|
|
|
|---|---|
|
Har en 528 00:a. För den tid sedan märkte jag när jag stängde av bilen att den kokade, det visade sig gå i flera liter glykol innan det blev fullt. Sedan kontrollerade jag kylnivån regelbundet under några veckor och den höll sig full. Nu var jag precis på en långtripp till Stockholm och det blev en del aggressiv stadskörning med hårda accelerationer och mycket rödljus. När jag parkerade hörde jag att det kokake lite i expansionskärlet, och det gick i över 3liter innan det blev fullt. Nu undrar jag om det är den omtalade fläktkopplingen som behöver bytas? Jag känner dock inget glapp i fläkten och det finns ett motstånd när jag snurrar den. När jag gasar upp bilen i 2-3000varv så går den fortfarande långsamt, inget volvo ljud som jag läste att man skulle höra. Hur fungerar den där kopplingen? Ska fläkten börja snurra fort när man håller varv eller är det Endast OM motorn är kraftigt varm som fläkten ska öka? Det ska observeras att jag aldrig noterat att tempmätaren går mot rött, den stannar en bit efter mitten som mest. Jag har också bara märkt att den kokar när jag stannat motorn. Jag tror inte att jag har nått lekage på kylningen för jag har aldrig sett vattenpölar eller vitrök! Vattnet verkar snarare koka bort. Vill också veta om det finns nån tappkran för kylsystemet? Tackar! | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Du får aldrig fylla över nivån för kall motor när bilen är kall. vattnet expanderar mycket när det blir varmt och har du för mycket vatten i så "kokar" det när man stänger av pga då är bilen varmast, dvs systemet trycker ur sig vattnet och då åker det med halva systemet av bara farten i bland. Viktigast är att lufta systemet ordentligt, inte köra bilen innan termostaten har öppnat på tomgång så du har haft full cirkulation i systemet och fått rätt nivå innan du börjar köra med bilen, termostaten stänger annars med en gång och hindrar då systemet att lufta sig ordentligt pga det kan inte cirkulera ordentligt och då blir det luftfickor som oftast fastnar i termostathuset och då fungerar inte termostaten som den ska Fläktkopplingen är en viscofläkt(vätskefylld slirkoppling typ) som snurrar fortare ju varmare bilen blir, men du måste också se till att elfläkten framför kylaren fungerar, för den går in och kyler före viscofläkten. Hr du luftar systemet kan du se i GDS avdelningen byte vattenpump och termostat. Är en M52 men proceduren är i stort sett lika. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Att den kokar innan tempmätaren nått rött fält låter inte riktigt som det ska. När du har kört har du övertryck i kylsystemet då? BMW:s motorer är gjorda för ett visst övertryck i kylsystemet och som många kanske vet så kokar vatten vid högre temperatur under tryck Det kan alltså vara så att vattnet kokar innan tempen visar rött pga att du saknar tryck i systemet. har själv varit med om detta i en av mina bilar. |
|
|
Tackar för svaren. Jag menar att jag aldrig fyllt högre än max, vid kall motor försöker jag ha toppen på staven precis vid toppen av hålet vilket jag tyder på bilden ska vara riktigt? Slangarna är hårda när motorn är varm, tyder väll på övertryck? Jag ska kolla upp det igen för att vara säker! OK så elfläkten ska gå in och kyla innan viscofläkten sparkar vid!? Jag hade bilen stod på tomgång en tid med arbetstemperatur för att se om elfläkten gick igång vilket den inte gjorde. Jag kan aldrig påminna mig om att elfläkten har snurrat när jag parkerat eller så, på vissa bilar gå ju elfläkten även om tändningen är avslagen visst? Gäller det även BMW? Däremot går elfläkten igång så fort jag drar igån AC'n så det är inte nått fel på själva fläkten ialla fall. Motorn kanske ska upp i övre regionerna av arbetstemp för att elfläkten ska snurra? Ska prova att låta bilen stå ett bra tag med huven stängd och se! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.