|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har problem med min 320i E46. Verkar som om motorn är helt kompressionslös. Den gick en stund på tomgång men svarade ej på gas, sedan när vi bogserat hem den och skulle prova så uppstod detta problem. Kan det vara så illa att kamkedjan hoppat eller gått av? Finns det någon som har någon erfarenhet av detta? Mycket tacksam för svar. | |
|
Låter som dåligt oljetryck? länge sedan du bytta olja? Du kan ju testa och hålla full gas och köra på startmotorn en längre stund? Tänder något i över huvudtaget? |
|
| Nej har provat, händer inte ett smack. Har aldrig varit med om något liknande, precis som att alla ventiler skulle stå öppna. Jag ska öppna ventilkåpan idag och kolla kedjan. | |
| Kamkedja och kam verkar ok. Mätte dock bara upp 2 bar på kompett över cylindrarna. | |
| Ett bekymmer som brukar finnas bl.a. på M54 motorn är att vid kort körning, ca en halv minut eller så överfylls ventillyftarna och dräneras inte riktigt när oljan är kall. Vid nytt startförsök så stänger inte ventilerna helt och man får ingen kompression. Kanske är det lika på 320:n. Medicinen är då att nöta på starten i 20 sek intervaller och låta den vila emellan. Man kan även ta ur reläet el. säkringen till bränslepumpen så slipper man att den surar. | |
|
Tack för alla svar. Har provat detta med att nöta på starten men motorn ger inte ifrån sig ett livstecken. Det är ungefär som attt köra startmotorn i luften. Läste lite inlägg om att kedjesträckarn var av dålig kvalite och skulle bytas på M54 motorn, kan det vara det som hänt att kedjan har hoppat några kugg och detta fel uppstår? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.