AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.212

Är det någon skillnad på USA modellen M3 E-46 och Eu modell?

jx
246
jxp
BMW 535 iA xdrive -13
Mercedes B biogas -10
Dodge Viper-94
En fråga som jag skulle vilja ha svar på lite snabbt. Skiljer det något på specifikation på en M3:a av EU modell och på en USA modell? det är först och främst motor/låda/utväxling som jag syftar på. Kan man eftermontera en stereo/navisystem från en EU bil och sedan så hoppar bara grejerna igång när man monterar dom eu anpassade grejerna eller stöter man på mer problem? Tar tacksamt imot information och erfarenhet om problemen som kan uppstå.

pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Hej! Nja bromsarna skiljer vet ja, sämre på US-modellen, motorn har 10 hk mindre men det beror EV bara på olika mätmetoder....inget jätteviktigt....

tja sen kan det ju skilja en del i utrustningsväg.....

Mvh Peter
gO
1.407
gOry
335i Touring
Är de inte så att man måste "skilja" och "gifta" in ny stereo/navi i dessa bilar?
Fr
10
FreddyH
M3 SMG Cab -06
535D Touring -07
320D Touring -05
Hej Gory,

Jag har en av de sista e46 M3 cab som kom av bandet från fabrik, en 06a som gick just till USA. Skivorna är inte hålborrade eller flytande som på euro-modellen (annars samma dimensioner), både bra och dåligt givetvis, pallar kanske inte ban-körning lika länge som euro-modellen men är å andra sidan inte lika känsliga och slår sig inte lika lätt, håller längre. För min del så går inte cab och bankörning ihop så skit samma. Kan ju givetvis bytas ut till euro-modell om man vill.

Kattarna sitter ungefär en meter närmre maskin som en del av slutet på grenrören iställer för under bilen som euro-modellen. En klar nackdel eftersom det stjäl några hk, även om det inte är många. För min del irrelevant då jag planerar att byta ut allt mot eftermarknadssystem under vinter.

Navigatorn bytte jag bara skiva på mot den samma som alla andra kör på i europa, samma hårdvara tror jag. TV fanns det inte, men vem fan vill titta på TV i bilen;)? Vet dock inte om det är specifikt för USA modellen.

Radion (har stora HK) måste du gå in i service menyn och ändra region annars söker den bara av udda frekvenser.

Utöver de saker ovan är de flesta bilarna fullsmetade och med samma spec som euro-versionen. (Iaf vad jag har lyckats reda ut, och jag har fan i mig forskat en hel del;)) Se (som alltid) upp med krockade bilar dock, ta alltid VIN numret och carfaxa det. Lycka till!
jx
246
jxp
BMW 535 iA xdrive -13
Mercedes B biogas -10
Dodge Viper-94
Tack Freddy

Har nog fått svar på dom mest akuta frågorna nu. Kul att man bara kan ställa om ställa om frekvensbandet till EU i systemet. Detta är ju oftast ett ganska tråkigt problem på vissa bilar där man måste byta ut stereon till en ny enhet.

Fr
10
FreddyH
M3 SMG Cab -06
535D Touring -07
320D Touring -05
Hej,

Ja, det tyckte Theanders Bil i Lund jag skulle göra, byta ut radio modulen mot en ny. De hade bilen inne för att kolla på just frekvensproblemet och några andra saker, vanlig service. Helt otroligt att en respekterad BMW återförsäljare och verkstad i en av Sveriges större städer inte vet hur man kommer in i service menyn på radioapparaterna i deras bilar;) Vill ju inte tro att de säger så bara för att få sälja en ny modul för 6500 spänn, då är dessa firmor fel ute.

Jaja, jag grejjade det själv iaf tack vare nån gammal tråd här på Autopower där det stod hur man gjorde, bus enkelt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.