|
|
|
|---|---|
| Har sedan ett par dagar problem med väldigt dålig radiomottagning i min 525i från -04. Jag har läst ett par inlägg på samma tema i detta forum och fått viss ledning var jag skall börja felsöka (ex anslutningar till antennförstärkaren på bakluckan). Dock skulle jag vilja veta om någon kan förklara för mig hur jag lättast kommer åt antennanslutningen in i stereon? | |
|
Jag har nu konstaterat att det inte är något fel på antennanslutningar aller antennförstärkaren. Det är istället glappkontakt/kabelbrott någonstans i kablaget mellan baklucka och antennförstärkaren. Radion fungerar som vanligt när glasluckan är helt öppen och slutern fungera när man stänger luckan halvvägs. Jag behöver komma åt kablaget ovanför innertaket och tror jag kan nå det genom att ta bort takhögtalarna bak. Vet någon hur man får bort dem? Är de bara spända på plats? Tacksam för råd. |
|
|
Länk Länk Mvh |
|
| Tack för länkarna! Med dem som hjälp plockade jag isär aktuella delar och hittade mycket riktigt ett kabelbrott. Tog ett par timmar men nu funkar FM radion igen. Konstigt att BMW inte gjort detta till ett förlängt garantiåtagande med tanke på hur många som verkar vara drabbade av samma fenomen med skadade kablage. | |
| på min var tre kablar av i vänstra och en kabel av ( antennsaldden) i högra rännan. Samtidigt var alla andra kablar spuckna varför alla kablar till luckan fick skarvas om = idiotkonstruktion !!! | |
| I min högra ränns som jag demonterade hade jag som sagt bara ett kabelbrott, men andra kablar hade varit på gång om jag nu inte isolerat dem med silvertape och ny motsvarande klibbig isoleringstape. Ja, egentligen bör man förmodligen lägga ett par timmar på att även demontera den vänstra rännan för att förebygga framtida kabelbrott på dessa också. | |
| Som jag ser det är felkostruktionen bl a att när luckan öppnas så "knäcks" ledningarna väldigt kraftigt varje gång pga gångjärnens tokiga konstruktion. Detta gör också att koppartrådarna i ledningarna sträcks kraftigt och blir utmattade och slutligen bryts de av. Jag tror inte silvertapelagning duger till annat än skydda ledningarna mot varandra, utmattningen är det som gör att ledningarna går av då originalledningarna är alldeles för klena. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.