|
|
|
|---|---|
|
I förrgår natt vaknade vi att att grannen backade in i min bil. Resultat: En mindre spricka i stötfångaren bak, lacken ser krackelerad ut där den andra bilen träffade min stötfångare, röda färgrester på stötfångaren. Eftersom vi vaknade så bedömer jag att det var en hyfsad hård smäll och jag vill därför undersöka om det finns fler icke synliga skador. Den andre bilägaren har sin bil avställd, hårddrar jag detta innebär det: obehörigt avvikande (smitning) samt olovlig körning (vilket bör uppdagar om försäkringsbolaget kopplas in). Därav kom vi överens om att jag ska lämna in min bil på BMW-verkstad, för att reparera samt undersöka ev. andra uppkommna skador. Tanken är att BMW-verkstaden skall fakturera den andre bilägaren. Nu till min fråga: Är detta något som en BMW-verkstad normalt godtar? Jag lägger självklart inte ut egna pengar för detta. Tacksam för svar eller synpunkter! Mvh Henrik. | |
| Försäkringsbolaget ska sköta den bilen, och nej du kan inte låta någon annan få fakturan, inte som privatperson iaf. | |
|
Jag kan inte tänka mig att BMW släpper ut bilen mot att skriva en faktura till en okänd person. Lösningen bör vara att din granne följer med och betalar kontant vid avhämtning. Hur väl känner du din granne? Försök omgående att få ut en rimlig summa för reparationen så att du i slutändan inte behöver lösa ut bilen med egna pengar efter reparationen. Saknas pengar bör polisanmälan vara ett bättre alternativ för dig för då går trafikförsäkringsföreningen in och betalar repararionen. Men då måste anmälan in omgående och inte efter reparationen. |
|
|
Tack för svaren. Det stämmer som ni säger att de inte kan ställa faktura mot någon som inte äger bilen (undantag företag). Dock kan de som BMW anlitar för plåtarbete fakturera en annan person, så det ordnade sig. Mvh Henrik. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.