|
|
|
|---|---|
|
Hej Efter att inte hittat en vettig sista minuten från Göteborg har jag och sambon planerat att bila ner till Kroatien. Vi har tänkt att göra ett stopp på vägen någon stans i Södra Tyskland. Nu till frågan var ska man bo i Kroatien, har inte varit där sedan 1986 och då var jag inte gammal :). Vi är inte ute efter att festa utan en mysig liten stad vid kusten för sol och bad med trevliga restauranger. Är rödby -puttgaarden den bästa vägen ? Är det något speciellt man bör tänka på ? Tacksam för svar då vi har tänkt åka 1700 ikväll. Mvh Carl | |
|
Helsingborg-Helsingör + Rödby_puttgarden med Scandlines är bästa vägen. Köp en kombibiljett för båda färjorna så blir det billigare Kör via Kassel-Mynchen-Salzburg ner till Trieste och sedan österut längs kusten ner till Kroatien Utanför Rijeka finns en ö som heter Krk Längst västerut på den finns fina mysiga ställen att bo på. Både hotell och lägenheter runt staden Krk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Porec o Umag är inte fel. Men det finns mycket att välja på beroende hur långt du vill åka i Kroatien. Det har inte ändrats så mycket sedan 1979-81(bilade) tills jag var där för 3 år sedan flyg. Förutom att vägarna är MYCKET bättre. Och en herrans massa mera gränskontroller. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
När vi bilade ned 79 och 81 så var det inte fel att anlända till Tyskland vid 1-3 tiden på natten, då hann man halva Tyskland innan den "värsta" trafiken började. Nu vet jag inte hur det ser ut trafikmässigt, men den tyska industrisemestern börjar väl NU ?? och då blir det ofta bilköande vid misstänker jag, så var det förr i allafall. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Vilket är mest prisvärt ? Jag nämligen brobizz. Mvh Carl |
|
|
Jag och tjejen var nere i Rovinj (Pula-halvön, norr kroatien) och det riktigt fint där. Kuststad med gamla och charmiga hus. Rekommenderas! A true gentleman never travels behind less than 6 cylinders |
|
|
Jag brukar ta färjan till Fredrikshavn då den ofta har visat sig vara billigare än HBG-Puttgarden. Därefter har jag kört genom Danmark och sedan Hamburg-Hannover- Kassel-Würzburg-Nürnberg-Regensburg-Passau-Graz-Maribor-Zagreb-Rijeka. Rijeka ligger rätt högt upp på den kroatiska kusten. Jag anser att den finaste delen av kusten är mellan Split och Dubrovnik, dvs Makarska Riviera. Bra med värme och riktigt fina stränder. Kan tipsa om Tucepi, Podgora, Baska Voda, Drvenik, Zaostrog om ni är ute efter små pittoreska städer. Undvik Makarska och Dubrovnik om ni inte är ute efter puls. |
|
|
Jag tar Öresundsbron, Rödby/Puttgarden....bor i Skåne....sen samma väg som Zed82 faktiskt. Känns som att köra via Munchen är en bra bit längre....och inte bättre väg alls, bara mer trafik. Öresundsbron är smidig, lite dyr kanske men jag tar företagets brobizz...*asg*. (Snäll chef) Frasse |
|
|
Dubrownik, spit och makerska är fina turist ställen. Min stavning är säkert fel...:) Mvh. Richard |
|
|
Krk som någon föreslog ovan är trevligt men jag är inte alls särskilt förtjust i Pula-halvön i övrigt utan håller med Zed82 ovan om att den finaste delen är kring Split och söderut, särskilt öarna utanför den delen av kusten (Hvar, Brac, Korcula m.m.) som är väldigt genuina och mysiga. Åk inte över Munchen o Salzburg om du inte ska till de norra delarna av Kroatien. Betydligt mer trafik o köer än över Regensburg, Passau, Graz, Maribor och Zagreb. Från Zagreb till Split är det numera motorväg och du kör den sträckan lätt på 3h. T5 -05 |
|
RRhodin |
Hej Jag kom just tillbaka från Medelhavet. Vi åkte biltåg, www.autozug.de När man har cab + barn + bagageräcke så är autobahn inte så kul. Visst var det kul mellan Hamburg och Kiel, med det var ju kö 1 mil. Det är kö i hela tyskland verkar det som när man lyssnar på trafikradion. Kolla sista minutenpriser och man kan åka ena vägen. Tåget går från Hamburg //Richard |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.