras. Jag kör 8 mil om dagen varav 6,5 mil E4 och 1,5 mil stadstrafik och kör på 0,79-0,82. Obs! Allt är enligt färddatorn så jag ska se om den stämmer med verkligheten nästa tank. Den kan väl slå 10% fel i värsta fall. |
|
| Lånar tråden lite; har E36 immobilizer som standard? Har halvförsäkring nu men man kanske ska skippa den till förmån för trafikförsäkring istället om man har immobilizer. | |
| Ingen som vet? | |
|
Självklart är det INTE standard med immobilizer på E36. Sen Tommyv6 Kostnaden på försäkringen från 320 - > 328 kan säkert vara en hel del. Speciellt om man är ung. Mera releveant kanske än en lite marginell bensinförbrukning. Pendlar man långa mil går alla 24v 6or från BMW snålt. Kanske 10% mera på 328 emot 320. Vanos gör klart motorn snålare. Sen kom också dubbel vanos vilket gjorde det hela enu bättre. Iom att E36an är en sådan utstatt bil med service fusk och oseriösa ägare så säger jag att om du ser på helheten ska du leta efter ett exemplar i bra skick. Inte snöa in på motorval. En 328 i sämmre skick än en 320 i bra skick kommer bli en affär du kanske ångrar. Men en fråga. Tycker du 540an drar förmycket nu när du kör landsväg ? När jag kör landsväg kör jag en 740 på 0,9.... Du kanske är ute efter att byta körstil istället? Jag vet folk som lyckas köra en 740 på 1,5 landsväg fasten de kommer fram efter mig... |
|
|
AkUsP: jo, att titta på helheten verkar vettigare som du säger. Tycker min 540 drar för mycket, får den inte att dra under litern och det blir ganska mycket i längden om jag istäöllet skulle ha en bil som drar 0.7. sen gasar jag väl på lite för mycket kanske med 540n, den tigger om det hehe. Kanska lättare att "hålla sig" om man har en 320/325/328.. I vart fall har jag bestämmt mig, vill även prova att ha en e36, kul att prova nya modeller.. tack för tipsen alla! Beemoholist javisst! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.