AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
840

Glappande cd-växlare

Al
158
Aleexaander
M135i xDrive -16
Hej!

Nu har elektroniken i min bil börjat strula för tredje gången, först var det slutsteget som gav upp, sedan började naven glappa för att till slut slockna helt och nu är det tydligen dags för cd-växlaren.

När den väl fungerar så funkar den klockrent, men helt plötsligt cirka varannan dag så ger den inget ljud ifrån sig, man kan byta låtar och skivor som vanligt, så den verkar vara igång men det kommer inget ljud ur högtalarna.

Någon som varit med om något liknande?

Hoppas på glappande kablage någonstans så man slipper byta även växlaren, tror den är utbytt av en tidigare ägare då den ser ut att vara av en nyare modell samt klarar av att spela brända skivor trots att bilen är en -96:a.

Tack på förhand!
Mvh Alexander

Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Kablarna från/till växlaren går in i bandspelarens baksida. Bandspelaren har pyttesmå luckor på var sin sida, innanför dem finns 5-kantiga skruvar som håller fast den. OBS, ej insex. Bakom bandspelaren finns ett kopplingsstycke som har ganska bra låsning, titta gärna på den men det är knappast troligt att den håller på att lossna.

Har skickat PowerPost till dig angående växlaren.
Al
158
Aleexaander
M135i xDrive -16
Okej, så du menar att man kommer åt det kontaktstycket från framsidan genom att plocka loss bandspelaren?

Bilen som det gäller är altså en E38.

Ingen annan som har haft problem med sin cd-växlare?
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Ja, på både E38 och E39 (säkert fler) sitter kopplingarna till bl.a. CD-spelaren på baksidan av bandspelaren. Kolla även signalkablarna ut från spelaren. Glappandet händer alltså bara vid CD-spelning?
Al
158
Aleexaander
M135i xDrive -16
Okej, japp "glappandet" sker bara vid spelning från cd-växlaren.
Dock har jag inte fått något ljud ifrån den på 4 dagar nu :(
Jag har också liknade problem, radio funkar alltid men CD växlaren vill vissa gånger läsa och ladda skivorna. De gånger jag har haft problemet har det fungerat efter jag tagit ut CD-kasseten och satt in den igen.
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Aleexaander: Får du inte igång den så har jag en liggandes. Har inte kollat om annonsen ligger kvar under säljes. Kollar det senare och lägger i så fall upp den igen om den saknas.
Al
158
Aleexaander
M135i xDrive -16
Vissepisse11:
Har fått för mig att det är just när jag stoppat i en ny skiva som växlaren krånglat någon dag och sedan börjat fungera, altså när man hållt på med cd-kasseten.
Dock så prövade jag att ta ut & in den några gånger igår utan att få igång ljudet :(

MikaelE60: Jag hör av mig om jag inte får igång den snart, vilken modell är det du har till salu?

Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Sök på "cd-växlare" under delar säljes. Verkar passa alla E38 och E31.
Al
158
Aleexaander
M135i xDrive -16
Laddade upp batteriet samt tog ur cd-kasseten under natten och nu när jag stoppade i den så fungerar allt som det ska igen :)
Vet inte än vilket det var som fixade felet men troligtvis hade det med kasseten att göra.

Tack för hjälpen här på forumet, gör att man håller gnistan uppe och vill få allt att lira som det ska :)

Mvh Alexander
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.